• Anonym (hur förlåta sig själv?)

Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.

Det har gått 4 1/2 år sedan min älskade Mamma gick bort.
    Hon hade varit sjuk i 30 år, de senaste 15 åren bodde hon på ett äldreboende förlamad i rullstol efter flera strokes.

När hon låg för döden, i lunginflammation, fick hon sista natten två doser morfin och stesolid med kort intervall och dog av det och det var mitt fel.
    Det var jag som i panik ringde på nattsköterskan 30 min efter den första dosen, jag trodde att det inte hjälpt, men förstod senare att morfinet och stesoliden skulle göra Mammas upplevelse lättare, inte "bota" hennes andning som var väldigt snabb och hade varit så de senaste 7 timmarna.

När sköterskan kom med den andra dosen såg jag att Mamma signalerade till mig att hon inte ville ha den, men jag tog inte detta på allvar:(
    Jag tänkte att om sköterskan sa att hon kunde klara en liten dos till så skulle hon det..
    Min Mamma har också sett sån ut vid många tillfällen, när hon inte velat äta och jag försökt mata henne, när hon inte ville få en peg och vi ändå bestämde att hon skulle få det för annars skulle hon svultit ihjäl osv..

Nu såg jag att det blev jobbigare efter den andra dosen, tvärtom vad min intention var.
    Jag förstår inte mitt eget beteende här, vaket kom in och frågade om hon skulle byta av mig och jag sa ja, orkade inte sitta där längre och tänkte att jag går och sover och byter av om 4 tim igen.
    Min Mamma dog 1 tim efter jag gått och lagt mig.Hon försökte säga farväl när jag gick men jag förstod inte.
    Och min bror var inte där, han hade gått hem på kvällen, så hon fick aldrig säga farväl till honom..

Jag kommer inte över detta, mitt liv är som en mardröm, har gått i terapi i omgångar och terapeuterna säger att det inte är normalt att känna sån stor skuld som jag gör, men jag kan inte komma över det och har börjat fundera på om jag undermedvetet
    hjälpte henne att dö??

Min bror ville att vi skulle övertala sjuksköterska och läkare att försöka "rädda" Mamma, vi tyckte dom gav upp för lätt, vi var i förnekelse antar jag..
    När jag satt vid hennes sida sista natten kände jag, att nej, det är inte rätt mot min Mamma att försöka få henne att leva längre, hon lider varje dag, jag orkar inte mer..
    Var det detta som spelade in trots att jag då inte var medveten om det då?
    Jag vet inte..vad jag vet är att jag plågar mig själv med detta varje dag, mitt liv är förstört och varje morgon vaknar jag med tankar på att jag dödat min Mamma, att det är mitt fel att min bror och Mammi inte hann säga farväl, att hon skulle velat att vi barn var där osv..

Jag undrar om det finns nån som känner på liknande sätt, eller har upplevt nåt liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-08 19:41
    Jag har läst så mycket i efterhand om hur morfin i kombo med stesolid hämmar andningen, Mammas snabba andning var nog för att blåsa ut koldioxid, morfinet och stesoliden lurade hennes kropp att sluta andas.Förtvivlad..HUR är det möjligt att sköterskan inte hade denna kunskap?

• Svar på tråden Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.
  • Anonym (Kvinna37)

De skulle aldrig ge henne för hög dos, sånt har personal koll på. Det är inte upp till dig att säga ifrån.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-03 14:25:11 följande:

Tack ska ni ha<3

Jag försöker ta till mig era ord. Hon fick 7.5 mg morfin o 5 mg stesolid i första sprutan, det vet jag för det stod i journalen men den andra sprutan vet jag inte för dom har inte skrivit in den. Så det är solklart för mig att det begåtts ett fel och hon fick för mycket.

Helt normala doser. Man brukar i terminalvård ge mellan 2.5mg-10mg morfin för smärtlindring och detta kan man ge många gånger utan att det påverkar. Dock har morfin en viss påverkan på andningen men inte någon stor påverkan i de doserna.

Nej, hon har troligen inte fått för mycket. Även om hon fått 7.5mg morfin och 5mg stesolid igen efter 30 min så är detta en väldigt liten dos.

Din mamma somna in helt utan smärtor och oro och det är det allra bästa för henne.

Tack så mycket för alla era svar! Jag hoppas komma ifrån tankarna att hon ville hålla ut några timmar till så att min bror kunde komma.
    Jag försöker tänka att hon kanske tagit farväl många gånger redan, men det är inte lätta, jag ville göra allt för henne.
    Du som skrev att hon varit sjuk så länge att jag blivit medberoende, ja så är det nog.Bra att du gjorde mig uppmärksam på det, tack.
    Jag försökte göra hennes liv bättre i så många år och att det blev jag som gjorde att hon somnade in kanske ett dygn innan hon skulle gjort annars, det är svårt att leva med.
    Nån som sett den andning jag talar om, snabb och regelbunden med bröstkorg som åker in och ut?

• Anonym (Ssk)
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-03 18:47:14 följande:

Tack så mycket för alla era svar! Jag hoppas komma ifrån tankarna att hon ville hålla ut några timmar till så att min bror kunde komma.

Jag försöker tänka att hon kanske tagit farväl många gånger redan, men det är inte lätta, jag ville göra allt för henne.

Du som skrev att hon varit sjuk så länge att jag blivit medberoende, ja så är det nog.Bra att du gjorde mig uppmärksam på det, tack.

Jag försökte göra hennes liv bättre i så många år och att det blev jag som gjorde att hon somnade in kanske ett dygn innan hon skulle gjort annars, det är svårt att leva med.

Nån som sett den andning jag talar om, snabb och regelbunden med bröstkorg som åker in och ut?

Cheyne-Stokes, normalt i terminalstadiet och ofta ert tecken på att det är nära slutet.
  • 8airam8
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-03 18:47:14 följande:

Det var inte du som gjorde så att hon somnade in. Försök att förstå det.
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Maria)

Du har varit mycket hos din mamma när hon varit sjuk? Hon vet att du älskar henne. Hon vet att du vill henne väl, att allt du gör är av omtanke och för att underlätta för henne. Hon skulle förlåta dig om ni fick chansen att prata. Har du provat "prata med henne", på en plats som känns lugn och fridfull? Säg vad du vill säga till henne. Lätta ditt hjärta. Titta på ett foto av henne om det känns bättre. Hon klandrar dig inte, det är du själv som står för den biten.

Tack. Jag har känt hennes närvaro vid ett par gånger när jag haft det svårt med detta. Och jag vet att hon förlåtit mig.
    Men det hjälper liksom inte, jag har sårat henne och gjort nåt som inte går att göras ogjort och jag kan inte förlåta mig själv.
    Är också det att vi inte fick ett avslut efter en så lång sjukdomsperiod, vi kunde inte ta till oss att hon skulle dö och det visste hon.
    Stackars Mamma.

• Anonym (-)

De som gav henne medicinen vet mycket väl om det är överdos eller inte. Dom hade aldrig gett henne en till dos om det varit en överdos. Hennes kropp gav upp helt enkelt. Kram

• 8airam8
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-03 20:57:45 följande:

Tack. Jag har känt hennes närvaro vid ett par gånger när jag haft det svårt med detta. Och jag vet att hon förlåtit mig.

Men det hjälper liksom inte, jag har sårat henne och gjort nåt som inte går att göras ogjort och jag kan inte förlåta mig själv.

Är också det att vi inte fick ett avslut efter en så lång sjukdomsperiod, vi kunde inte ta till oss att hon skulle dö och det visste hon.

Stackars Mamma.

Det är inte synd om din mamma. Om hon nu visste att ni inte kunde ta till er att hon skulle dö, visste hon inte också då att du redan har gjort allt och mer än så för henne? Var er relation sund när hon var frisk för trettio år sedan? Var du gammal när hon blev sjuk? Fick du ta hand om familjen och syskonen när hon blev dålig? Fick du ta hand om henne? För i så fall, vem tog hand om dig?

Du har en bit att gå innan du kommer till insikt. Börja med att förstå att du inte hade del i att hon dog. Fortsätt gå till din terapeut. Ta emot både hjälp och mediciner om det behövs, för dina tankar är inte friska och din ångest måste vara väldigt svår. Krya på dig, ta hand om dig.
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.

Tack så mycket, jag är rörd över era svar.

Svar på tråden Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.