Inlägg från: Malkolm1sthlm |Visa alla inlägg
  • Malkolm1sthlm

Fira jul med sitt ex

Jag är en medelålders man, ca 50. Min sambo sedan ett halvår tillbaka, innan dess var vi särbo 2,5 år, är i samma ålder. Vi har båda långa förhållanden bakom oss, och mer eller mindre vuxna barn.

Denna jul ska min sambo fira jul med sina två söner, sina gamla föräldrar, sina syskon med respektive familjer samt sitt ex. Så har det gjorts i under alla de här tre jularna som vi har känt varandra. Dessutom ska de (min sambo, hennes ex och de två sönerna) gå ut och äta en "familjemiddag" dagarna innan jul. Jag ska fira jul med mina barn hemma hos oss.

Min fråga: är detta ok? Särskilt när jag själv tänker på människor i min omgivning, huruvida de firar jul med sina ex? Nej, det är nog faktiskt inte en enda vad jag kan komma på. Det är inte så att jag tror att min sambo är otrogen, eller något i den vägen, men någonstans tycker jag det känns fel att man måste fira med sitt ex, för barnens skull, som är 21 och 19. Kan man inte släppa sin gamla långa avslutade relation, och på något sätt lever kvar i den? Eller varför måste det vara så här? Och vaddå "familjemiddag". Är man separerade har man väl ingen "familj" längre? Det är ju VI som är sambos nu. Jag ska givetvis ta ett allvarligt snack med sambon om detta, men tycker det är intressant att höra vad den allmänna uppfattningen är.

• Svar på tråden Fira jul med sitt ex
  • Malkolm1sthlm
    Carambolan skrev 2017-12-07 16:33:18 följande:

Är du välkommen att följa med om du (och dina barn) skulle vilja? I så fall tycker jag inte att det är konstigt. Om du däremot är utesluten från denna familjemiddag och julfirandet tycker jag att det verkar lite märkligt.

Jag skulle nog kunna ta med mig barnen till julfirandet. Vi har faktiskt inte diskuterat den varianten då den inte har känts aktuell. Jag avstår eftersom mina barn knappt känner hennes släkt, och jag tror inte att  mina barn skulle uppskatta det lika mycket som om vi är själva, som planerat. 

Angående familjemiddagen så skulle jag inte känna mig bekväm att sitta med en kväll med hennes sambo och söner. 

• Malkolm1sthlm
    Anonym (mmm) skrev 2017-12-07 16:35:46 följande:

Inget är rätt eller fel, alla gör som det passar dem. Jag är i din ålder (snart) och har ny man men våra barn är tonåringar. Ingen av oss vill fira jul med något ex utan vi satsar på våra nya gemensamma traditioner. 

Därmed inte sagt att man inte kan göra så, om man anser det är viktigt. 

Det här är er första jul som sambor och det kanske kräver att ni sakta fasar ut det gamla. Om du ställer ultimatum eller blir "hård" kommer din sambo säkert bara reagera med att tycka att du är trist. Prata bör ni göra men tänk mer framåt hur det kan bli nästa jul osv. 

Min mans ex hade otroligt svårt att släppa att de inte skulle fira jul efter att de hade skilt sig. Hon mer eller mindre tvingade honom till det ett par år (sa att barnen ville det)  men när han sedan mötte mig blev det ju besvärligt. Så länge vi inte bodde ihop brydde jag mig inte så mycket. Dock ville han avsluta det så det är kanske en skillnad mellan min situation och din, om din sambo inte vill förändra.  

Ja, vi ska prata om det. Här är det väl knappast exet som är den drivande, utan snarare sönerna som driver på sin mor, att saker och ting ska vara som förr, och hon är den som tar initiativ till att bjuda med sitt ex.
  • Malkolm1sthlm
    Palestrina skrev 2017-12-07 16:37:57 följande:

Varför skulle det inte vara ok? Jag läser inte att din sambo firar jul med sitt ex i första hand, utan med sina barn, sina gamla föräldrar och sina syskon med respektive familjer. Hon vill hellre fira jul med dem än med dina barn, och känner kanske också ett ansvar för deras julafton och en förväntan på sig att delta, och jag fattar om hon också vill det. Det blir antagligen annorlunda när föräldrarna dör, och när era respektive barn börjar skaffa egna barn, för då blir det nödvändigt med en förändring av traditionerna.

Det är den frågan jag ställer - om det är ok. Givetvis är det av betydelse att det är gamla föräldrar med i bilden, då man inte vet om det kan vara den sista för en av dem eller båda. Jag förstår också att min sambo hellre firar jul med uppräknade släktingar, än med mina barn. Det är självklart! Men att vara den som tar initiativ till att exet ska vara med?
  • Malkolm1sthlm
    Malkolm1sthlm skrev 2017-12-07 16:40:50 följande:

Jag skulle nog kunna ta med mig barnen till julfirandet. Vi har faktiskt inte diskuterat den varianten då den inte har känts aktuell. Jag avstår eftersom mina barn knappt känner hennes släkt, och jag tror inte att  mina barn skulle uppskatta det lika mycket som om vi är själva, som planerat. 

Angående familjemiddagen så skulle jag inte känna mig bekväm att sitta med en kväll med hennes sambo och söner. 

* Jag menar givetvis EX-sambo. Skrev fel i hastigheten.
  • Malkolm1sthlm
    Carambolan skrev 2017-12-07 16:51:29 följande:

Hur ser exets familjesituation ut då? Är han ensam eller har han ny familj?

Under hela min uppväxt var min kusins mamma och med hos våra farföräldrar och firade jul, trots att mamman och pappan (min farbror) var skilda sedan länge. Det fanns inget ont blod och ingen i min släkt ville att hon skulle sitta helt ensam på julen, och heller inte att min kusin skulle låta bli att komma för att vara med mamman istället.

Good Point! Han bor själv men ska enligt uppgift ha en ny kvinna (särbo?). Men exakt hur hans liv ser ut, och om han skulle kunna "fira" med sin nya kvinna eller ej, vet jag inte?
  • Malkolm1sthlm
    Palestrina skrev 2017-12-07 16:54:02 följande:
    Jag tänker att de antagligen har en bra relation, annars skulle hon inte ta initiativ till det, men de är ju skilda av en anledning, och hon har valt att vara tillsammans med dig av en anledning. Jag vet ju inte hur exets situation ser ut, men de gemensamma barnen kanske vill att han ska vara med, och han kanske inte har någon egen familj som drar i honom till julfirande, eller har kanske en problematisk egen familj? Somliga har ju av olika orsaker valt att bryta med sin egen bakgrund.

Vad beträffar det övriga i trådstarten, som dina funderingar kring vad som är en "familj", så är ju fortfarande din sambo och exet sina gemensamma barns familj, de banden upphör inte att existera bara för att de juridiska banden föräldrarna emellan är klippta. Det är väl snarare ett sundhetstecken än någonting annat att de fortfarande kan och vill umgås som en familj ibland. Jag tycker inte att du ska bekymra dig för mycket över detta, utan vila i att hon har valt att bli sambo och dela sin vardag med dig.
    Ja, det är kanske där jag hamnar i mina funderingar till slut. Tack för ditt inlägg!
  • Malkolm1sthlm
    Almina skrev 2017-12-07 18:06:10 följande:

Jag tycker faktiskt inte att det är ett särskilt märkligt upplägg alls. Ofta "går" det kanske inte att lösa på det sättet, när man inte kommer överens med sitt ex till exempel. Och om man har gemensamma barn med sin nya sambo så blir det ju en lite annan situation. Men så som du beskriver det verkar ju alla få den jul de vill ha. Sen skulle säkert din sambo inte ha något emot att fira med bara sina släktingar och barnen, men nu verkar de ju ha möjligheten att inte tvinga barnen att välja/åka mellan olika firanden.

Att din sambo tar initiativ till familjemiddag är nog i första hand för barnens skull. Hon, hennes ex och deras barn är ju barnens familj. Utifrån barnens perspektiv tycker jag det låter som en fin idé.

Blir lite nyfiken på hur du skulle önska att ni firade jul.

På frågan hur jag vill att det skulle vara. Med de förutsättningar som finns, avstånd, mina barn som inte känner hennes släkt samtidigt som min sambos julfirande verkar bli ganska stort vad gäller antal människor så har jag principiellt ingenting emot att dela upp som vi gör nu. Det är snarare som någon anonym skrev tidigare "Är det där med exet som skaver?" Ja, så är det naturligtvis. Av skäl som jag inte vill gå in på i ett sånt här forum kring deras långa relation så tycker jag att det är konstigt att man ö h t vill inbjuda till den här typen av aktiviteter, där det - förvisso bara för några timmar - är som att de fortfarande är en familj. Det hade varit mer klädsamt att avstå. Tycker jag. Men jag förstår om man utan att veta allt bakomliggande kan tycka att det är hur sunt som helst att ta med ex på julfirande och middagar.
  • Malkolm1sthlm
    möjligt skrev 2017-12-07 18:39:30 följande:

Det är väldigt oklart hur du önskar att julen skulle se ut istället?

Om detta är deras jultradition så skulle det ju vara oerhört konstigt att plötsligt porta barnens pappa(exet ). Framförallt som du inte ens är där. Det låter ju inte som att hon så mycket firar med sitt ex som att båda föräldrarna önskar fira med sina barn. Har de en relation som är tillräckligt god för att det ska funka så är det väl toppen.

Sätt dig i hennes skor skulle du vilja ge upp firandet med dina barn? För förutom att det känns konstigt och onödigt så hade det ju kunnat bli konsekvensen om exet blir portat, nämligen att hennes barn väljer att fira med honom

Angående middagen så är det väl lite samma sak, de är ju båda fortfarande barnens familj och det är väl härligt för barnen om de kan behålla en bra relation trots att de inte är ett par längre.

Se mitt svar ovan till Almina
  • Malkolm1sthlm
    sextiotalist skrev 2017-12-08 10:16:09 följande:

Jag hade dragit mig ur ett sådant förhållande. Inte för att de är goda vänner, utan för att de inte har samma syn som jag har.

Jag hade inte velat vara tillsammans med en man, som ser sitt ex och sina barn som en familj, sina barn är en sak, men se exet som sin familj, då finns det ingen framtid med mig.

Intressant synsätt! Men bra som "balans" att du inte tycker som alla andra. Personligen tycker jag väl att det är väl drastiskt att dra sig ur förhållandet pga detta. Allt annat är ju bra, men just detta har fastnat i mina tankar då jag inte riktigt får ihop logiken.
  • Malkolm1sthlm
    Brumma skrev 2017-12-08 10:38:27 följande:

Mina föräldrar är skiljda sedan många år. Min mamma är ogift medans min pappa lever ensam - båda vill självklart fira jul med barn och barnbarn och således firar de även jul tillsammans. Även mammas man är med då han tillhör familjen.

I år kommer julafton att firas HEMMA hos min pappa. Mamma och hennes man deltar som vanligt.

Så ja, jag tror det är många som gör så. Sedan finns det självklart även de som gör andra val - hur ni gör är ju upp till er, men med tanke på att du ändå skall fira med dina barn känns det som om din sambo själv kan ta beslut om hur hon vill göra..

Läser ditt inlägg flera ggr och får inte ihop "mamma är ogift" och "mammas man"? Men eftersom du skriver "hennes man" i andra stycket så förmodar jag att "ogift" kanske skulle vara "OMgift"? 

Hursomhelst, som jag skrev tidigare ser jag inget fel i att vi firar på varsitt håll, men jag tycker kanske det hade varit mer lämpligt om sambons söner firade med sin mamma ena dagen, med sin pappa en annan dag. 

• Malkolm1sthlm
    Brumma skrev 2017-12-08 11:55:40 följande:
    Ja, du har alldeles rätt :)

Det skall självklart vara omgift :)

Det blir många julfirande om man skall fira med alla. När sönerna sedan skaffar egna partners skall det förmodligen firas med deras partners familjer också.

Frågan är VARFÖR man skall göra så OM man inte har några problem led att fira jul ihop?

Tänker du likadant vid födelsedagar? Att sönerna skall fira två gånger istället för att bjuda hem båda sina föräldrar (med respektive) samtidigt?
    Visst  finns det en problematik med "för många" olika julfiranden på olika ställen. Än så länge har sambons söner inga flickvänner/sambos/fruar så denna fråga får vi hantera när den blir aktuell. Födelsedagssituationen är inte snarlik denna och där tycker jag kanske - motsägelsefullt? - att om de har egna hushåll så kan ju ingen hindra dem från att bjuda hem såväl sin mamma som pappa om de ska fira.
Svar på tråden Fira jul med sitt ex