Kostnad för vinterjacka+skor?
Vilken totalsumma har du lagt på vinterjacka och vinterskor till dig själv? Vad är en rimlig summa? Förstår att det beror på vad för ekonomi man har, men vad har just DU betalat?
Vilken totalsumma har du lagt på vinterjacka och vinterskor till dig själv? Vad är en rimlig summa? Förstår att det beror på vad för ekonomi man har, men vad har just DU betalat?
Oj vad ekonomiska alla är.
Jag köper ny jacka eller kappa varje år, kostar mellan 2000-4000.
Varje år köper jag två eller tre par vinterskor.
Jag har många jackor för olika ändamål.
Skidjacka.
Gå ut med hundenjacka.
Gå till jobbet kappa.
En finare varm stadsjacka som är vattentät.
Dunjacka för superkaka vinterpromenaden.
Förstår det som att många klarar sig med bara en jacka.
Ja då blir det ju mer plats i garderoben
Likaså skor har jag olika för jobbet och hundpromenader och skogsutflykter.
Har flera vinterjackor.
Jacka för slalom och lek med barnen ute : 1500. Den lär hålla 10 år (inne på 3e)
Jacka för typ -20-väder. Har två, en jag ärvt från pappa som är från 70-talet och lika galet varm som ful. En dunkappa jag fått av min syster.
Tunnare dunjacka. Det jag normalt sett använder till vardags. Den jag har nu kostade 700 på stadium men deras Everest har värdelösa dragkedjor. Är inne på min andra där det strular, sonens och ena dotterns tjorvar också så efter mycket vånda beställde jag igår en peak för drygt 2000.
Skor:
Skotta snö, leka med barnen. 2 par. Ett par kuoma från Finland för 350 kr och ett par viking för typ 800. Bägge har ett antal år på nacken.
Precis köpt ett par fodrade sneakers. För 800.
Går oftast i vanliga sneakers, gillar inte vinterskor.
Går oftast i vanliga sneakers, gillar inte vinterskor.
har skorna från förra året och då köpte jag en jacka för 600 i år en för 500. skorna kostade 400 tror jag eller tom 380 =D
Oj vad ekonomiska alla är.
Jag köper ny jacka eller kappa varje år, kostar mellan 2000-4000.
Varje år köper jag två eller tre par vinterskor.
Jag har många jackor för olika ändamål.
Skidjacka.
Gå ut med hundenjacka.
Gå till jobbet kappa.
En finare varm stadsjacka som är vattentät.
Dunjacka för superkaka vinterpromenaden.
Förstår det som att många klarar sig med bara en jacka.
Ja då blir det ju mer plats i garderoben
Likaså skor har jag olika för jobbet och hundpromenader och skogsutflykter.
Köpte nya vinterstövlar i år, 1400 efter 30% rabatt på singels day ;D kändes som ett kap. Kommer användas nästa år med. Extremt varma och gjorda för att man inte ska halka. (men "nere på stan vinterskor" har jag med ca 500-1000
Vinterjacka köpte jag ny förra året för 3999:- men varvar den med min absoluta favorit ifrån Marc opolo köpt 3år sen, typ 2999:-
Lägger gärna på kvalité som jag vet jag kan använda många ggr.
har skorna från förra året och då köpte jag en jacka för 600 i år en för 500. skorna kostade 400 tror jag eller tom 380 =D
Svineri att köpa nytt av allt varje år. Planetförstörare!
Svineri att köpa nytt av allt varje år. Planetförstörare!
En skaljacka runt 500 kr. Någon sportkedjas eget märke. Den är väl runt fem år vid det här laget.
Mina gamla kängor kostade under 500 och har varit med längre än jackan. I år blev det ett par vinterstövlar från en jaktbutik för 900 kr. Oftast använder jag bara lågskor även på vintern då jag tillbringar mina arbetsdagar inomhus och bara går till och från bilen.
Jackan kostade 599 kr (halva priset) och skorna 699 (också på rea)
så 1298 kr. Nu tjänar jag inte jättebra direkt, hade antagligen köpt dyrare annars men gick mycket efter priset+ rimlig kvalitet.
Har 3 jackor
1 kostade 1000 kr på en outlet för 6 år sen, är en riktigt tjock dunjacka. Jättesnygg men hade aldrig köpt den idag när jag vet vad jag vet om fjällrävsjakt (krage bara för utseendets skull...) och dunplock av gås.
2 fick jag i födelsedagspresent för 3 år sedan. Var med och valde så jag vet att den kostade 2000. Är Jättesnygg och passar perfekt som finkappa.
3 köpte jag i år för 1000 kr på rea. Det är en skaljacka med foder som är perfekt här där det sällan blir riktigt kallt, bara blött.
Skor 2 par
1 par stövlar utan klack. 500 kr. Inte de varmaste men snygga. Köptes för 2 år sedan
2 kängor 400 kr. Köpte i början av året. Sportbutiks egna märke. Tycker inte om.
Jackor 3500 + 699 kr
Skor 1895 kr
Köper ungefär 2 vinterjackor/år, en lite billigare och en ?ordentlig?. I år blev det en kort kappa i vit teddy från hm och en parka från Filippa K.
Skor köper jag ett par/vinter men har då fler att välja på sen tidigare år. Nu blev det ett par svarta hylte från kavat.
Jag har i år köpt en vanlig dunjacka på Stadiums barnavdelning, kostnad 499 kr samt ett par jodphurs i skinn på Hööks till reapris 399 kr.
Å andra sidan så har jag också en parkas från Arcteryx för 6000 kr och vinterkängor från Björn Borg för 3000 kr så kort sagt så köper jag det jag behöver, och är inte jättenoga med pris.
Just i år köpte jag en jacka för 4300:- och skor för 2300:-. Det är för jag jobbat hårt och behövde en riktig vinterjacka samt skor av bra kvalite.
Lite svårt att svara på...
Mina vinterkängor köpte jag för 1500kr för 5 år sedan (rea-fynd), de håller bra en eller två vintrar till.
Min vinterjacka kostade 1500kr för tre år sedan (också rea-fynd) och kommer nog hålla många år till.
Faktiskt inköpspris blir 3000kr totalt.
Inköpspriset vid ord. pris hade legat runt 5000kr.
Faktiska priset per år (räknar med 5 års livslängd på bägge plaggen vilket är rejält snålt) hamnar runt 600kr/år.
Jag betalar gärna för bra kvalitet och hållbarhet, ett par kängor eller skor som håller 10 år får faktiskt lov att kosta flera tusen. Samma med jacka, en jacka som kommer hålla 10-15 år får lov att kosta. Mycket.
Jag kan däremot köpa något förfärligt billigt (under 300kr för mig) om det fyller en funktion i min garderob ändå. T.ex har jag ett par din-sko kängor och HM-kappa som funkar till bar-häng om vintern (dvs ta mig till/från ett event i kyla/snömodd/slask/nederbörd/vind) men inte mer, och se lite 'stylish' ut på eventet. Men det är långt ifrån varje år jag köper dessa plagg heller, för jag går inte på speciellt många events oavsett årstid.
Jackan köptes för ca 3500 har jag för mig, men den är runt 4-5 år gammal, svart och enkel så kommer att ha den tills inte håller längre.
Skorna köptes nya både I år och förra året, 1800 förra och årets kostade 1300, det är helt olika stilar på dem och innan dess använde jag ett par jag fått i julklapp för ca 6 år sen.
Jag lägger gärna mer för vinterkläder så jag vet att jag får bra kvalitet, sen använder jag det tills det faller isär innan jag köper nytt :)