• Anonym (Orolig)

Ta tillbaka hunden?

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Ta tillbaka hunden?
  • Anonym (adfsw)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-12 17:37:40 följande:

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

Du ska låta hunden stanna. Det är sjukt omoraliskt att ta tillbaka hunden eftersom du lämnade bort den för 2 år sedan. Både mot hunden och ägarna.
  • Anonym (adfsw)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-14 13:19:22 följande:
    Vi kom inte så långt, det finns inga papper och vi bestämmde inget vad som händer sen. Inga kullar eller en viss ålder inget. I annonsen var jag tydlig att det inte var ett vanligt kontrakt och att vi skulle skriva ett själva. Och nu sitter vi här, vill dom inte så kontaktar jag konofogden och låter dom fixa det.
    Varför frågar du här inne då om du redan bestämt dig!

Det är sjukt lågt iaf det du håller på med. Har du inget samvete alls?
  • Anonym (Orolig)

Hunden är tillbaka, inget mer att tjafsa om. Hon mår bra och är inte ledsen. Dom släppte henne utan några större problem. Nu kan ni skriva på hur mycket ni vill om moral men jag är klar här. Svårt för vissa att fatta att det inte finns något kontrakt, svårt att bryta något som inte finns.

• Anonym (Orolig)

Hunden är tillbaka, inget mer att tjafsa om. Hon mår bra och är inte ledsen. Dom släppte henne utan några större problem. Nu kan ni skriva på hur mycket ni vill om moral men jag är klar här. Svårt för vissa att fatta att det inte finns något kontrakt, svårt att bryta något som inte finns.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (adfsw) skrev 2017-11-15 08:43:27 följande:

Varför frågar du här inne då om du redan bestämt dig!

Det är sjukt lågt iaf det du håller på med. Har du inget samvete alls?

Jag hade redan bestämt att hämta henne, jag fråga om det finns något kryphål i lagen som säger att dom kan behålla henne. Läs vad jag frågar efter.
  • Anonym (X)

Hur mycket betalade du för att de haft hand om henne i flera år?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2017-11-15 10:48:32 följande:

Hur mycket betalade du för att de haft hand om henne i flera år?

Lika mycket som jag betalat för hennes försäkring när dom haft henne, så det går ett ut. Finns ingen lag som säger att jag ska betala ersättning. Länka i så fall.
  • Anonym (X)

Vilket äckligt beteende från din sida TS.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-15 10:42:38 följande:

Någon form av avtal hade ni, att det sen inte var skriftligt är mest en formsak.
  • Regndamen

Det var udda beteende från din sida. Att inte ens ringa och berätta att du ville ha tillbaka hunden, utan skriva inlägg på familjeliv. Är du alltid så här?

• Anonym (Orolig)

Det är väl klart jag har pratat med dom, jag behöver inte gå in på varje mini detalj på nätet va vi sagt tidigare och under veckan osv, det är mellan oss. Jag ställde en fråga, om det finns kryphål med dom uppgifterna från min TS, och det finns det inte. Åh ja, jag är jätteäcklig. Är man inte mer noga med avtal när man tar emot ett djur får man skylla sig själv också. Hunden kom till ursprungshem, hon mår inte dåligt. Dom skulle också vara mer noga och kanske mer bemötande att träffas för att skriva avtal. Dom får skylla sig själva. Vi kom inte överrens något muntligt heller, varken överlåtelse vid en viss ålder eller kullar. Fattar inte att folk har så svårt att läsa.

• Regndamen
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-15 14:04:43 följande:

Det är väl klart jag har pratat med dom, jag behöver inte gå in på varje mini detalj på nätet va vi sagt tidigare och under veckan osv, det är mellan oss. Jag ställde en fråga, om det finns kryphål med dom uppgifterna från min TS, och det finns det inte. Åh ja, jag är jätteäcklig. Är man inte mer noga med avtal när man tar emot ett djur får man skylla sig själv också. Hunden kom till ursprungshem, hon mår inte dåligt. Dom skulle också vara mer noga och kanske mer bemötande att träffas för att skriva avtal. Dom får skylla sig själva. Vi kom inte överrens något muntligt heller, varken överlåtelse vid en viss ålder eller kullar. Fattar inte att folk har så svårt att läsa.

Ta det lugnt nu.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (K) skrev 2017-11-15 13:39:45 följande:

Vad bra att det löste sig

Hur löste det sig för hunden menar du?
Svar på tråden Ta tillbaka hunden?