Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Religösa! Liv efter döden?

Theophilos skrev 2018-03-23 16:02:18 följande:

Jag känner också till detta fenomen, men det är ingen tvekan om att det är samma Gud. Ursprunget kommer från judendomen och alla dessa tre religioner har sin grund där.

Då får du nog läsa Bibeln en gång till om du inte såg det. Det står där tro mig.

Nej, Jesus säger aldrig att han är Gud.

Däremot har han sagt Jag och Fadern är ett, och liknande saker. Men det kan man även säga om två som gift sig, då det är ett uttryck bara.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 17:47:29 följande:

Jag är inte ute efter att få er att tro som jag tror.

Tro är en högst personlig sak som aldrig kan tvingas på någon som inte vill ta emot den.

Jag försöker enbart förklara hur jag tänker.

Tack för att du respekterar min tro utan att vara nedlåtande.

Det är helt ok att du tror. Det är upp till varje människa att avgöra vad den tycker är sant.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 19:05:32 följande:

Jag kan ju inte svara för andra, men för min egen del har resan varit lång innan jag hittade rätt.

Jag var inne på buddhism och taoism under många år innan något radikalt hände mig som fick mig att vända om till den kristna tron. Jag kan för egen del säga att det finns något mycket djupare och sannare här än vad jag någonsin var med om med dom andra religionerna.

Jag har en levande relation med Gud som är högst verklig, så för mig är det ingen tvekan, jag är övertygad om att det här är sanningen.

Vilket inte betyder att jag vill tvinga på min tro på andra, jag är lika övertygad om att det inte funkar på det sättet. Ska man närma sig Gud måste det ske av egen vilja, något annat funkar inte.

Frågan är varför vilja ska ha så mycket med saken att göra?

Andra saker jag tror är sann har väldigt lite med min vilja att göra.

Varför kan inte den gud, eller gudar, som existerar bevisa sin existens, så får folk sedan använda sin vilja till att avgöra om guden ifråga är värd att följa?

Det vore det vettigaste.

Som det är nu så är geografi den största anledningen till vad folk tror på.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 21:00:20 följande:

Jag pratar inte med dig, jag svarade lawain.

Att du inte har förståelse för någonting i hela universum, det här jag redan förstått.

Bra argument....

Det märks att du funnit sanningen.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 21:00:20 följande:

Jag pratar inte med dig, jag svarade lawain.

Att du inte har förståelse för någonting i hela universum, det här jag redan förstått.

Vad hade jag fel om?
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 21:12:35 följande:

Ja du verkar ju inte förstå en enda sak man försöker förklara för dig, så varför skulle du förstå att det finns människor som söker en annan sanning än den som du tycker är sann?

När påstod jag det? Jag har faktiskt påstått tvärtom, flera gånger.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-24 08:54:47 följande:

Ok, varför viljan är viktig? Jo för om du inte vill se sanningen så kommer du aldrig att se den. Vi måste vara mottagliga för att ta in någonting.

Så är det med allting , vi kan ta ett exempel:

Om vi har två personer, en man som har uttalat rasistiska åsikter och den andra är en man som är fascinerad av främmande kulturer.

Om nu båda dessa går ner en lördagsförmiddag till en av de invandrartäta förorterna till Stockholm för att handla lite.

Tror du verkligen att dom kommer att ha samma upplevelse av sitt besök?

Nej, självklart inte, och det handlar inte om att verkligheten är annorlunda. Det är exakt samma plats och samma tid. Att de får olika upplevelser beror helt på vad dom vill se, där en ser ett fascinerande kulturutbyte med språk, dofter och smaker ser den andre bara irritation och hot.

Vi skapar själva den värld vi lever i genom vår inställning, och ja den kan vi påverka genom viljan.

Och jo även du påverkar vad du tror på genom din vilja.

Gud bevisar faktiskt sin existens för oss på ett individplan, men inte utan att vi är villiga att ta emot.

Gud tränger sig inte på, Gud bjuder in och sen är det upp till oss om vi vill möta Gud eller inte.

Ja, vilja kan påverka. Men det ska inte var det som styr. Då blir det önsketänkande, om ma bara tror på det man vill ska vara sant.

I ditt exempel så pratar du om upplevelser, inte bevis för någots existens. Självklart kan vilja påverka en upplevelse.

Det är just därför Gud borde bevisa sin existens, för först då kommer min vilja in i bilden. Då kan jag avgöra om Gud är värd att följa.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-24 09:43:36 följande:

Som jag redan har sagt så bevisar Gud sin existens, men du kommer aldrig att se det om du inte blir mottaglig.

Gäller detta alla påstådda gudar? Eller bara den Gud du tror på?

Är det din dåliga mottaglighet som gör att du inte tror på Shiva eller Brahma, t.ex?
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-24 10:12:48 följande:

Jag tror inte att det är någon skillnad.

Jag är helt övertygad att det finns bara EN Gud sen om man kallar Gud för Brahma, Shiva, det stora Tao, eller Zeus eller vad du vill spelar ingen roll, det är Gud.

Att du tog upp hinduism som ett exempel är lite intressant. Hinduisterna har tusentals olika "gudar" men alla hinduister vet att alla dessa "gudar" är olika aspekter av den stora Brahman alltså Gud.

Att vi sedan kallar Gud för olika saker och har lite olika vittnesbörd om berättelserna består nog mest på kulturella skillnader.

Om man jämför grunden för de stora religionerna med varandra så är det mer likheter än skillnader.

Nja, många religioner utesluter varandra.

Dock är ju männskorna grunden, så det stämmer nog. Vi människor gillar inte att inte veta saker, så vi hittar på svar.

- Titta det blixtrar, det måste vara en gud som gör detta.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-24 10:26:21 följande:

Jag menar att alla förklaringar är ju så klart färgade av den kultur dom är återberättade i. Den judiska/kristna tron är ju färgad av tiden och kulturen den är återberättade i och likadant är det med alla andra religioner också.

Det är inte helt lätt att förklara något så stort och svårgreppbart som begreppet Gud för någon som inte har mött honom (vilket den här tråden bevisar), så då måste man ju knyta än till kända förutsättningar för att det ska finnas skuggan av en chans att lyssnaren ska börja förstå.

Ja, geografi och kultur avgör till stor del vad folk tror på.

Om det är samma gud som menas vet jag inte, men väldigt lite pekar på det.

I så fall är han väldigt dålig på att kommunicera med oss människor. Och ond.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?