• Magnefico

Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

Har suttit och läst igenom ett antal trådar i denna avdelning precis. Slås av hur oerhört trångsynta en del är när det kommer till barnsäkerhet i bilar. Inte sällan får man utstå rena påhopp om man t.ex. sätter en 3 åring framåtvänd. 

Det folk inte tycks förstå är att just barnets placering, stolens riktning och modell i princip är betydelselöst jämfört med andra faktorer. 

Här är en lista med saker du bör fundera på om du är mån om barnens säkerhet:

1. Kör du så säkert du bara kan? Inga onödiga omkörningar, inga hastighetsöverträdelser, inga vågade lucktagningar etc. etc.?

2. Åker du så lite bil som det bara är möjligt? Kan du välja säkrare transportmedel som tåg och flyg i större utsträckning än du gör?

3. Bilen!
    3.1 Har du däck i riktigt bra skick? Om man är mån om trafiksäkerheten bör man byta däck långt innan lagen kräver det. 
    3.2 Har du bästa möjliga däckmodell? Ett dåligt däck kan ha dubbla bromssträckan mot ett bra.
    3.3. Har du en fräsch vindruta utan stenskott och sprickor? Om den är sliten blir man ofta bländad av solen/mötande bilar, vilket ökar risken för olyckor mycket!
    3.4 Har du fräscha torkarblad? Om du inte har det så ser du inte ordentligt i vått väglag och riskerar att inte hinna bromsa/väja för hinder
    3.5 Har du tagit bort alla lösa saker som oftast ligger och skräpar i bilen? Även en skitsak som ett blöjpaket eller en barnleksak kan lätt döda den som får det på sig vid en kollision.
    3.6 Har du säkrast möjliga bilmodell? Kolla krocksäkerhetsbetyg på euroncap.com
    3.7 Har du en riktigt stor och tung bil? Dessa är säkrare än lättare och mindre bilar även om de har lika bra betyg i krocktesterna. 

Om svaren på alla ovanstående frågor är ja så kan man börja kika på stolmodell och färdriktning. Annars blir det bara löjligt att hacka på någon som t.ex. vänder en 3-åring framåt. Det är obekvämt på alla sätt att åka bakvänt. Både för föräldern och barnet.

Därav inte sagt att man ska sätta en barnen i sämsta möjliga stol, eller vända dem framåt på väg hem från BB. Men man måste ha lite perspektiv på saker och ting.

• Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.
  • Vvvuuuuvvv
    ninjamamman skrev 2017-12-05 17:22:50 följande:

Jo för det blir säkerligen mer bekvämt för ungen med bruten nacke.

Eller att inte ha huvudet kvar på kroppen.
  • Magnefico
    nilfons skrev 2017-12-05 17:02:40 följande:
    Strunta i krockkudde och säkerhetsbälte då. Det spelar ju uppenbarligen ingen roll. Eller så här, använd ett sånt där gympaband man hade i skolan som säkerhetsbälte. Ett tygsnöre.
    Ramlar poletten ner?
    nilfons skrev 2017-12-05 17:06:00 följande:
    Eller så här, vi gör det enkelt för oss, som en bra avslutning på tråden(?!). Ge mig dina bästa argument till att jag inte skall använda ett tygsnöre som säkerhetsbälte. Jag kommer att kopiera ditt inlägg och klistra in det som svar på varför du skall ha en bakåtvänd stol för barnet.
    Det är lag på både säkerhetsbälte och airbag. Det är inte förbjudet att köra ett barn framåtvänt om stolen är godkänd för det (vanligen brukar det vara ok från 9 kg enligt tillverkarna). Det är väl en rätt bra indikation på vad som är viktigast?
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 17:14:03 följande:

Självklart försöker man köra så trafiksäkert som möjligt och sköter sin bil. Det är inte direkt några revolutionerande saker du skriver i trådstarten.

Men även om man inte uppfyller alla dina punkter är ju inte det ett skäl att ha en dålig bilbarnstol - snarare tvärtom. Det borde ju vara ännu viktigare att ha en bra bilbarnstol om man tex har en bil som är lite riskabel.

En dålig bilbarnstol är dålig oavsett bil och förare.

Självklart är det bättre att ha en bra stol och ha den bakåtvänd. Men om man t.ex. har dåliga däck så är det förmodligen bättre att köpa nya och istället satsa på en billigare stol om man är mån om trafiksäkerheten och inte har råd med båda delarna.

ninjamamman skrev 2017-12-05 17:21:32 följande:

Vilket oerhört lågbegåvat resonemang i ts.

Varför är det lågbegåvat? Det är så alla riskanalyser fungerar i näringslivet.

• Vvvuuuuvvv

Vid krock i framåtvänd stol klarar sig typ hälften av barnen vid en krock - även om vindrutan är i nyskick, däcken av bästa modell etc.

I bakåtvänd stol klarar sig nästan alla barn i krock - oavsett däck, torkarblad eller stenskott.

Varför skulle jag sätta barnet framåtvänt? Jag förstår inte dina argument för det?

• Magnefico
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 18:52:33 följande:

Vid krock i framåtvänd stol klarar sig typ hälften av barnen vid en krock - även om vindrutan är i nyskick, däcken av bästa modell etc.

I bakåtvänd stol klarar sig nästan alla barn i krock - oavsett däck, torkarblad eller stenskott.

Varför skulle jag sätta barnet framåtvänt? Jag förstår inte dina argument för det?

Det jag vänder mig emot är folk som dumförklarar de som framåtvänder tidigare än vad de tycker är ok (oftast är bara 5 år tillräckligt för dessa personer). Självklart är det bra om man kan åka bakåt så länge, men det finns många nackdelar. Det är trångt, svårare att gå i och ur, barnen ser sämre t.ex.

Om man är så fanatisk i detta avseende så borde man istället fokusera på andra saker som är viktigare för säkerheten. Jag tror som sagt att samma personer inte sällan kör runt i en gammal rishög med dåliga däck samtidigt som man ofta kör för fort.
  • ninjamamman
    Magnefico skrev 2017-12-05 18:30:27 följande:

Det är lag på både säkerhetsbälte och airbag. Det är inte förbjudet att köra ett barn framåtvänt om stolen är godkänd för det (vanligen brukar det vara ok från 9 kg enligt tillverkarna). Det är väl en rätt bra indikation på vad som är viktigast?Självklart är det bättre att ha en bra stol och ha den bakåtvänd. Men om man t.ex. har dåliga däck så är det förmodligen bättre att köpa nya och istället satsa på en billigare stol om man är mån om trafiksäkerheten och inte har råd med båda delarna.Varför är det lågbegåvat? Det är så alla riskanalyser fungerar i näringslivet.

Dina argument! Orkar inte ens bemöda mig att bemöta dom.
  • Magnefico
    ninjamamman skrev 2017-12-05 19:31:28 följande:
    Dina argument! Orkar inte ens bemöda mig att bemöta dom.
    Eftersom jag jobbar med just riskanalyser så vågar jag påstå att jag vet mer än de flesta inom området. Så det är mer troligt att det är dina argument som brister.
  • Vvvuuuuvvv
    Magnefico skrev 2017-12-05 19:29:41 följande:

Det jag vänder mig emot är folk som dumförklarar de som framåtvänder tidigare än vad de tycker är ok (oftast är bara 5 år tillräckligt för dessa personer). Självklart är det bra om man kan åka bakåt så länge, men det finns många nackdelar. Det är trångt, svårare att gå i och ur, barnen ser sämre t.ex.

Om man är så fanatisk i detta avseende så borde man istället fokusera på andra saker som är viktigare för säkerheten. Jag tror som sagt att samma personer inte sällan kör runt i en gammal rishög med dåliga däck samtidigt som man ofta kör för fort.

Att förändra chansen för överlevnad från 95% till 60% - det är faktiskt värt en dumförklaring.

Du har jättebra förslag i din trådstart. Själv är jag ivrig anhängare av tåg, som vi oftast väljer när det går, bland annat av säkerhetsskäl.

Men dina förslag skyddar inte barnet vid en krock (förutom att välja tåget). De minskar risken för olyckor, men när olyckan väl är framme behöver barnet skyddas.
  • Magnefico

Eller så är det så här:

Ni försöker döva ert dåliga samvete genom att köpa finaste stolarna och köra bakåtvänt till 5 år. Genom att göra det vill ni tro att ni köpt er fria från säkerhetsansvar och att ni inte kan göra mer. Egentligen vet ni innerst inne att:

- Bilen är gammal, osäker och borde bytas ut
    - Däcken sjunger på sista versen
    - Ni slänger er i bilen på lördagsmorgonen efter ett par glas vin för mycket på fredag kväll
    - Ni kör allt som oftast lite fortare än ni borde
    etc.

Ett mänskligt agerande helt klart. Men om man låter det påverka sanningen så blir det farligt.

• nilfons

Oavsett skick på bilen så skall man använda bakåtvänd stol så länge det funkar. Punkt.

Det är helt jävla obegripligt hur du resonerar! Ingen håller liksom med dig. Ingen! Men du bá, alla andra har fel, jag har rätt. Du hänvisar till ditt jobb med läkemedel, och jag får plötsligt panik i tanken på nästa gång jag tvingas ta medicin. Hoppas inte ts varit inblandad!

• Guldbarb

Varför skulle din prioriteringslista vara avgörande för det "onödiga" med bakåtvända bilbarnstolar?

Oavsett vilka punkter (och andra man kan komma) på som jag skulle svara ja eller nej på så finns fortfarande faktum kvar att jag alltid har på mig bälte och att det finns airbag fram, som två allternativ på säkerhets prioriteringar, varför skulle jag då chansa med min sons säkerhet när det kommer till en sådan sak som bilbarnstol? Han sitter säkrare bakåtvänt så länge som möjligt och det är hur han kommer sitta. Sedan finns det skäl som gör att man inte alltid kan ha barn bakåtvända så länge som möjligt men det är en helt annan sak.
    Men argumentet med "obekvämt" faller oftast på att det inte är barnet som klagar utan vuxna som klagar åt barnet och snarare förklarar för barnet att den ska tycka att det är jobbigt. Och hur skulle "obekvämt" kunna vara högre prioriterat än säkerhet?

Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.