• Magnefico

Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

Har suttit och läst igenom ett antal trådar i denna avdelning precis. Slås av hur oerhört trångsynta en del är när det kommer till barnsäkerhet i bilar. Inte sällan får man utstå rena påhopp om man t.ex. sätter en 3 åring framåtvänd. 

Det folk inte tycks förstå är att just barnets placering, stolens riktning och modell i princip är betydelselöst jämfört med andra faktorer. 

Här är en lista med saker du bör fundera på om du är mån om barnens säkerhet:

1. Kör du så säkert du bara kan? Inga onödiga omkörningar, inga hastighetsöverträdelser, inga vågade lucktagningar etc. etc.?

2. Åker du så lite bil som det bara är möjligt? Kan du välja säkrare transportmedel som tåg och flyg i större utsträckning än du gör?

3. Bilen!
    3.1 Har du däck i riktigt bra skick? Om man är mån om trafiksäkerheten bör man byta däck långt innan lagen kräver det. 
    3.2 Har du bästa möjliga däckmodell? Ett dåligt däck kan ha dubbla bromssträckan mot ett bra.
    3.3. Har du en fräsch vindruta utan stenskott och sprickor? Om den är sliten blir man ofta bländad av solen/mötande bilar, vilket ökar risken för olyckor mycket!
    3.4 Har du fräscha torkarblad? Om du inte har det så ser du inte ordentligt i vått väglag och riskerar att inte hinna bromsa/väja för hinder
    3.5 Har du tagit bort alla lösa saker som oftast ligger och skräpar i bilen? Även en skitsak som ett blöjpaket eller en barnleksak kan lätt döda den som får det på sig vid en kollision.
    3.6 Har du säkrast möjliga bilmodell? Kolla krocksäkerhetsbetyg på euroncap.com
    3.7 Har du en riktigt stor och tung bil? Dessa är säkrare än lättare och mindre bilar även om de har lika bra betyg i krocktesterna. 

Om svaren på alla ovanstående frågor är ja så kan man börja kika på stolmodell och färdriktning. Annars blir det bara löjligt att hacka på någon som t.ex. vänder en 3-åring framåt. Det är obekvämt på alla sätt att åka bakvänt. Både för föräldern och barnet.

Därav inte sagt att man ska sätta en barnen i sämsta möjliga stol, eller vända dem framåt på väg hem från BB. Men man måste ha lite perspektiv på saker och ting.

• Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.
  • Förväntanstid
    Magnefico skrev 2017-12-05 15:37:26 följande:

Singelolycka är den vanligaste olyckstypen i trafiken i Sverige. Dessa kan du i mycket hög grad påverka själv. Så jag håller inte med dig där.När skrev jag att man kan vara säker på att aldrig krocka? Det kan man givetvis aldrig. Jag har heller aldrig sagt att man ska vända små barn framåt bara för att. Det jag vänder mig emot är de som idiotförklarar folk som t.ex. vill vända sin 3,5 åring för att man har en liten bil och det är trångt för benen.

Jag är tämligen övertygad om att samma personer kör omkring på knappt lagliga däck i en 10 år gammal rishög med trasig vindruta.

Uttrycket sila mygg och svälja kameler passar bra här.Jag har aldrig sagt något annat heller, Varför läser du inte vad jag skriver? Jag har bara skrivit att stolens riktning har väldigt liten betydelse för barns säkerhet i bilen, jämfört med andra saker.

Om man tror att barnen åker säkert bara för att man har dem i en bakåtvänd barnstol till 10-årsdagen så är man inget annat än naiv!

Men de är de allvarligare olyckorna som är av intresse, eller hur? Om du backar in i din egen brevlåda så är det givetvis helt ointressant om du bytt torkarblad eller har bakvänd stol.
  • Förväntanstid
    Magnefico skrev 2017-12-05 15:37:26 följande:

Singelolycka är den vanligaste olyckstypen i trafiken i Sverige. Dessa kan du i mycket hög grad påverka själv. Så jag håller inte med dig där.När skrev jag att man kan vara säker på att aldrig krocka? Det kan man givetvis aldrig. Jag har heller aldrig sagt att man ska vända små barn framåt bara för att. Det jag vänder mig emot är de som idiotförklarar folk som t.ex. vill vända sin 3,5 åring för att man har en liten bil och det är trångt för benen.

Jag är tämligen övertygad om att samma personer kör omkring på knappt lagliga däck i en 10 år gammal rishög med trasig vindruta.

Uttrycket sila mygg och svälja kameler passar bra här.Jag har aldrig sagt något annat heller, Varför läser du inte vad jag skriver? Jag har bara skrivit att stolens riktning har väldigt liten betydelse för barns säkerhet i bilen, jämfört med andra saker.

Om man tror att barnen åker säkert bara för att man har dem i en bakåtvänd barnstol till 10-årsdagen så är man inget annat än naiv!

Du har fel här med. Det brukar i regel vara så att de som bryr sig om A (stolen/kosten/betygen) är samma personer som också tenderar att bry sig även om B (däcken/träning/lönen).
  • nilfons
    Magnefico skrev 2017-12-05 14:27:02 följande:
    Fel! Det bästa är att inte krocka när man kör bil med barn. Det går i 9 fall av 10 att påverka själv. 
    Förväntanstid skrev 2017-12-05 12:18:30 följande:

Inte ett dugg löjligt. Det du räknar upp är sådant man kan göra själv. Hur noga du än är så hjälper det inte om du blir påkörd av en annan bilist eller om något händer med din bil under färd, då kan du sitta där med din repfria vindruta... bilstolar är inte så dyra, de allra flesta har råd att åka barnsäkert.

Även om de där 9 av 10 egentligen inte stämmer, så sättter du ändå lite huvudet på spiken där, så vi låtsas att det är så "just for the sake of the argument".
    Frågan blir då, den där 10:e gången, hur går det för ditt barn då? Om det är en frontalkrock så är risken överhängande att det dör om det är lite högre hastighet. Sitter den bakvänt så klarar det sig. Detta gäller oavsett skicket på torkarblad.
    Jag läste ditt första inlägg och fattade ganska snabbt att det är ett dåligt samvete som spökar här och att du gör allt för att bota det genom ett inlägg som mer är till för att försöka övertyga dig själv. Gör inte det. Bara du vet vad som funkar med ditt barn och din bil. Det behöver inte alls vara fel att du vänt barnet.
  • Magnefico
    Förväntanstid skrev 2017-12-05 15:42:02 följande:
    Men de är de allvarligare olyckorna som är av intresse, eller hur? Om du backar in i din egen brevlåda så är det givetvis helt ointressant om du bytt torkarblad eller har bakvänd stol.
    "Singelolyckor var vanligast och orsakade de allvarligaste skadorna på vägarna under 2003."

www.svd.se/singelolyckor-vanligaste-olyckstypen

Ja och det är just singelolyckorna som är de allvarligaste och de vanligaste! (Vissserligen har artikeln några år på nacken, men det är osannolikt att det blivit bättre. Sannolikt är det tvärtom eftersom folk inte rattsurfade 2003)
    Förväntanstid skrev 2017-12-05 15:57:19 följande:
    Du har fel här med. Det brukar i regel vara så att de som bryr sig om A (stolen/kosten/betygen) är samma personer som också tenderar att bry sig även om B (däcken/träning/lönen).
    Jag ställer mig tveksam till det. 36% av bilisterna håller t.ex. inte hastighetsgränserna(vilket är kanske det viktigaste man kan göra för att minska risken för olyckor). Är det verkligen så många som slarvar med stolar till sina barn?

teknikensvarld.se/sa-manga-kor-for-fort-pa-svenska-vagar-287536/

• Magnefico
    nilfons skrev 2017-12-05 16:24:25 följande:
    Även om de där 9 av 10 egentligen inte stämmer, så sättter du ändå lite huvudet på spiken där, så vi låtsas att det är så "just for the sake of the argument".
    Frågan blir då, den där 10:e gången, hur går det för ditt barn då? Om det är en frontalkrock så är risken överhängande att det dör om det är lite högre hastighet. Sitter den bakvänt så klarar det sig. Detta gäller oavsett skicket på torkarblad.
    Jag läste ditt första inlägg och fattade ganska snabbt att det är ett dåligt samvete som spökar här och att du gör allt för att bota det genom ett inlägg som mer är till för att försöka övertyga dig själv. Gör inte det. Bara du vet vad som funkar med ditt barn och din bil. Det behöver inte alls vara fel att du vänt barnet.
    Nej, varför skulle jag ha dåligt samvete? Jag har själv bara en 9-månaders som sitter i bakvänd barnstol. Hur länge hon kommer att göra det vet jag inte i nuläget. Men om det blir obekvämt vid 3 år kommer jag inte direkt att dra mig för att vända henne.

Det folk inte förstår är att det intressanta när det gäller risker är sannolikhet * konsekvens. I det här fallet är det mycket effektivare att minska sannolikheten än konsekvensen.
  • nilfons
    Magnefico skrev 2017-12-05 16:40:31 följande:
    Nej, varför skulle jag ha dåligt samvete? Jag har själv bara en 9-månaders som sitter i bakvänd barnstol. Hur länge hon kommer att göra det vet jag inte i nuläget. Men om det blir obekvämt vid 3 år kommer jag inte direkt att dra mig för att vända henne.

Det folk inte förstår är att det intressanta när det gäller risker är sannolikhet * konsekvens. I det här fallet är det mycket effektivare att minska sannolikheten än konsekvensen.
    Strunta i krockkudde och säkerhetsbälte då. Det spelar ju uppenbarligen ingen roll. Eller så här, använd ett sånt där gympaband man hade i skolan som säkerhetsbälte. Ett tygsnöre.
    Ramlar poletten ner?
  • nilfons

Eller så här, vi gör det enkelt för oss, som en bra avslutning på tråden(?!). Ge mig dina bästa argument till att jag inte skall använda ett tygsnöre som säkerhetsbälte. Jag kommer att kopiera ditt inlägg och klistra in det som svar på varför du skall ha en bakåtvänd stol för barnet.
  • Vvvuuuuvvv

Självklart försöker man köra så trafiksäkert som möjligt och sköter sin bil. Det är inte direkt några revolutionerande saker du skriver i trådstarten.

Men även om man inte uppfyller alla dina punkter är ju inte det ett skäl att ha en dålig bilbarnstol - snarare tvärtom. Det borde ju vara ännu viktigare att ha en bra bilbarnstol om man tex har en bil som är lite riskabel.

En dålig bilbarnstol är dålig oavsett bil och förare.

• ninjamamman

Jo för det blir säkerligen mer bekvämt för ungen med bruten nacke.
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.