Inlägg från: vinterbebis12 |Visa alla inlägg
  • vinterbebis12

För oss med ma/MF i bagaget från Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Bra, super att du startade tråden. Vill gärna prata vidare. Är du hemma nu? Jag har ganska ont idag.

• vinterbebis12
    Charlieellerså skrev 2017-11-04 12:16:11 följande:

Ja, jag är hemma i dag. Har bara gråtit hela förmiddagen. Kroppen är så svag av det låga hb och jag känner att all sorg kommit i kapp. Min bästa vän åkte in på akutenbi dag med blödningar. Hon är gravid i samma vecka exakt som jag var. Hon fick se ett välmående litet foster därinne. Är så glad för hennes skull. Men så sorgsen att vi inte fock dela detta. Att jag ligger här och åter igen känner hur hormonnivåerna gör mig helt personlighetsförändrad och till ingen nytta. Jag försöker tänka positivt. Tänka att vi försöker igen så fort det gåtor. Min labilitet har gjort att vi bråkat hela dagen mannen och jag och det är ju inte en bra grund att fortsätta försöka på. Så tungt. Barnen blir ledsna av alltihop förstås.

Hur mår du i dag? Har du molvärk eller hur känns det onda? Hur känns det mentalt?

Det känns som molvärk. Sämre idag än igår. Ligger bara i soffan.

Åh så jobbigt att ni inte får dela den fortsatta graviditeten. Förstår att det känns sorgligt.
  • vinterbebis12
    linnea12533 skrev 2017-11-04 12:47:43 följande:

Nu har jag hittat hit också. Vilken oerhört jobbig situation vi är i. Tårarna forsar fram, men känns skönt att dela tankar med er som också är i ungefär samma situation. 

Kram
  • vinterbebis12

Hade gärna bytt ålder med er. Är 39, snart 40, så är verkligen stressad över åldern samt att vi endast kan bli gravida mha IVF. Bor i Stockholm.

• vinterbebis12
    Charlieellerså skrev 2017-11-04 13:02:06 följande:

Lite tröst är ändå att många verkar bli gravida igen tätt inpå ma/MF. Hoppas, hoppas ni hinner komma in i rullarna innan julstängt. Hur länge har de stängt?

Får jag fråga hur gamla ni andra är? Jag är 37 och fyller 38 om ca 6 månader. Tiden pressar därför också.

De brukar ha julstängt två veckor. Vi har en resa planerad efter jul så mest troligt kommer vi kunna göra nästa försök tidigast i februari. Om mensen kommer inom fyra veckor kanske vi hinner ett försök innan julstängt. Vi gjorde första försöket för att få en trea i maj 2016 så har försökt ett tag. Nästa försök blir sjätte insättningen och det känns inte alls givet att vi kommer att lyckas igen :(
  • vinterbebis12
    linnea12533 skrev 2017-11-04 15:44:56 följande:

Har ni fått någon klarhet i hur länge man måste vänta innan man försöker bli gravid igen?
    Först och främst vill jag bara att allt ska komma ur mig men vet inte hur det blir om de väljer att inte ge mig tabletter. Jag vill att allt ska ut så vi kan börja om istället. Har försökt googla och se om det kan stämma att det vid ett MA bara försvinner av sig självt. Jag hade ju tydligen inga fosterrester kvar men enligt vad jag förstod så var livmodern fortfarande förstorad och det kunde finnas rester av fostersäcken kvar. Men det måste väl ut på ett eller annat sätt, eller? Jag förstår ingenting.

Till mig har de sagt att de bör gå en mens mellan så att ev rester kommer ut med den mensen. När jag läser i andra trådar verkar det som att vissa som blivit gravida direkt utan att ha mens mellan får MF direkt igen. Det kanske bara är en slump, går ju inte att generalisera från de få exemplen jag har. Jag vet inte om annat gäller då det man fått MF tidigare... I vilken vecka var fostret då det slutade utvecklas?

Kram
  • vinterbebis12
    linnea12533 skrev 2017-11-04 17:34:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Men för 2 veckor sedan borde jag varit i v 9 och då fanns bara ett foster på 4,5 mm vilket enl läkaren borde tyda på v 5 ungefär. Och nu alltså en tom fostersäck. Så antar att den slutade leva vid v 5 ungefär. Men att det aldrig ska komma ut! Fostret är ju tydligen hanterat av kroppen själv och upptaget av kroppen, men resterna av fostersäck och så då? Ska ringa gyn igen direkt på måndag och höra om jag inte kan få tabletter redan då. För alla andra som varit med om ma verkar ju fått tabletter eller blivit skrapade om de inte börjat blöda av sig självt. Konstigt då om min kropp skulle ta hand om det utan blödning. Vill bara få det överstökat. Hur går det för er, blöder ni mycket än? Och hur ont har ni? Kram på er! Tack för att ni finns och att vi kan dela denna hemska upplevelse. Vi tro att tillsammans är vi starka, även om det inte alltid känns så.
    Jag skulle också vilja ha en blödning som bevis på att kroppen stött ut allt. Mitt foster var 12 veckor och kom ut några timmar efter jag fick cytotecen. Dock hade ju min kropp påbörjat missfallet på egen hand ett dygn innan, hade ju väldigt ont i mage och rygg - ungefär som vid en förlossning. Jag fick sedan en omgång till cytotec efter två dagar och då kom det ut fler klumpar och sedan dess har haft en blödning med klumpar ett par dagar och nu blöder jag ungefär som sista dagarna på en mens.
  • vinterbebis12
    linnea12533 skrev 2017-11-04 18:40:22 följande:

Hur många vet om ert missfall? Jag har berättat för min mamma och vår 10åriga dotter och så några arbetskompisar som jag vet kan hålla tyst om det. Hur känner ni inför att berätta om missfallet?

Vi hade hunnit berätta för ganska många eftersom jag var i v12 och vi precis sett bebisen på UL. Hade inte hunnit berätta på jobbet men de närmaste vet nu, jag har ju inte kunnat jobba på hela veckan pga detta. Känns bra att berätta men är jobbigt emotionellt varje gång.
  • vinterbebis12
    Zanda skrev 2017-11-04 21:47:32 följande:

Hej tjejer,

Följs också gärna åt här även om mitt missfall inte känns lika grymt som era...känns kul att ha några att prata med och drömma framåt med!

Stor kram till er <3

Tråkigt att behöva välkomna dig (det här är ingen klubb man vill vara med i) men som du säger känns det bra att blicka framåt tillsammans. Kram
  • vinterbebis12
    Zanda skrev 2017-11-05 00:02:31 följande:

Just ja, nån frågade om ålder och jag har just fyllt 37. Känner mig inte jättestressad över det då jag alltid haft lätt för att bli gravid (peppar, peppar) och för att jag läst mycket ny forskning som visar att fertiliteten upp i åldrarna faktiskt är ganska hög numera... Jag har ju tre barn sen innan, och hoppas ju nu på en liten fyra - men kanske vi även hinner med en liten femma tänker jag ibland...inget min man är invigd i ännu dock och en sak i taget!

Mysigt med en fyra (och kanske en femma!). Min man var lite osäker på en trea innan vi beslutade oss men nu är vi väldigt angelägna båda två. Eftersom vi har svårt att bli gravida kommer vi att tvingas lägga ned om inget händer inom ca ett år, försöker att inte tänka på det. Det här är mitt andra missfall i år och det tredje totalt (det första var 2011). Två tidiga kändes "normalt"och hanterbart men det här blev något annat och nu börjar tankarna om jag förutom att ha svårt att bli gravid även har svårt att behålla en graviditet.
Svar på tråden För oss med ma/MF i bagaget från Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL