• Anonym (Orolig)

Ta tillbaka hunden?

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Ta tillbaka hunden?
  • Jemp
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-13 10:26:14 följande:

Det finns inget avtal, vi skulle pussla ihop detaljerna på plats men det blev inget. Jag har inte sagt att dom får hunden efter en viss ålder eller kullar, inte heller har dom frågat. Det var jag som jagade dom med avtal, men efter mycket krångel orkade jag inte mer. Avtalet är enbart för deras skydd så varför ska jag lägga mer energi när dom uppenbarligen inte bryr sig om avtal eller inte. Är dom inte intresserade av ett avtal så verkar dom inte heller bry sig om hon är kvar eller inte. Myntet har två sidor.

Med tanke på att du säger att du är avelsintresserad borde ju risken att bli avstängd från SKK vara en anledning. Fast du verkar ju inte vara medlem.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-13 10:26:14 följande:

Det finns inget avtal, vi skulle pussla ihop detaljerna på plats men det blev inget. Jag har inte sagt att dom får hunden efter en viss ålder eller kullar, inte heller har dom frågat. Det var jag som jagade dom med avtal, men efter mycket krångel orkade jag inte mer. Avtalet är enbart för deras skydd så varför ska jag lägga mer energi när dom uppenbarligen inte bryr sig om avtal eller inte. Är dom inte intresserade av ett avtal så verkar dom inte heller bry sig om hon är kvar eller inte. Myntet har två sidor.

Och just nu märker du att ett avtal även är till för ditt skydd.

Rätt onödigt att fortsätta spekulera i bevisvärdering, avtalsrätt, bäst för hunden, processrätt mm innan du vet vad fodervärden säger.

Ring!

• Glinda från Oz
    Anonym (The Law) skrev 2017-11-13 09:57:18 följande:

Vaddå nä hunden blir inte deras för att den bott hos dem. Vad en än TYCKER så är det inte så. TS är registrerad som ägare och är alltså ägare oavsett de moraliska aspekterna. INGET avtal ingicks och som jag fattar på TS var dealen dem emellan att de är just skulle vara "hundvakt" och avsikten var att den skulle återlämnas. Det är alltså inte upp till fodervärdarna att bestämma "äsch vi behåller henne istället" utan då måste ts ge hunden till dom vilket hon automatiskt inte gjort för att hon låtit den bo hos dom på ovanstående premisser. De kan, med lite juridisk hjälp, kanske kräva ts på pengar för hundens uppehälle (?? Vet sånt har hänt i hästsammanhang)men de kan inte utan ts medgivande behålla hunden.

Jag vet inte hur det är med hund, men vad gäller katter betyder inte ägarregistreringen ett skit. Vad som står i lagen är ganska ointressant också, såvidare inte ts tänker dea igång en lång kostsam process.

Det blir extremt mycket pengar på två år, mycket mer än hunden kostar.
  • Lord Hans
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-12 18:57:27 följande:
    Då får dom köpa henne, det är en väldigt dyr ras med bra stam jag inte bara skänker bort. Jag har inte betalat dom pengarna för någon annan ska få henne. Köpte henne för delvis för avel och hennes stam. Det är inte bara att köpa en ny.
    Du ska inte ha nån hund. Skulle du ge bort ditt barn i några år också när du känner att du behöver lite egentid? 
  • Anonym (Orolig)

Eftersom det inte finns några papper och jag äger hunden samt betalat försäkringen har dom inget att säga till om. Jag hämtar hunden idag och det finns inget dom eller ni kan göra. Skulle dom dra upp en process har dom inget att gå på och troligast kommer förlora. Det finns inget lag som säger att jag ska betala ersättning till dom. Jag har letat och letat och ringt SLU, nej jag behöver inte betala. Det gäller bara veterinärvård.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-14 12:44:43 följande:

Eftersom det inte finns några papper och jag äger hunden samt betalat försäkringen har dom inget att säga till om. Jag hämtar hunden idag och det finns inget dom eller ni kan göra. Skulle dom dra upp en process har dom inget att gå på och troligast kommer förlora. Det finns inget lag som säger att jag ska betala ersättning till dom. Jag har letat och letat och ringt SLU, nej jag behöver inte betala. Det gäller bara veterinärvård.

Men ni hade avtalat att de skulle ha hunden på foder. Hur länge har de haft hunden? Du begår ett brott om du tar den mot deras vilja.
  • Anonym (Moi)

Men vad har de sagt när du ringt dem om saken??
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-14 12:59:06 följande:

Men ni hade avtalat att de skulle ha hunden på foder. Hur länge har de haft hunden? Du begår ett brott om du tar den mot deras vilja.

Vi kom inte så långt, det finns inga papper och vi bestämmde inget vad som händer sen. Inga kullar eller en viss ålder inget. I annonsen var jag tydlig att det inte var ett vanligt kontrakt och att vi skulle skriva ett själva. Och nu sitter vi här, vill dom inte så kontaktar jag konofogden och låter dom fixa det.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-11-12 17:37:40 följande:

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

Ts här skriver du att du var tydlig med att det var ett foderavtal. Det betyder att du har valt att låta hunden byta ägare efter att du har fått dina kullar alt. när hunden är 6år (minns inte exakt). Du kan alltså inte bara bryta mot avtalet och ta tillbaka hunden.
  • Anonym (Fy)

Men bryr du dig inte alls om hundens bästa?
Svar på tråden Ta tillbaka hunden?