JuliettaK skrev 2017-11-12 22:26:12 följande:
Hej
Lagligt sett har du rätt till hunden. Du har vad jag kan förstå köpehandlingarna på hunden? Du står väl även som registrerad ägare i hundregistret hos Jordbruksverket?
Jag har insyn och kan säga att det är det som lagen/tingsrätten går på vid en eventuell tvist. De lägger inga som helst känslomässiga värderingar vid sitt beslut, utan den som kan visa upp köpehandlingar är den rättmätiga ägaren.
Du bör kontakta fodervärdarna och fråga om de vill köpa hunden. Det lyser igenom i dina svar att det inte är väldigt viktigt för dig att få tillbaka hunden, utan den ekonomiska biten är en stor del.
Jag tänker på att dels bryta upp för hunden än en gång. Det blir inte lättare med åren heller. Dessutom finns det nog en husse/matte som efter 2 år skulle bli förtvivlade.
Nej, avsluta affären och var glad att du fann ett bra hem till din hund när det som bäst behövdes i ert liv.
Håller till 100% med. Utom ev sista stycket.
TS; förstår dig! Den emotionella och den praktisk/ekonomiska biten hör inte ihop.
Såklart vill du det bästa för din hund och jag personligen tror det är samma lika för din hunds mående att bo hos dem/dig. Du är hennes "ursprungsfamilj" och hon kommer må bra och känna sig trygg om hon flyttar tillbaka till dig, hon har vant sig vid sitt nya hem såpass att hon mår bra och är trygg där.
ÄVEN om en bryr sig om hundens mående måste en ju faktiskt bry sig om den lagliga biten angående ägarskap osv. Hör av dig till polis och rådfråga? Du hade INTE för avsikt att GE BORT hunden. Detta var de införstådda med. Du har valt din hund för (förutom den emotionella biten) avel och har därför lagt pengar på henne, du verkar vara beredd att sälja för att tillbaka din (ekonomiska, ej känslomässiga) investering och ifall de gärna vill behålla henne borde väl det vara enklaste alternativet. Min bil blir inte din bil för att den stått på din parkering ett år. Och du bör ha rätt att bara åka och hämta hunden om de inte officiellt köper den eftersom inga papper är skrivna och allt står på dig. Stå på dig. De kan inte bara behålla hunden hos sig utan vidare. Fast nog har du varit lite oengagerad och klantig i det hela så dealen du gör med fodervärdarna bör vara schysst.