• Anonym (Va?)

Religösa! Liv efter döden?

Ni som har en stark tro, tror ni på liv efter döden?

• Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?
  • Theophilos
    Michael 310 skrev 2018-03-23 15:25:39 följande:

Fast oavsett vilken gud du tror på så är det fler som tror på någon annan/ingen. Så hur kan du vara säker på att just din är rätt?

För min personliga övertygelse är siffran oväsentlig.

Jag vet vad jag tror på.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 15:55:12 följande:

Ja, så KAN det vara. Men det är en ganska stor debatt om det verkligen är samma Gud. Jag anser det, men många kristna tar illa vid sig när detta kommer på tal. De vill inte bli förknippade med islams Gud. Dessutom har ju kristna fått för sig att Jesus är Gud, fastän bibeln inte nämner detta på ett klart och tydligt vis.

Jag känner också till detta fenomen, men det är ingen tvekan om att det är samma Gud. Ursprunget kommer från judendomen och alla dessa tre religioner har sin grund där.

Då får du nog läsa Bibeln en gång till om du inte såg det. Det står där tro mig.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 13:36:18 följande:

Ursäkta, fel siffra ca: 3.5 miljarder skall det vara

Det varierar nog kraftigt hur mycket varje kristen anser sig veta att Gud existerar.

Många är indoktrinerad och har aldrig blivit övertygad om Guds existens, de har blivit lärd att så är fallet. Många har inte ens läst hela bibeln, fastän de påstår sig tro på den och följa den.

I alla fall enligt amerikanska undersökningar.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-23 16:02:18 följande:

Jag känner också till detta fenomen, men det är ingen tvekan om att det är samma Gud. Ursprunget kommer från judendomen och alla dessa tre religioner har sin grund där.

Då får du nog läsa Bibeln en gång till om du inte såg det. Det står där tro mig.

Nej, Jesus säger aldrig att han är Gud.

Däremot har han sagt Jag och Fadern är ett, och liknande saker. Men det kan man även säga om två som gift sig, då det är ett uttryck bara.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 16:05:06 följande:

Nej, Jesus säger aldrig att han är Gud.

Däremot har han sagt Jag och Fadern är ett, och liknande saker. Men det kan man även säga om två som gift sig, då det är ett uttryck bara.

Men hallå, nu får du ge dig. Ska till och med Bibeln vara formulerad på exakt det sätt som du vill för att du ska förstå någonting.

Meningen är klar i Bibeln, inte bara på ett ställe utan många.

Lägg ner den diskussionen grabben för den förlorar du.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 16:02:47 följande:

Det varierar nog kraftigt hur mycket varje kristen anser sig veta att Gud existerar.

Många är indoktrinerad och har aldrig blivit övertygad om Guds existens, de har blivit lärd att så är fallet. Många har inte ens läst hela bibeln, fastän de påstår sig tro på den och följa den.

I alla fall enligt amerikanska undersökningar.

Det är sant det är inte alla som kallar sig kristna som verkligen är troende.

Det är också sant att många som säger sig inte tro på Gud säger sig tro på en högre makt.
  • Iarwain

Tack Theophilos, för din förklaring.

Tyvärr kan den inte göra att jag tror på det du skriver. Det finns ingenting där som styrker det du påstår.

Du ger en litteraturlista också.
    Till saken hör är att jag läst bibeln och många av de andra "rena" religiösa texterna, som Koranen, bhagavad gita etc.
    Jag har även läst mycket annat i ämnet, som i stort sett allt av Deepak Chopra.

Det "hade på känn" att du läst Chopra också, då han är en stor del av "New Age"-flummet kring energier. Det du beskriver som energier finns det inget stöd till i Bibeln eller andra "rena" skrifter.
    Energi är ett förhållandevis nytt begrepp, ca 1600-tal inom naturfilosofin och ca 1960 tal inom religionen/new age.

Trots allt jag läst i ämnet så saknar jag fortfarande något som helst påvisande av det du försöker förklara.

• Theophilos
    Iarwain skrev 2018-03-23 17:34:41 följande:

Tack Theophilos, för din förklaring.

Tyvärr kan den inte göra att jag tror på det du skriver. Det finns ingenting där som styrker det du påstår.

Du ger en litteraturlista också.

Till saken hör är att jag läst bibeln och många av de andra "rena" religiösa texterna, som Koranen, bhagavad gita etc.

Jag har även läst mycket annat i ämnet, som i stort sett allt av Deepak Chopra.

Det "hade på känn" att du läst Chopra också, då han är en stor del av "New Age"-flummet kring energier. Det du beskriver som energier finns det inget stöd till i Bibeln eller andra "rena" skrifter.

Energi är ett förhållandevis nytt begrepp, ca 1600-tal inom naturfilosofin och ca 1960 tal inom religionen/new age.

Trots allt jag läst i ämnet så saknar jag fortfarande något som helst påvisande av det du försöker förklara.

Jag är inte ute efter att få er att tro som jag tror.

Tro är en högst personlig sak som aldrig kan tvingas på någon som inte vill ta emot den.

Jag försöker enbart förklara hur jag tänker.

Tack för att du respekterar min tro utan att vara nedlåtande.
  • Michael 310
    TwoThousand skrev 2018-03-23 17:44:57 följande:

Gud hör bön det har Jesus lovat!

Och smurfarna har vart på månen för det står i en bok.
  • Michael 310
    Theophilos skrev 2018-03-23 15:56:21 följande:

För min personliga övertygelse är siffran oväsentlig.

Jag vet vad jag tror på.

Problemet som jag ser det är att det gör alla andra med. Ska man då anta att alla andra har misstolkat sina upplevelser och det egentligen är den egna guden? Eller har alla monoteistiska religioner fel, flera gudar finns?

Eller är det helt fel och ingen gud finns?

Är absolut inte menat att vara sarkastiskt utan är genuint nyfiken på hur troende kan vara så bergsäkra på att just deras tro är 100% rätt.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?