• Anonym (Orolig)

Ta tillbaka hunden?

Hej! För 2 år sedan hände en snabb ändring i mitt liv och hunden mådde inte bra i den nya situationen. Var tydlig i annonsen att det gäller ett foderavtal och att det inte handlar om att sälja hunden. Hittade ett par, vi skrev inte några papper, jag har betalat försäkringen hela denna tid, har inte fått höra något om veterinärkostande heller. Nu är mitt liv ordnat och vill ha till hunden. Jag står som ägare och har som sagt betalat försäkringen. Men det något kryphål att dom ändå har laglig rätt att behålla henne? Blir så orolig nu, det är en dyr renrasig typ med papper. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Ta tillbaka hunden?
  • Anonym (Tycker samma)
    Madida skrev 2017-11-12 19:20:09 följande:

Nu bör du ta ett djupt andetag och tänka efter lite. Hundens mående är 3578 ggr viktigare än pengar. Du pratar inte om att du saknar hunden, du pratar om att du vill ha tillbaka den för den var dyr.

Om hunden har det bra i sitt nya hem så tycker jag att du ska låta den stanna där. Den har varit där i 2 år nu.

Prata med de som har hunden nu och kom överens.

• Anonym (The Law)
    JuliettaK skrev 2017-11-12 22:26:12 följande:

Hej

Lagligt sett har du rätt till hunden. Du har vad jag kan förstå köpehandlingarna på hunden? Du står väl även som registrerad ägare i hundregistret hos Jordbruksverket?

Jag har insyn och kan säga att det är det som lagen/tingsrätten går på vid en eventuell tvist. De lägger inga som helst känslomässiga värderingar vid sitt beslut, utan den som kan visa upp köpehandlingar är den rättmätiga ägaren.

Du bör kontakta fodervärdarna och fråga om de vill köpa hunden. Det lyser igenom i dina svar att det inte är väldigt viktigt för dig att få tillbaka hunden, utan den ekonomiska biten är en stor del.

Jag tänker på att dels bryta upp för hunden än en gång. Det blir inte lättare med åren heller. Dessutom finns det nog en husse/matte som efter 2 år skulle bli förtvivlade.

Nej, avsluta affären och var glad att du fann ett bra hem till din hund när det som bäst behövdes i ert liv.

Håller till 100% med. Utom ev sista stycket.

TS; förstår dig! Den emotionella och den praktisk/ekonomiska biten hör inte ihop.

Såklart vill du det bästa för din hund och jag personligen tror det är samma lika för din hunds mående att bo hos dem/dig. Du är hennes "ursprungsfamilj" och hon kommer må bra och känna sig trygg om hon flyttar tillbaka till dig, hon har vant sig vid sitt nya hem såpass att hon mår bra och är trygg där.

ÄVEN om en bryr sig om hundens mående måste en ju faktiskt bry sig om den lagliga biten angående ägarskap osv. Hör av dig till polis och rådfråga? Du hade INTE för avsikt att GE BORT hunden. Detta var de införstådda med. Du har valt din hund för (förutom den emotionella biten) avel och har därför lagt pengar på henne, du verkar vara beredd att sälja för att tillbaka din (ekonomiska, ej känslomässiga) investering och ifall de gärna vill behålla henne borde väl det vara enklaste alternativet. Min bil blir inte din bil för att den stått på din parkering ett år. Och du bör ha rätt att bara åka och hämta hunden om de inte officiellt köper den eftersom inga papper är skrivna och allt står på dig. Stå på dig. De kan inte bara behålla hunden hos sig utan vidare. Fast nog har du varit lite oengagerad och klantig i det hela så dealen du gör med fodervärdarna bör vara schysst.
  • Julietta K

Det är inte polisen du ska kontakta om du inte får tillbaka din hund.

Som jag skrev tidigare är min personliga åsikt att du ska kontakta fodervärdarna och göra upp om ett pris.

Om ni inte kommer överens om pris eller om du ändå bestämmer dig för att hunden skall åter till dig är det Kronofogden du kontaktar för en handräckning. En ansökan kostar 300 kr. Men för att kunna lämna in en ansökan ska du ha uppmanat fodervärdarna att återlämna hunden, men att så sedan ej har skett.

Med ansökan sänder du kopia av köpekontraktet av hunden där ras, kön, namn, ålder och ID-märkning framgår.

Om de bestrider får ni göra upp i Tingsrätten.

Men jag hoppas verkligen att ni kan göra upp i godo för alla parters skull.

• Glinda från Oz

Fodervärdavtal är att fodervärdarna är skyldig att ha ett visst antal kullar under en viss tid sedan blir hunden deras. Här låter det mer som att du velat ha gratis hundvakt i två år. Jag hade aldrig någonsin gett tillbaka hunden i deras situation.

• Anonym (The Law)
    Glinda från Oz skrev 2017-11-13 04:51:01 följande:

Fodervärdavtal är att fodervärdarna är skyldig att ha ett visst antal kullar under en viss tid sedan blir hunden deras. Här låter det mer som att du velat ha gratis hundvakt i två år. Jag hade aldrig någonsin gett tillbaka hunden i deras situation.

Vaddå nä hunden blir inte deras för att den bott hos dem. Vad en än TYCKER så är det inte så. TS är registrerad som ägare och är alltså ägare oavsett de moraliska aspekterna. INGET avtal ingicks och som jag fattar på TS var dealen dem emellan att de är just skulle vara "hundvakt" och avsikten var att den skulle återlämnas. Det är alltså inte upp till fodervärdarna att bestämma "äsch vi behåller henne istället" utan då måste ts ge hunden till dom vilket hon automatiskt inte gjort för att hon låtit den bo hos dom på ovanstående premisser. De kan, med lite juridisk hjälp, kanske kräva ts på pengar för hundens uppehälle (?? Vet sånt har hänt i hästsammanhang)men de kan inte utan ts medgivande behålla hunden.
  • Jemp
    Anonym (The Law) skrev 2017-11-13 09:57:18 följande:

Vaddå nä hunden blir inte deras för att den bott hos dem. Vad en än TYCKER så är det inte så. TS är registrerad som ägare och är alltså ägare oavsett de moraliska aspekterna. INGET avtal ingicks och som jag fattar på TS var dealen dem emellan att de är just skulle vara "hundvakt" och avsikten var att den skulle återlämnas. Det är alltså inte upp till fodervärdarna att bestämma "äsch vi behåller henne istället" utan då måste ts ge hunden till dom vilket hon automatiskt inte gjort för att hon låtit den bo hos dom på ovanstående premisser. De kan, med lite juridisk hjälp, kanske kräva ts på pengar för hundens uppehälle (?? Vet sånt har hänt i hästsammanhang)men de kan inte utan ts medgivande behålla hunden.

Enligt SKK är dock inte ägarregistreringen något bevis.
  • LFF

Varför läser inte folk på de avtal de gör ordentligt istället så slipper sånt här inträffa!

Du har inte skaffat dig en fodervärd till hunden! Du har velat ha gratis hundvakt. Nu har du "kommit på banan" igen och vill ha tillbaks din hund men pladdrar på om pengar, avel etc. Din hund är minst 5,5 år gammal. Det är lite sent för att få sin första kull skulle jag säga (med tanke på att de avtal som SKK har säger att eventuella kullar vid "avtal med bibehållen avelsrätt" ska ske innan tiken är 5 år gammal). 

Du kan absolut försöka dra in Kronofogden etc för att hämta hem din hund. Du kan inte bara åka dit och hämta den utan "fodervärdens" godkännande däremot. DE å sin sida kan stämma dig på kostnaden för uppehälle i sin tur. Kikade lite på hundpensionatssidor och säg 300kr/dygn gånger två år. 

Men kontakta SKK's jurister om du är medlem där och hunden är registrerad. De kan då hjälpa dig kanske.

• Anonym (Orolig)

Det finns inget avtal, vi skulle pussla ihop detaljerna på plats men det blev inget. Jag har inte sagt att dom får hunden efter en viss ålder eller kullar, inte heller har dom frågat. Det var jag som jagade dom med avtal, men efter mycket krångel orkade jag inte mer. Avtalet är enbart för deras skydd så varför ska jag lägga mer energi när dom uppenbarligen inte bryr sig om avtal eller inte. Är dom inte intresserade av ett avtal så verkar dom inte heller bry sig om hon är kvar eller inte. Myntet har två sidor.

• Anonym (Orolig)

Det finns inget avtal, vi skulle pussla ihop detaljerna på plats men det blev inget. Jag har inte sagt att dom får hunden efter en viss ålder eller kullar, inte heller har dom frågat. Det var jag som jagade dom med avtal, men efter mycket krångel orkade jag inte mer. Avtalet är enbart för deras skydd så varför ska jag lägga mer energi när dom uppenbarligen inte bryr sig om avtal eller inte. Är dom inte intresserade av ett avtal så verkar dom inte heller bry sig om hon är kvar eller inte. Myntet har två sidor.

• Anonym (Moi)

När pratade du med dem senast?

Svar på tråden Ta tillbaka hunden?