• poppa01

Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen

enligt mig.

håller ni med?

• Svar på tråden Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen
  • Konservativ
    Okeej skrev 2017-11-02 15:24:04 följande:

Att göra värnplikten är inget som endast faller på vita män, så sluta ljug för dig själv.

Det är ingen nyhet att vita män som GRUPP har lättare att komma in på arbetsmarknaden (trots lägre betyg och sämre meriter) , slipper bli representanter för en kultur,religion,etnicitet osv ,behöver inte stå till svars för vad en annan vit man gör, döms annorlunda i domstolar, bättre läkarvård, bättre lön för samma arbete mm mm . Listan kan göras lång, det är ett privilegium att inte förstå att man är privilerad.

Män döms hårdare än kvinnor. Män har samma löner som kvinnor har. 
  • Femhenist
    Konservativ skrev 2017-11-02 16:33:18 följande:
    Här vet jag inte riktigt vad som är värst. Visserligen är det kartlagt att män döms hårdare än kvinnor för samma brott, men det är ju ändå människor (potentiellt klantskallar) som dömer. Det är illa, men att lagen (fastslagen av vår folkvalda församling) inte är könsneutral i världens mest jämställda land, det tycker jag är katastrof.
  • Fru Darcy
    cb66 skrev 2017-11-02 14:15:55 följande:
    Jag utgick lite naivt ifrån frågeställningen i frågan och trodde den omfattade världen. Och när det gäller efter andra världskriget menar jag de män som lever idag dvs föddes efter kriget.  Ska man vara mer specifik så är den generation av män som föddes under 60-talet i nordvästra Europa haft de bästa förutsättningarna i världen, fri utbildning, fri sjukvård, inga krig, bra arbetsmarknad osv. Ett par män i arabvärlden och kanske Japan har säkert haft det bättre men som grupp har Nordiska män haft de absolut bästa förutsättningarna till ett rikt och hälsosamt liv. Hur de förvaltat detta är en annan sak.

• Okeej
    Konservativ skrev 2017-11-02 16:33:18 följande:

Jag skrev om VITA män som i ts.
  • Femhenist
    cb66 skrev 2017-11-02 14:15:55 följande:
    Jag utgick lite naivt ifrån frågeställningen i frågan och trodde den omfattade världen. Och när det gäller efter andra världskriget menar jag de män som lever idag dvs föddes efter kriget. 

Ska man vara mer specifik så är den generation av män som föddes under 60-talet i nordvästra Europa haft de bästa förutsättningarna i världen, fri utbildning, fri sjukvård, inga krig, bra arbetsmarknad osv. Ett par män i arabvärlden och kanske Japan har säkert haft det bättre men som grupp har Nordiska män haft de absolut bästa förutsättningarna till ett rikt och hälsosamt liv. Hur de förvaltat detta är en annan sak.
    Vill inte påstå att det var speciellt naivt, för frågan var så korkat ställd. Men som jag har påtalat så är det inte så intressant för den debatt som förs i Sverige. Utvecklingen går både fram och tillbaka på olika platser i världen, så det blir liksom bra snömos av alltihop om vi inte avgränsar diskussionen till att omfatta den tid och det område vi lever i och berörs av - dvs dagens Sverige.

Sedan så är jag inte riktigt på det klara över hur du förhåller dig till utfall och förutsättningar. Om man ser till Sverige så har ju kvinnor haft samma (och till och med bättre) förutsättningar än män sedan 70-talet, men utfallet har ju av olika skäl inte alltid blivit så. Män dör t.ex 4 år tidigare än kvinnor och kvinnor tjänar lite sämre än män.
  • dream on
    Femhenist skrev 2017-11-02 09:29:45 följande:

...eller tänker du kanske "privilegier" när du ser på mäns överrepresentation när det gäller:

- ofullständiga betyg i skolan

- arbetslöshet

- missbruk

- kriminalitet

- självmord

- förtida död

- hemlöshet

- dödsolyckor på arbetet

Upplever du att detta är direkta konsekvenser av rasifierat könsförtryck? Hur och varför?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • poppa01
    cb66 skrev 2017-11-02 08:55:28 följande:

Jag tror att din autocorrect inte funkar, det stavas "privilegierad"

och du har helt rätt vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien.

och detta stör du dig på för att ?
  • poppa01
    Skogshuggaren skrev 2017-11-02 08:31:59 följande:

Tala för dig själv. Jag känner mig inte det minsta fötryckt.

du känner dig alltså inte förtryckt trots att vänster feminister anser att vita män är bokstavligen onda medans andra är goda? bara läs igenom denna tråden liksom för att se vad de tycker om din hudfärg
  • poppa01
    Överste Senap skrev 2017-11-02 18:35:48 följande:

Man är svagsint och obildad om man tycker vita män förföljs i Sverige.

hur förklarar du hetsen mot vita män? hur förklarar du alla fall av misshandel och rån mot vita män?

förresten, "svagsint", du vinner inte debatten för att du gör personangrepp, du vet att jag har rätt och blir kränkt och väljer då att börja slänga runt hårda ord.
Svar på tråden Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen