• Magnefico

    Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

    Har suttit och läst igenom ett antal trådar i denna avdelning precis. Slås av hur oerhört trångsynta en del är när det kommer till barnsäkerhet i bilar. Inte sällan får man utstå rena påhopp om man t.ex. sätter en 3 åring framåtvänd. 

    Det folk inte tycks förstå är att just barnets placering, stolens riktning och modell i princip är betydelselöst jämfört med andra faktorer. 

    Här är en lista med saker du bör fundera på om du är mån om barnens säkerhet:

    1. Kör du så säkert du bara kan? Inga onödiga omkörningar, inga hastighetsöverträdelser, inga vågade lucktagningar etc. etc.?

    2. Åker du så lite bil som det bara är möjligt? Kan du välja säkrare transportmedel som tåg och flyg i större utsträckning än du gör?

    3. Bilen!
    3.1 Har du däck i riktigt bra skick? Om man är mån om trafiksäkerheten bör man byta däck långt innan lagen kräver det. 
    3.2 Har du bästa möjliga däckmodell? Ett dåligt däck kan ha dubbla bromssträckan mot ett bra.
    3.3. Har du en fräsch vindruta utan stenskott och sprickor? Om den är sliten blir man ofta bländad av solen/mötande bilar, vilket ökar risken för olyckor mycket!
    3.4 Har du fräscha torkarblad? Om du inte har det så ser du inte ordentligt i vått väglag och riskerar att inte hinna bromsa/väja för hinder
    3.5 Har du tagit bort alla lösa saker som oftast ligger och skräpar i bilen? Även en skitsak som ett blöjpaket eller en barnleksak kan lätt döda den som får det på sig vid en kollision.
    3.6 Har du säkrast möjliga bilmodell? Kolla krocksäkerhetsbetyg på euroncap.com
    3.7 Har du en riktigt stor och tung bil? Dessa är säkrare än lättare och mindre bilar även om de har lika bra betyg i krocktesterna. 

    Om svaren på alla ovanstående frågor är ja så kan man börja kika på stolmodell och färdriktning. Annars blir det bara löjligt att hacka på någon som t.ex. vänder en 3-åring framåt. Det är obekvämt på alla sätt att åka bakvänt. Både för föräldern och barnet.

    Därav inte sagt att man ska sätta en barnen i sämsta möjliga stol, eller vända dem framåt på väg hem från BB. Men man måste ha lite perspektiv på saker och ting.

  • Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-06 20:29:56 följande:

    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)


    Det finns bilar med automatisk väjning att köpa redan idag.

    teknikensvarld.se/nya-volvo-xc60-styr-automatisk-undan-for-faror-403017/

    Antisladdsystem hjälper till vid vattenplaning! Det kan förstås inte göra något om greppet är noll på alla hjul samtidigt, men det är knappast vanligt. Dessutom kan vattenplaning leda till att man får en sladd som fortsätter utanför vattenpölen. Då är det till stor hjälp. Viktigast är docl bra däck och låg hastighet på våg väg. Inte en bakvänd barnstol!

    Vad har du för källa på att bakvänd barnstol är viktigare än många stjärnor i euro ncap?
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-06 20:29:56 följande:

    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)


    www.expressen.se/motor/antisladd---livraddare-i-noden/

    "Antisladd är nästan lika effektivt på att rädda liv som bilbältet, framhåller Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall."
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-08 21:26:46 följande:

    Det finns bilar med automatisk väjning att köpa redan idag.

    teknikensvarld.se/nya-volvo-xc60-styr-automatisk-undan-for-faror-403017/

    Antisladdsystem hjälper till vid vattenplaning! Det kan förstås inte göra något om greppet är noll på alla hjul samtidigt, men det är knappast vanligt. Dessutom kan vattenplaning leda till att man får en sladd som fortsätter utanför vattenpölen. Då är det till stor hjälp. Viktigast är docl bra däck och låg hastighet på våg väg. Inte en bakvänd barnstol!

    Vad har du för källa på att bakvänd barnstol är viktigare än många stjärnor i euro ncap?


    Min källa är att en bil med hög säkerhet i euroncap inte är 5ggr säkrare än en bil med medelbetyg i euroncap. En bakvänd stol är 5ggr säkrare än en framåtvänd.

    Antisladd är ett hjälpmedel för föraren som är jättebra! Men det "tar inte hand" om vattenplaning som du skrev. Du kan inte förlita dig på att bilens säkerhetssystem ska ordna upp en farlig situation åt dig.

    Det finns ytterst få (2?) bilmodeller i Sverige med automatisk väjning, och de har båda lanseras för mindre än ett år sedan, du kan omöjligt mena att det är de enda vettiga bilarna på marknaden idag.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 00:43:49 följande:

    Min källa är att en bil med hög säkerhet i euroncap inte är 5ggr säkrare än en bil med medelbetyg i euroncap. En bakvänd stol är 5ggr säkrare än en framåtvänd.

    Antisladd är ett hjälpmedel för föraren som är jättebra! Men det "tar inte hand" om vattenplaning som du skrev. Du kan inte förlita dig på att bilens säkerhetssystem ska ordna upp en farlig situation åt dig.

    Det finns ytterst få (2?) bilmodeller i Sverige med automatisk väjning, och de har båda lanseras för mindre än ett år sedan, du kan omöjligt mena att det är de enda vettiga bilarna på marknaden idag.


    En bakåtvänd barnstol är inte 5 ggr säkrare. En framåtvänd stol reducerar skaderisken med 50-60% jämfört med att inte använda något alls. En bakåtvänd med 90% mot att inte annvända något alls.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Tar hand om är möjligen fel utryckt. Det jag menar är att med bra däck och rätt hastighet så får man varken sladd eller vattenplaning. Får man det så har man inte uppfyllt kriterierna. Skulle man ändå misslyckas så finns antisladdsystemet där och hjälper till att reda upp.

    Prioriterar man säkerhet väldigt högt så bör man nog välja en bil med marknadens bästa säkerhetsteknik. Själv tyckef jag inte att det behövs. Men de som tvingar sina barn att sitta bakvänt till 5 års ålder kanske skulle fundera i sådana banor istället.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-09 07:35:04 följande:

    En bakåtvänd barnstol är inte 5 ggr säkrare. En framåtvänd stol reducerar skaderisken med 50-60% jämfört med att inte använda något alls. En bakåtvänd med 90% mot att inte annvända något alls.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Tar hand om är möjligen fel utryckt. Det jag menar är att med bra däck och rätt hastighet så får man varken sladd eller vattenplaning. Får man det så har man inte uppfyllt kriterierna. Skulle man ändå misslyckas så finns antisladdsystemet där och hjälper till att reda upp.

    Prioriterar man säkerhet väldigt högt så bör man nog välja en bil med marknadens bästa säkerhetsteknik. Själv tyckef jag inte att det behövs. Men de som tvingar sina barn att sitta bakvänt till 5 års ålder kanske skulle fundera i sådana banor istället.


    Du har rätt, 5ggr säkrare är fel uttryck. 8% av bakåtvända barn behöver läkarvård vid krock jämfört med 40% av framåtvända barn. Det är 5ggr fler framåtvända barn som behöver läkarvård jämfört med bakåtvända barn.

    Fast du uttryckte dig som att har man en vettig bil har man automatisk väjning. Det tyder på okunskap om bilar. Du skrev också att antisladd tar hand om vattenplaning, det tyder också på okunskap om hur bilens säkerhetssystem fungerar. Dina formuleringar, inte mina. Vad du egentligen menar kan inte jag förväntas förstå om du skriver något annat.

    Alltså jag håller med dig om att det finns viktigare saker än bakåtvänd barnstol och förfäras över hur många sköter sina bilar, däremot ser jag noll värde i att argumentera för att bakåtvänd stol är löjligt eller onödigt med tanke på hur liten uppoffring det är jämfört med att exempelvis byta bil. Alla har inte råd att köpa en splitt ny xc60, är det då inte rimligt att uppmuntra dessa människors att minska risken för skador på sina barn genom att använda bakåtvänd stol så länge som möjligt? Uppmuntra gärna folk att köra försiktigt, att inte ta onödiga risker och sköta om sina bilar, men det är väldigt märkligt att prata ner bakåtvänd bilbarnstol som så uppenbart är bättre för barnet om olyckan skulle vara framme.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-05 14:30:44 följande:

    Bilbälte är den kanske viktigaste passiva säkerhetskomponenten i en bil. Om en 3-åring sitter framåt eller bakåt har inte i närheten av samma betydelse. Så jag tycker inte att jämförelsen är så relevant.


    Kan du visa tester som säger det så länka gärna!
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 12:19:43 följande:

    Du har rätt, 5ggr säkrare är fel uttryck. 8% av bakåtvända barn behöver läkarvård vid krock jämfört med 40% av framåtvända barn. Det är 5ggr fler framåtvända barn som behöver läkarvård jämfört med bakåtvända barn.

    Fast du uttryckte dig som att har man en vettig bil har man automatisk väjning. Det tyder på okunskap om bilar. Du skrev också att antisladd tar hand om vattenplaning, det tyder också på okunskap om hur bilens säkerhetssystem fungerar. Dina formuleringar, inte mina. Vad du egentligen menar kan inte jag förväntas förstå om du skriver något annat.

    Alltså jag håller med dig om att det finns viktigare saker än bakåtvänd barnstol och förfäras över hur många sköter sina bilar, däremot ser jag noll värde i att argumentera för att bakåtvänd stol är löjligt eller onödigt med tanke på hur liten uppoffring det är jämfört med att exempelvis byta bil. Alla har inte råd att köpa en splitt ny xc60, är det då inte rimligt att uppmuntra dessa människors att minska risken för skador på sina barn genom att använda bakåtvänd stol så länge som möjligt? Uppmuntra gärna folk att köra försiktigt, att inte ta onödiga risker och sköta om sina bilar, men det är väldigt märkligt att prata ner bakåtvänd bilbarnstol som så uppenbart är bättre för barnet om olyckan skulle vara framme.


    Vad som är vettigt är väl subjektivt? Om man är så sjukligt mån om barnsäkerhet som somliga här är, så är det enda vettiga i mina ögon det bästa möjliga som finns tillgängligt på marknaden. Kolla hur en del knölae ihop sina barn i denna tråd t.ex.

    www.familjeliv.se/forum/thread/50039495-bildtrad-for-barn-i-bakatvanda-bilstolarnr4/1

    Finns rätt gott om långa 5-6 åringar sitter ihopknölade bakåtvända. Jag tycker att föräldrarna kan prova att sitta så i några timmar innan man tvingar sina barn till det.

    Notera också vilka gamla rishögar till bilar många av stolarna är monterade i! Oftast 10-20 år gamla. Man kanske skulle göra något år det först?
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-09 12:26:18 följande:

    Kan du visa tester som säger det så länka gärna!


    Bakvänd barnstol ökar säkerheten med 90% och framåtvänd 50-60% Bakåtvänt tillför alltså ca 25-30% jämfört med en framåtvänd.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Bilbälte tillför 50% jämfört med att vara obältad

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/falun-bast-pa-att-anvanda-bilbalte
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-09 19:01:06 följande:

    Vad som är vettigt är väl subjektivt? Om man är så sjukligt mån om barnsäkerhet som somliga här är, så är det enda vettiga i mina ögon det bästa möjliga som finns tillgängligt på marknaden. Kolla hur en del knölae ihop sina barn i denna tråd t.ex.

    www.familjeliv.se/forum/thread/50039495-bildtrad-for-barn-i-bakatvanda-bilstolarnr4/1

    Finns rätt gott om långa 5-6 åringar sitter ihopknölade bakåtvända. Jag tycker att föräldrarna kan prova att sitta så i några timmar innan man tvingar sina barn till det.

    Notera också vilka gamla rishögar till bilar många av stolarna är monterade i! Oftast 10-20 år gamla. Man kanske skulle göra något år det först?


    Men alltså att vilja ha barnen bakvända så länge som möjligt är inte att vara sjukligt mån om barnsäkerhet. Det är en ganska liten uppoffring jämfört med att köpa en ny bil för en halv miljon.

    Jag tycker att de allra flesta barn i den där tråden ser ganska glada och nöjda ut faktiskt. Visst är inte alla bilar nya, men desto bättre att de har barnen bakvända i så fall. Det är verkligen jättekonstigt att kritisera folk som låter sina barn åka bakvänt när det så uppenbart är överlägset framåtvänd.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-09 19:22:03 följande:

    Bakvänd barnstol ökar säkerheten med 90% och framåtvänd 50-60% Bakåtvänt tillför alltså ca 25-30% jämfört med en framåtvänd.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Bilbälte tillför 50% jämfört med att vara obältad

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/falun-bast-pa-att-anvanda-bilbalte


    Men det var ju jämförelsen mellan betydelsen av en 3-årings stol kontra bilbältets betydelse. Du har ju redovisat de två kategorierna separat. Du säger att jämförelsen mellan bilbälte och barnstolen som är vänd fram eller bak saknar relevans. Då behöver du styrka det.

    Du missar det mest elementära i riskbedömning kring vilken du bygger hela ditt resonemang. För att bedöma risker behöver man mappa dem individuellt utifrån sannolikhet och påverkan. Först därefter kan man jämföra deras betydelse inbördes. Anser man att samband mellan olika risker finns måste detta styrkas för att kunna ändra på den ursprungliga mappningen.
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.