Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Religösa! Liv efter döden?

Theophilos skrev 2018-03-21 07:49:23 följande:

Om du inte tror ens på vetenskapliga bevis, förklara för mig då var du tror att denna energi tar vägen är du snäll.

Vilka vetenskapliga bevis är det jag inte tror på?

Ge källa på detta, så ska jag svara. Det ska vara en källa som blivit allmänt accepterad inom vetenskapen.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 08:38:48 följande:

Ok, eftersom du uppenbarligen TROR att livet tar slut när kroppen är förbrukad så får du "också förklara VAD" du "tror, och VARFÖR. "

Livet som vi känner till nu, tror jag tar slut. Jag tror alltså inte att jag lever vidare och får träffa mina nära och kära. Jag tror min hjärna behövs för att jag ska leva vidare i den meningen.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 07:56:17 följande:

Grundbegreppet är avgörande, för utan grundförståelse om vad fenomenet liv är kan du omöjligt förstå tanken om att livet kan fortsätta även efter att kroppen är förbrukad.

Det beror på vad som påstås om efterlivet.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 16:22:47 följande:

Ja om man till exempel tror på att livet går vidare i någon form.

Ja, det är bara att beskriva vad denna någon form är, så tar jag ställning till det då.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 17:20:21 följande:

Jo detta är vetenskapligt bevisat, det är bevisat att vi har en levande energi i kroppen.

Det är också bevisat att man inte kan radera en energi, enbart omvandla den till annan energi eller materia eller förflytta den. Energin som finns o kroppen omvandlas inte till vare sig någon annan energi eller någon materia vid dödsögonblicket. Den försvinner från kroppen det är ett faktum och då måste den ta vägen någonstans enligt fysikens lagar.

Frågan är var, inte om.

Är denna energi medvetande?

Är denna energi = jag, efter dödsögonblicket?

Det var detta du skulle länka till.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 18:00:42 följande:

Vilken form vi talar om varierar i olika religioner och kulturer, vad som känns rätt och sant för mig kanske inte alls passar dig.

Det är här tron kommer in.

För mig personligen som ser mig som kristen känner jag mig trygg med att jag kommer till Gud när min kropp dör.

Jag begär inte att du ska tänka som jag, men jag hoppas du kan respektera min tro likväl som jag respekterar din.

Jag försöker att använda så lite tro som möjligt. I alla fall om det är faith vi talar om, och inte det vardagliga användandet av ordet? Typ, jag tror min telefon kommer att fungera även idag, och liknande uttalanden. Sådan tro kan jag ha, men den bygger på sannolikheter och vetskap.

Tro är ju inte något jag kan välja, jag måste bli övertygad. Jag kan inte helt plötsligt börja tro att cancer inte finns, eller börja tro på älvor. Jag måste bli övertygad om detta, min vilja räcker inte.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 18:08:35 följande:

En energi med medvetande ja, det många vill kalla själen.

Svar ja. Din själ = Du, både efter dödsögonblicket och nu.

Ja, du skulle bevisa detta. Kör på.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 18:20:05 följande:

Du har helt rätt, tro är inte ett bra ord för det beskriver inte alls vad det handlar om. Ska vi komma överens om att vi använder ordet övertygelse istället?

Ja, helt ok. Faith ( blind tro ) kan leda till att vad som helst tas för sanning.

Folk som är övertygad borde ju kunna ge bra anledningar till varför de blivit övertygad, men det kan sällan ( aldrig? ) gudstroende. I alla fall inte vad jag hört, hittills.

Kan de inte ge en bra anlednng, ja då är det tro.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-21 18:25:17 följande:

Vare din övertygelse att folk blir spöken efter att kroppen återvänt till jorden?

Vad menar du med återvänt till jorden?

Kan du ge belägg för detta?
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 18:46:24 följande:

Har du sett en död människokropp någon gång?

Om du har det så vet du att det du ser ligga där livlös och kall inte längre är personen som du kände innan.

Det är bara ett tomt skal, ett stycke kött som påminner lite om personen. Men det är något som fattas, det finns ingen personlighet ingen själ kvar där längre.

Det känns tydlig.

Och det finns lika mycket medvetande i detta köttstycke som det finns i en fläskkotlett på ICA.

Vad är det som får dig att tro att medvetandet är bundet till kroppen?

Du skulle i teorin kunna skapa en konstgjord kropp med alla dess vitala beståndsdelar, men du kan inte få denna konstgjorda kropp att leva och få ett medvetande eller en själ.

Enligt min övertygelse så kommer själva livsgnistan och vår själ från Gud.

Personligheten sitter i hjärnan. Personlighet kan förändras när hjärnan skadas, t.ex. Vilken variant är det som följer med själen? Före eller efter en eventuell skada?

Själ vet jag inte ens vad det är.

Gud vet jag heller inte vad det är.

Båda dessa ting har tusentals olika definitioner, men ingen har kunnat ge goda belägg som är övertygande för mig.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?