• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • bessie 82

Hej hoppar in här jag med då ?

Vi kom igång med vårat första ivf försök 30/12 ( första sprutdag ) . Är inte så jätte insatt i allt pga att jag lätt övertänker o stressar upp mig i onödan haha.

Jag går på bemfola 150 varje kväll o ska lägga till orgalutan from på tors. Sen har jag ultraljud få fre denna v, då får jag reda på när äggplock osv är.

Vi går i Örebro och allt som har med ivf o göra har gått otroligt smidigt. Vi kom tom in tidigare än det var sagt.

Nu till vrf vi gör ivf

Min man ge 4 barn sen innan, som han fått naturlig väg med 3 olika mammor. Jag har inga.

Inga fel på nån av oss men det vill sig inte riktigt.

Jag är 35 o min man 42 .

Dock är jag opererad för ett stort myom i livmodern för ca 2 år sen, och dom vet inte om det påverkar även om jag inte har några ärr osv efter.

Nån mer som tar bemfola och kännt av biverkningar?

Kram på er o lycka till ?

• Anonym (Ivf)

Hej allesamman,

Jag har precis ringt kliniken och berättat för dem att färskåterföring i IVF-försök 2 inte ?fungerat?. Precis som under IVF 1 så fick jag dock kraftig blödning typ dag 27 så har vetat ett tag att det inte blev nåt (gjorde plock i början av december). Nu fem stycken blastocyster i frysen som ska återföras under våren... Samma resultat som IVF 1 typ. Frysåterföring borde väl bli i februari om allt går som det ska.

Blir så glad av att läsa så många hoppfulla som är typ i samma sits som jag. Jag har typ gett upp helt, tror inte det kommer bli några biologiska barn. Och då är jag under 30, inga ?fel? hittade under utredning och fått ett antal fina blastocyster båda gångerna jag gjort plock. Men jag blir så trött! Orkar inte hoppas. Fast jag hoppas så mycket samtidigt... Om folk bara visste...!

Men en sak undrar jag. Jag har en spottings varje cykel, vilket läkarna egentligen inte kommenterat alls i och med IVF, och utredning och undersökning i den mån det gjorts har inte visat något fel som kan orsaka. Är det någon annan som har spottings som fått höra nåt annat? Som gjort IVF? I brist på förklaring till infertilitet söker jag efter NÅT som kan behandlas eller iallafall förklara...

• minipeach86
    Anonym (Ivf) skrev 2018-01-02 16:21:26 följande:

Hej allesamman,

Jag har precis ringt kliniken och berättat för dem att färskåterföring i IVF-försök 2 inte ?fungerat?. Precis som under IVF 1 så fick jag dock kraftig blödning typ dag 27 så har vetat ett tag att det inte blev nåt (gjorde plock i början av december). Nu fem stycken blastocyster i frysen som ska återföras under våren... Samma resultat som IVF 1 typ. Frysåterföring borde väl bli i februari om allt går som det ska.

Blir så glad av att läsa så många hoppfulla som är typ i samma sits som jag. Jag har typ gett upp helt, tror inte det kommer bli några biologiska barn. Och då är jag under 30, inga ?fel? hittade under utredning och fått ett antal fina blastocyster båda gångerna jag gjort plock. Men jag blir så trött! Orkar inte hoppas. Fast jag hoppas så mycket samtidigt... Om folk bara visste...!

Men en sak undrar jag. Jag har en spottings varje cykel, vilket läkarna egentligen inte kommenterat alls i och med IVF, och utredning och undersökning i den mån det gjorts har inte visat något fel som kan orsaka. Är det någon annan som har spottings som fått höra nåt annat? Som gjort IVF? I brist på förklaring till infertilitet söker jag efter NÅT som kan behandlas eller iallafall förklara...

Hej, lider med dig/er och allt ni gått igenom.. förstår att det känns otroligt tufft och att det kan vara svårt att hålla tron och hoppet stabilt =( Jag känner på ett sätt att jag inte har någon "rätt" att uttala mig i denna tråd ännu då vi fortfarande står i kö (läkaren som skulle skicka remiss i början av september glömde det vilket upptäcktes i mitten på dec). Men jag har gått med i denna tråd för att följa processen och lära mig av er andra under tiden.

Det lilla jag kan försöka tipsa om efter att ha läst ditt inlägg är att spottings kan vara tecken på lågt progesteron. Och progesteronbrist kan göra det svårare för ägget att fästa i livmodersslemhinnan. Har du fått testa din nivå av det någon gång? Hur lång lutealfas brukar du ha? 
    Det andra jag kan tänka på är immunförsvaret. Det finns en del forskning, men mest utomlands, om att kvinnor med ett visst/högt immunförsvar kan stöta bort graviditeter pga detta. Jag hörde talas om det genom en nära vän vars pappa är en av Sveriges främsta inom IVF, de hade nämligen en familjemedlem som de misstänkte hade just detta problem. Sedan har jag läst lite i boken "is your body baby friendly?" (tror den heter så) också, där just detta tas upp. Värt att söka lite fakta kring kanske, just för att försöka hitta nåt som möjligen kan förklara <3 

Stort lycka till och hoppas det vill stanna kvar nästa gång <3 

Har PCOS och försökt sedan jan-17. Hittills fått 2 ägglossningar med hjälp av Letrozol =)
  • FrökenBlåklocka
    mileythebunny skrev 2018-01-01 14:20:41 följande:

Jag var tvungen att visa att jag klarade att sticka mig själv med sprutan (som var fylld med vatten) och det skrevs t.o.m in i journalen (även på 1177) men det verkar vara väldigt olika hur de gör på olika kliniker. Jag har inte börjat spruta än, börjar i övermorgon, och hoppas verkligen att man vänjer sig...

Ett tips om man tycker det är väldigt jobbigt är att gå till sin vårdcentral, om de har provmottagning med drop-in, och be om hjälp eller support där i början.

Åh ska tänka på det men de ska nog gå bra. Lite synd att de inte erbjuder hos alla att man kan sticka sig.

En månad kvar hoppas jag sen får jag kanske börja med det.
  • 8992
    EndoS skrev 2017-12-29 13:16:27 följande:

Tack :)

Ja, det känns lite enklare än att helt plötsligt behöva förklara en massa läkarbesök :P

Ska jag vara ärlig så märker jag ju att jag har en kortare stubin och att jag ibland exploderar över saker som jag i vanliga fall kanske bara blivit irriterad över. Ibland förstår jag inte riktigt varför jag blir så arg heller...

Humöret är verkligen min svaga sida. Jag har ett hett temperament och nu har mannen bestämt sig för att sluta röka så han är inte den gladaste på jorden just nu haha. Hoppas hans humör blir stabilt innan vi kickar igång med behandlingen så vi inte är två tjurskallar under samma tak haha

Nu har en månad gått sen remissen skickades, och det känns lite som när man va barn och väntade på julafton. Kallelsen kan ju komma när som helst & jag väntar ivrigt på posten varje dag även om jag vet att vi säkert kommer få vänta åtminstone 4 veckor till.

Hur går/känns det för alla andra?
  • 8992

Förlåt för två inlägg på raken men herregud!

Loggade in på 1177 av ingen anledning egentligen och såg att vi har fått kallelse redan! 1 februari ska vi till RMC! Löjligt glad :D

• Anonym (Soda)

Fick precis ett samtal från Sahlgrenska om vi vill komma på fredag eftersom vi är anmälda i återbudskön. Vår tid skulle annars vara i feb-mars ca. Självklart tog vi tiden på fredag och nu blev jag supernervös.

Sen läste jag på om IVF på Sahlgrenskas hemsida och det hela verkar ju vara hur lång process som helst när det väl startar....

Nån som vet ungefär hur lång tid från första möte till återföring av ägg brukar ta?

• mileythebunny
    8992 skrev 2018-01-03 13:41:32 följande:

Loggade in på 1177 av ingen anledning egentligen och såg att vi har fått kallelse redan! 1 februari ska vi till RMC! Löjligt glad :D

Hej!
    Vilket RMC ska du till, Malmö eller Linköping? Jag går hos RMC Malmö...
  • 8992
    mileythebunny skrev 2018-01-03 18:03:56 följande:

Hej!

Vilket RMC ska du till, Malmö eller Linköping? Jag går hos RMC Malmö...

Linköping då vi bor i Norrköping :) är så nervös redan nu för jag inte vet vad jag kan vänta mig av första besöket haha
  • minipeach86
    8992 skrev 2018-01-03 13:41:32 följande:

Åhh va roligt, grattis!! Och lycka till nu, så spännande att få komma igång!! =) 
    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Hittills fått 2 ägglossningar med hjälp av Letrozol
Svar på tråden IVF våren 2018