Niklas757 skrev 2017-11-13 10:40:49 följande:
- ofullständiga betyg i skolan (lärare)
- arbetslöshet (arbetsförmedlare)
- missbruk (socialsekreterare, psykologer)
- kriminalitet (psykologer)
- självmord (psykologer)
- förtida död (sjukvårdspersonal)
- hemlöshet (socialsekreterare)
- dödsolyckor på arbetet (sjukvårdspersonal, psykologer)
Alla dessa leder till mer jobb för kvinnodominerade yrken såsom socialsekreterare, arbetsförmedlare, lärare, psykologer, sjukvårdspersonal.
Det är alltså bra för kvinnor att det går åt helvete för männen. Kvinnor är ju förövrigt högst delaktiga i att upprätthålla gällande könsnormer ca 50% som jag ser det.
Ja det tror jag att vi är i hög grad. Det finns inget bra för vare sig kvinnor eller män att det går åt helvete för männen. Hur fick du mina inlägg till det? Problem kan vara resultat av förtryck men behöver inte nödvändigtvis vara det. Vidare behövs flera parametrar. Fattiga vita, lågutbildade män lider troligen mer av strukturellt förtryck än en rik, välutbildad färgad man. Förtryck måste alltid vara kopplat till och ses i förhållande till den grupp som har mest inflytande och makt att bestämma. Jag vidhåller dock att om vi ser till exempelvis relativt välbeställda, välutbildade vita män och kvinnor så kommer kvinnorna att förfördelas mer än männen. Det är inte som regel vita medelklassmän som drabbas hårdast av problemen du listar.