• Ballu

    Hur många har blivit bra med antidepressiva?

    Hej! Jag undrar om ni som äter antidepressiva mår bra med dem och isåfall hur illa ni mått tidigare? Vad för läkemedel/dos använder ni?

    Hur bra mår ni? Funkar vardagen?

  • Svar på tråden Hur många har blivit bra med antidepressiva?
  • Anonym (Signe)
    Blåbär03 skrev 2024-07-04 09:54:08 följande:
    Okej tack för svar..
    jag har mer ångest nu än innan jag började och är i dag inne på vecka 2 skulle egentligen höjt dosen till 50 i går men jag vågar inte för att jag har så mycket panik känsla i kroppen så jag kan inte sitta still Det är jätte svårt att koppla av och det är väldigt svårt just nu att tänka att medicinen kommer hjälpa mig sen, känner mig så hopplös.
    Det är så den första månaden, som att man sjunker ännu mera. Men följ läkarens råd.

    lär paniken blir för stor så ta en promenad och rensa huvudet. Sen helt plötsligt så vänder det. 
  • Blåbär03
    Anonym (Signe) skrev 2024-07-04 10:17:54 följande:
    Det är så den första månaden, som att man sjunker ännu mera. Men följ läkarens råd.

    lär paniken blir för stor så ta en promenad och rensa huvudet. Sen helt plötsligt så vänder det. 

     


    paniken/rastlösheten sitter i typ hela förmiddagen jag har försökt att gå ut men blir så otroligt yr :(
    har du också känt det så? Jag är så kraft lös har ingen ork o är trött Ingen matlust har man heller.

    tanken är också att jag ska börja på kbt när tabletterna har börjat värka. 


    men vet inte hur länge jag står ut med detta

  • Blåbär03
    Anonym (Escitalopram) skrev 2024-07-03 21:00:57 följande:

    Har ätit antidepp i över 20 år. Har satt ut dem flertalet gånger vilket initialt har gått bra, men har behövt börja igen då allt blivit sämre efter 3-6 mån. Har en underliggande ångest som inget annat biter på. Utan medicinen fastnar jag i ångestloopar jag inte kan ta mig ur, men med medicinen kan jag hantera ångesten (den går inte över helt)

    Får dock effekt redan på låg dos och är
    tacksam för att det finns något som funkar för mig. Hade bara biverkningar i början. 


    Okej så skönt för dig att medicinen hjälper dig.. jag känner mig också fast jag kan inte ta mig ut. 


    men vilka biverkningar hade du? vilken medicin om du vill berätta :)

  • Anonym (Escitalopram)
    Blåbär03 skrev 2024-07-04 11:39:00 följande:

    Okej så skönt för dig att medicinen hjälper dig.. jag känner mig också fast jag kan inte ta mig ut. 


    men vilka biverkningar hade du? vilken medicin om du vill berätta :)


    Jag började med Citalopram, men bytte till Escitalopram då det ska vara en ?förfinad? variant av C. 


    Har testat en annan SSRI också men den fick jag för mkt biverkningar av. Minns inte vad den hette men det var inte Sertralin. 

    De biverkningar jag hade i början var yrsel och lite konstig känsla i huvudet. Men som jag minns det kunde jag ändå jobba. Tänker att det delvis har att göra med hur dåligt man mår precis innan man börjar ta medicinen. Hade du mkt yrsel osv innan också? 


    Tar du medicinen på kväll eller morgon? Har förstått det som att man kan prova att byta tid och se om det känns bättre. I samråd med läkare i så fall då såklart. 


    Hoppas det vänder snart för dig! 

  • Blåbär03
    Anonym (Escitalopram) skrev 2024-07-04 12:13:17 följande:

    Jag började med Citalopram, men bytte till Escitalopram då det ska vara en ?förfinad? variant av C. 


    Har testat en annan SSRI också men den fick jag för mkt biverkningar av. Minns inte vad den hette men det var inte Sertralin. 

    De biverkningar jag hade i början var yrsel och lite konstig känsla i huvudet. Men som jag minns det kunde jag ändå jobba. Tänker att det delvis har att göra med hur dåligt man mår precis innan man börjar ta medicinen. Hade du mkt yrsel osv innan också? 


    Tar du medicinen på kväll eller morgon? Har förstått det som att man kan prova att byta tid och se om det känns bättre. I samråd med läkare i så fall då såklart. 


    Hoppas det vänder snart för dig! 


    Ah okej då. Så skönt att det blev bra tillsist, jag har också haft /har mycket biverkningar av sertralin men läkaren tycker jag ska fortsätta med just denna sorten för att den är bra mot just hälso ångest Så får verkligen hoppas på det!

    jo jag mådde ganska dåligt innan jag började med medicinen o Jo jag kände mig ur då också men inte på denna nivån O jag kunde äta fast jag inte riktigt hade någon aptit. men samtidigt så vet jag inte om det är pga medicinen eller ångesten.

    medicinen tog jag dom första dagarna på morgonen men mådde ju så dåligt så såg jag att någon skrev att ta den på kvällen i stället så sover man bort det mesta så jag började med det i stället men ja förmiddagarna är värst den paniken i kroppen är inte mänsklig. o hittills så har kvällarna varit hyfsat lugna med lite känsla av ångest men mycket hanterbart

    tack hoppas jag också men är rädd att ångesten blir ännu värre när jag ska höja dosen om en vecka

    men hue är din ångest nu? Har du någon annan hjälp sidan om, någon att prata med eller så?
  • Anonym (Signe)
    Blåbär03 skrev 2024-07-04 11:36:16 följande:

     


    paniken/rastlösheten sitter i typ hela förmiddagen jag har försökt att gå ut men blir så otroligt yr :(
    har du också känt det så? Jag är så kraft lös har ingen ork o är trött Ingen matlust har man heller.

    tanken är också att jag ska börja på kbt när tabletterna har börjat värka. 


    men vet inte hur länge jag står ut med detta


    tar du tabletten på morgonen? Kanske du kan byta till kvällen innan du går och lägger dig. Det kan göra skillnad.

    du kan annars kanske ta en kvällspromenad efter du ätit middag. Det behöver varken vara snabbt eller långt, men en rutin som du skapar (Ett varv runt kvarteret). Lite frisk luft och motion rensar tankar och ger energi efter man har fått igång rutinen. När du lyckats mer det en vecka så kan du välja en annan runda som är något längre och köra den ett tag. Yrsel kan komma från ångest och obehagskänsla och försvinner med största sannolikhet efter du kommit igång med det du bestämt sig för att göra.
  • Blåbär03
    Anonym (Signe) skrev 2024-07-04 17:07:30 följande:
    tar du tabletten på morgonen? Kanske du kan byta till kvällen innan du går och lägger dig. Det kan göra skillnad.

    du kan annars kanske ta en kvällspromenad efter du ätit middag. Det behöver varken vara snabbt eller långt, men en rutin som du skapar (Ett varv runt kvarteret). Lite frisk luft och motion rensar tankar och ger energi efter man har fått igång rutinen. När du lyckats mer det en vecka så kan du välja en annan runda som är något längre och köra den ett tag. Yrsel kan komma från ångest och obehagskänsla och försvinner med största sannolikhet efter du kommit igång med det du bestämt sig för att göra.

    dom första dagarna tog jag den på morgonen men mådde inte alls bra dom dagarna så jag testade på kvällen i stället för att ?slippa? undan det värsta så nu har jag den på kvällen innan jag lägger mig. 


    Jag ska försöka göra det till en rutin och hoppas på att det blir bättre snart :) får börja med kort runda..

    tycker det är så jobbigt att mina barn får se mig så här nedstämd.
    jag är 35 år och känner mig just nu som en 90 åring


     

  • Anonym (Signe)
    Blåbär03 skrev 2024-07-04 18:41:00 följande:

    dom första dagarna tog jag den på morgonen men mådde inte alls bra dom dagarna så jag testade på kvällen i stället för att ?slippa? undan det värsta så nu har jag den på kvällen innan jag lägger mig. 


    Jag ska försöka göra det till en rutin och hoppas på att det blir bättre snart :) får börja med kort runda..

    tycker det är så jobbigt att mina barn får se mig så här nedstämd.
    jag är 35 år och känner mig just nu som en 90 åring


     


    Jag vet hur det känns Hjärta
    men det kommer vända och bli bättre. Medicin är sällan en mirakelkur utan det krävs att du själv gör de små stegen i rätt riktning som terapi, motion, förändade tankar och vanor..Promenader har verkligen hjälpt mig mycket genom jobbiga tider.
  • Blåbär03
    Anonym (Signe) skrev 2024-07-04 18:50:10 följande:
    Jag vet hur det känns Hjärta
    men det kommer vända och bli bättre. Medicin är sällan en mirakelkur utan det krävs att du själv gör de små stegen i rätt riktning som terapi, motion, förändade tankar och vanor..Promenader har verkligen hjälpt mig mycket genom jobbiga tider.

    jag längtar tills medicinen har börjat verka så jag kan ta tag i min Hälso ångest och depression


    Tack verkligen för du tog dig tid att prata med mig betyder  mycket för en när man inte mår bra 😊 

  • Anonym (Hardo)
    Ballu skrev 2017-11-19 17:15:45 följande:
    Hur många har blivit bra med antidepressiva?

    Hej! Jag undrar om ni som äter antidepressiva mår bra med dem och isåfall hur illa ni mått tidigare? Vad för läkemedel/dos använder ni?

    Hur bra mår ni? Funkar vardagen?


    Är men deprimerad lever man fel. Det är där man bör börja. Vissa kan behöva antidepressiva för att mer effektivt förändra sitt liv.
Svar på tråden Hur många har blivit bra med antidepressiva?