• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Jennie1987
    LilV skrev 2017-12-29 10:29:44 följande:

Hej!

När vi gjorde vår fertilitetsutredning upptäcktes det att mitt tsh-värde låg lite högt (3.4) För att vå påbörja IVF-skulle värdet ligga under 2.5 enligt läkaren. Så jag fick Levaxin och mitt värde sjönk till 0.51 som min nya läkare sa var ?jättebra?. Vid blodprov i höstas hade det ökat till 1.4 vilket fortfarande var bra enligt läkarna på RMC. Så min erfarenhet är att de hellre vill se ett lägre tsh-värde, att man ska ligga under 2.5.

Jag upplever också att läkarna och sjuksköterskorna på RMC verkligen vill att man ska må bra och förstå sin behandling. Har skickat en massa frågor via inloggning på1177 och har alltid fått ett svar samma dag, oftast har någon ringt upp. Så även om det är jättesvårt att försöka släppa det tills de öppnat efter helgerna (min egen hjärna varvar gärna upp :/ ) så hoppas jag att du kan lägga det åt sidan tills du kan ringa dem efter helgerna. Var sen bara helt öppen med din oro och dina frågor så tror jag att allt kommer lösa sig till det bästa :)

Åh tack snälla du för svaret! Det känns redan bättre nu när jag fått veta hur det var för dig.

Jag har också hört att det är bättre att ligga lågt än för högt.

Det kan ju kanske vara så, som en vän till mig sa, att dom vill göra en koll nu för att se att det ligger stabilt sen förra provet, så det inte svajar.

Jag ska absolut försöka att inte stressa upp mig över detta, Jag kan ju inte göra något nu ändå.

Men det är så svårt när vi äntligen är på gång, så är man så rädd att det ska bli något som gör att allt skjuts upp.

Men ska ringa dem på tisdag, när dom öppnar igen. Upplever också att dom alltid är så himla gulliga och snälla när man ringer med tusen frågor :)

Tack för tips om att jag kan skriva frågor på 1177, det har jag missat.
  • EndoS

Hej på er :)

Även jag hoppar in här trots att vi redan är igång :)

Vi har försökt själva i cirka två år utan att lyckas och har fått konstaterat att det för min del beror på kraftig endometrios med mycket sammanväxningar och för sambon väldigt lågt spermieantal. Dåliga förutsättningar från båda håll med andra ord!

Första besöket på kliniken gjorde vi den 13 december. Nervöst, ovant och lite läskigt, men ändå skönt att få komma dit. De var väldigt professionella och duktiga, även om det är fruktansvärt mycket att ta in på bara någon timme. Tur att man får häftet med sig hem! :)

Eftersom jag har endometrios är jag redan nedreglerad genom behandling med Enanton Depot sedan några månader tillbaka, men jag fick direkt vid besöket börja med 4 doser Synarela dagligen. Vi väntar nu på att jag ska ta prover den 8 januari för att bestämma sprutstart. Jag har dock redan nu fått besked om att jag ska ta 225e Menopur samt fortsätta med 2 spray Synarela dagligen fram till äggplocket.

Hittills har jag inte märkt jättemycket av behandlingen, men min sambo lider desto mer. Han säger att mitt humör är hemskt, men jag märker inget av det :P Har dock väldigt torra slemhinnor i underlivet, och har under behandlingen med Enanton haft Estrokad som tillägg. Fick dock sluta med dessa efter besöket, så nu är det lite "skavigt" igen. Har även haft en del svettningar/vallningar, men de kommer mestadels när jag befinner mig i obekväma situationer.

Har skummat igenom tråden och ser att många funderar över hur man ska hantera jobbet. För min del så har jag inte sagt något om IVF, men både chefen och kollegorna vet om min endometrios och att jag får behandling för denna. Än så länge använder jag den som "täckmantel" för andra läkarbesök, och tänker nog fortsätta med detta så länge det går. Känner mig inte redo alls att berätta för utomstående om våra problem. Familjen och några utvalda vänner vet, men där får det stanna än så länge. Dessutom tycker min sambo att detta är superjobbigt, och vill knappt prata med mig om allt som händer oss.

Blev ett långt inlägg det här, men jag ser fram emot att dela upplevelser, stötta varandra och plus för oss alla under 2018 :)

• 8992

[quote=78314844][quote-nick]EndoS skrev 2017-12-29 12:33:34 följande:[/quote-nick]Hej på er :)

Även jag hoppar in här trots att vi redan är igång :)

Vi har försökt själva i cirka två år utan att lyckas och har fått konstaterat att det för min del beror på kraftig endometrios med mycket sammanväxningar och för sambon väldigt lågt spermieantal. Dåliga förutsättningar från båda håll med andra ord!

Första besöket på kliniken gjorde vi den 13 december. Nervöst, ovant och lite läskigt, men ändå skönt att få komma dit. De var väldigt professionella och duktiga, även om det är fruktansvärt mycket att ta in på bara någon timme. Tur att man får häftet med sig hem! :)

Eftersom jag har endometrios är jag redan nedreglerad genom behandling med Enanton Depot sedan några månader tillbaka, men jag fick direkt vid besöket börja med 4 doser Synarela dagligen. Vi väntar nu på att jag ska ta prover den 8 januari för att bestämma sprutstart. Jag har dock redan nu fått besked om att jag ska ta 225e Menopur samt fortsätta med 2 spray Synarela dagligen fram till äggplocket.

Hittills har jag inte märkt jättemycket av behandlingen, men min sambo lider desto mer. Han säger att mitt humör är hemskt, men jag märker inget av det :P Har dock väldigt torra slemhinnor i underlivet, och har under behandlingen med Enanton haft Estrokad som tillägg. Fick dock sluta med dessa efter besöket, så nu är det lite "skavigt" igen. Har även haft en del svettningar/vallningar, men de kommer mestadels när jag befinner mig i obekväma situationer.

Har skummat igenom tråden och ser att många funderar över hur man ska hantera jobbet. För min del så har jag inte sagt något om IVF, men både chefen och kollegorna vet om min endometrios och att jag får behandling för denna. Än så länge använder jag den som "täckmantel" för andra läkarbesök, och tänker nog fortsätta med detta så länge det går. Känner mig inte redo alls att berätta för utomstående om våra problem. Familjen och några utvalda vänner vet, men där får det stanna än så länge. Dessutom tycker min sambo att detta är superjobbigt, och vill knappt prata med mig om allt som händer oss.

Blev ett långt inlägg det här, men jag ser fram emot att dela upplevelser, stötta varandra och plus för oss alla under 2018 :)[/D

Välkommen!

Va skönt med en täckmantel ändå! Jag har turen att jag är studerande så kan utan problem gå på läkarbesök utan att det märks. Det där med att humöret ska bli sämre är jag lite nojig över, har redan ett hett temperament så min stackars man kommer säkert få gömma sig under behandlingen haha.

• EndoS
    8992 skrev 2017-12-29 12:50:17 följande:

Välkommen!

Va skönt med en täckmantel ändå! Jag har turen att jag är studerande så kan utan problem gå på läkarbesök utan att det märks. Det där med att humöret ska bli sämre är jag lite nojig över, har redan ett hett temperament så min stackars man kommer säkert få gömma sig under behandlingen haha.
    Tack :)

Ja, det känns lite enklare än att helt plötsligt behöva förklara en massa läkarbesök :P

Ska jag vara ärlig så märker jag ju att jag har en kortare stubin och att jag ibland exploderar över saker som jag i vanliga fall kanske bara blivit irriterad över. Ibland förstår jag inte riktigt varför jag blir så arg heller...
  • Akira Öken

Hej på er!

Nu var det ett tag sen jag skrev mitt första och enda inlägg i den här gruppen. Här inte riktigt hängt med i vad som skrivits, men ska ta mig tid att läsa ikapp. :)

För oss har det gått lite snabbare än vi hade räknat med. Tanken var att vi skulle göra en återföring först i januari, men nu klaffade allt och jag fick en blastocyst återförd idag!

Det är vår fjärde återföring och jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska gå vägen denna gång.

• EndoS
    Akira Öken skrev 2017-12-29 13:57:18 följande:

Hej på er!

Nu var det ett tag sen jag skrev mitt första och enda inlägg i den här gruppen. Här inte riktigt hängt med i vad som skrivits, men ska ta mig tid att läsa ikapp. :)

För oss har det gått lite snabbare än vi hade räknat med. Tanken var att vi skulle göra en återföring först i januari, men nu klaffade allt och jag fick en blastocyst återförd idag!

Det är vår fjärde återföring och jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska gå vägen denna gång.

Åh, jag håller tummarna :)
  • FrökenBlåklocka
    LilV skrev 2017-12-10 20:55:18 följande:
    När jag var på första mötet fick jag provsticka mig själv med en gonal-f spruta, det gick över förväntan, hade lite handsvett men sprutan kändes inte. Det var skönt att få göra det där och känna att man skulle klara av det hemma också
    zuces skrev 2017-12-10 21:00:09 följande:
    Jaa, jag fick göra det. Hade läst tidigare att andra fick göra det men vet inte om alla barnmorskor ber en. Men jag sa faktiskt själv till att jag ville innan hon hann säga iallafall. Men man sprutar ju in med en tom spruta så inget riskerar att komma in :)
    8992 skrev 2017-12-10 12:53:04 följande:

Kan tänka mig att det är lite läskigt att sticka sig själv haha. Nej jag är både blodgivare och tatuerad så nålar är inget problem. Har även ett syskon som är sjuksköterska om jag skulle fega ur och behöva hjälp :D

Mannen där emot mår typ illa bara av tanken på att jag ska sticka mig själv haha. Han har en ganska extrem sjukhusfobi, så det är ett under att han ens klarade utredningen.

Åh vad jobbigt med sjukhusfobi.. min man gillar heller inte sjukhus men det är bara en känsla ingen fobi liksom.. kan tänka mig det är riktigt jobbigt att ha fobi för sjukhus. Själv älskar jag sjukhus för jag förknippar det med förlossningar och bebisar från när mamma födde mitt syskon(va ganska gammal då). Sen älskar jag serien grey?s anatomy så någon kärlek för sjukhus ha jag på något konstigt sätt haha, mitt drömjobb är ju typ att bli barnmorska! Valde förskollärare istället :) vad jobbar ni med?
    Intressant för vi ville testa men fick inte... hade varit skönt att få testa på det en gång i alla fall när man är där men nu blev det inte så tyvärr... 

• 8992

En liten fundering som någon kanske har svar på. Tränar en del och brukar använda PWO innan morgonkardio...är det något man bör sluta med innan man påbörjar medicineringen eller kan man använda det fram tills dess? Vår läkare under utredningen sa att det inte bör påverka fertiliteten när man försöker ?normalt? men kanske är annorlunda vid ivf?

• mileythebunny
    FrökenBlåklocka skrev 2017-12-29 20:43:27 följande:
    zuces skrev 2017-12-10 21:00:09 följande:
    Jaa, jag fick göra det. Hade läst tidigare att andra fick göra det men vet inte om alla barnmorskor ber en. Men jag sa faktiskt själv till att jag ville innan hon hann säga iallafall. Men man sprutar ju in med en tom spruta så inget riskerar att komma in :)Åh vad jobbigt med sjukhusfobi.. min man gillar heller inte sjukhus men det är bara en känsla ingen fobi liksom.. kan tänka mig det är riktigt jobbigt att ha fobi för sjukhus. Själv älskar jag sjukhus för jag förknippar det med förlossningar och bebisar från när mamma födde mitt syskon(va ganska gammal då). Sen älskar jag serien grey?s anatomy så någon kärlek för sjukhus ha jag på något konstigt sätt haha, mitt drömjobb är ju typ att bli barnmorska! Valde förskollärare istället :) vad jobbar ni med?
    Intressant för vi ville testa men fick inte... hade varit skönt att få testa på det en gång i alla fall när man är där men nu blev det inte så tyvärr... 

Jag var tvungen att visa att jag klarade att sticka mig själv med sprutan (som var fylld med vatten) och det skrevs t.o.m in i journalen (även på 1177) men det verkar vara väldigt olika hur de gör på olika kliniker. Jag har inte börjat spruta än, börjar i övermorgon, och hoppas verkligen att man vänjer sig...
    Ett tips om man tycker det är väldigt jobbigt är att gå till sin vårdcentral, om de har provmottagning med drop-in, och be om hjälp eller support där i början.
Svar på tråden IVF våren 2018