• ellinorwe

Vi med låååång menscykel

Hej!

Känner mig lite ensam med att ha en lång cykel så tänkte jag skapar en tråd för oss som har det.

Jag är på dag 52 nu och väntar in bim. Fick ett positivt ägglossningstest för en vecka sen. Det är för jävligt att ha så här lång cykel. Så jag hoppas många vill skriva om sina tankar o funderingar och att vi kan stötta varandra här.

Kram på er

• Svar på tråden Vi med låååång menscykel
  • jeja52

Knas1: Tråkigt att mensen kom, nytt försök nästa gång.
    Snufflan: Hej! Har du försökt länge?

Jag fick mens 4 dagar efter primolut-kuren. Normal mens så som det brukade vara innan p-piller. Det känns bra att systemet fungerar (även om det krävdes läkemedel). Så nu ska jag vänta på nästa mens, eller tills det har gått 40 dagar. 

Jag tänkte köra med ÄL-stickor för att dels se om jag verkar få ÄL men också för att se om jag kan "känna" ÄL med något symptom. Hoppas på en normal cykel och att vi kan börja försöka nästa cykel.

• Snufflan
    jeja52 skrev 2017-12-07 21:44:10 följande:

Knas1: Tråkigt att mensen kom, nytt försök nästa gång.
    Snufflan: Hej! Har du försökt länge?

Jag fick mens 4 dagar efter primolut-kuren. Normal mens så som det brukade vara innan p-piller. Det känns bra att systemet fungerar (även om det krävdes läkemedel). Så nu ska jag vänta på nästa mens, eller tills det har gått 40 dagar. 

Jag tänkte köra med ÄL-stickor för att dels se om jag verkar få ÄL men också för att se om jag kan "känna" ÄL med något symptom. Hoppas på en normal cykel och att vi kan börja försöka nästa cykel.

Hej!
    Nej, jag slutade med p-piller 1 sep. Sen fick jag en "låssas-mens" och den riktiga kom 23 okt. Sen testade jag VARJE DAG för att hitta äl. Den kom 34 dagar senare (Vad fan). Så vi är på första försöket. Men jag har alltid haft sådana långa menscykler. Som tonåring trodde jag alltid att jag var gravid för att jag hade mens varannan månad. Fattade ingenting då. Men så mina cykler har alltid varit ca 50 dagar (förutom när jag ätit p-piller). Långa cyklerna beror på mina PCO-liknande äggstockar som jag fick veta att jag hade för några år sen. 

Jag väntar fortfarande på mensen. Eller helst av allt INTE mensen. Men de där bruna flytningarna gör mig misstänksam. Men har en sån brännande smärta i ländryggen. :( Och ont i tjejmagen. 

• kna1

Hur får man reda på om man har PCO? Ser dem det vid ett vanligt gyn besök elr vad måste göras? Tänkte om men ska kolla upp det kanske

• jeja52
    kna1 skrev 2017-12-09 06:35:25 följande:

Hur får man reda på om man har PCO? Ser dem det vid ett vanligt gyn besök elr vad måste göras? Tänkte om men ska kolla upp det kanske

Jag sökte ju för att jag inte hade mens/mkt oregelbunden. Men du kan säkert söka för långa cykler, eftersom de inte är normallånga.

På mig gjorde de ultraljud på samma tillfälle som jag hade fått tid. De kollar på äggstockarna för att se om de är fina/normala eller PCO. Det görs också ett blodprov för att kolla hormonnivåer. Sen finns det också några andra kriterier läkaren kan kolla på för diagnos. 

Jag trodde att jag kanske hade PCOS. Men hade fina äggstockar och normala hormonnivåer, så det var inte PCOS för mig.

Så med ett besök så kan man få lite koll på hur läget är. Det här var inte hos barnmorska utan på gyn. Jag ringde BM först och pratade med dem och blev hänvisad till gyn.

OBS! Jag är inte medisinskt utbildad, ring BM och rådfråga.
  • Zemlan99

@jeja52

Vet du när ägglossningen sker under Primolut-kuren? Med tanke på 10 dagars kur och ca 3-4 dagar till mens borde det väl ske vid de första pillrena, typ dag 1-2? Eller ser Lutelfasen annorlunda ut för oss med denna medicin? Jag klurar nämligen på när chansen är störst att det blir något eftersom jag inte alltid får utslag på ÄL-test!

• jeja52
    Zemlan99 skrev 2017-12-12 20:46:12 följande:

@jeja52

Vet du när ägglossningen sker under Primolut-kuren? Med tanke på 10 dagars kur och ca 3-4 dagar till mens borde det väl ske vid de första pillrena, typ dag 1-2? Eller ser Lutelfasen annorlunda ut för oss med denna medicin? Jag klurar nämligen på när chansen är störst att det blir något eftersom jag inte alltid får utslag på ÄL-test!

Primolut används ju egentligen för att skjuta upp mens. Jag har inte riktigt förstått om den ger äl eller inte. Jag kan tänka mig att man inte får äl utan hoppar vidare på något sätt i cykeln. Jag fick en kur på 5 dagar (3 piller om dagen istället för 2/dag i 10 dagar). På 5 dagar hinner man ju inte direkt med äl+lutealfas. 

Jag trodde inte att primulut användes för att bli gravid, man får väl andra läkemedel som ger äl istället?
  • Zemlan99

Okej, jag fick det av min barnmorska i syfte att provocera ägglossning eftersom att jag har väldigt långa och oregelbundna cykler som gör det svårt att pricka ÄL. Det har funkat då det blev en befruktning på min andra kur men det slutade tyvärr i tidigt missfall.

• Lillafisfia

Hej tjejer! 

Så förvirrad nu! Min förra cykel var 41 dagar, äl på CD25... Denna cykel provar jag bidrottninggele och munkpeppar. Tog ett babyplan idag, ville mest se till att börja tetsta för ÄL i tid och det ser ut såhär?? Är det ens möjligt? Vet att det inte är positivt än men så starkt?

• jeja52
    Zemlan99 skrev 2017-12-14 09:45:58 följande:

Okej, jag fick det av min barnmorska i syfte att provocera ägglossning eftersom att jag har väldigt långa och oregelbundna cykler som gör det svårt att pricka ÄL. Det har funkat då det blev en befruktning på min andra kur men det slutade tyvärr i tidigt missfall.

Jaha, jag fick primolut för att få mens och börja om på ny cykel för att se om det gick att få igång en reglbunden cykel. 

Du behöver väl egentligen inte veta när äl kommer i kuren? Har hört att sex varannan dag ska ge bäst sperma-kvalitet och ingen chans att missa intervallet. Brukar du få mens direkt efter/inom några dagar så är det ju inte ett så långt intervall.
Svar på tråden Vi med låååång menscykel