Okeej skrev 2017-11-02 15:24:04 följande:
Att göra värnplikten är inget som endast faller på vita män, så sluta ljug för dig själv.
Det är ingen nyhet att vita män som GRUPP har lättare att komma in på arbetsmarknaden (trots lägre betyg och sämre meriter) , slipper bli representanter för en kultur,religion,etnicitet osv ,behöver inte stå till svars för vad en annan vit man gör, döms annorlunda i domstolar, bättre läkarvård, bättre lön för samma arbete mm mm . Listan kan göras lång, det är ett privilegium att inte förstå att man är privilerad.
Vadå "sluta ljug" Jag har aldrig pratat om
vita män, utan om män. Massor av nu levande Svenska män har tvingats göra vad staten inte har tvingat någon nu levande kvinna till - att göra värnplikten. Sedan har jag (åter igen lite) inte ställt vita män mot andra män, utan mot kvinnor.
...men även om jag skulle ha ställt "vita män" mot andra män så skulle jag nog inte prata om att de vita männen är privilegierade, eftersom det inte stämmer med själva definitionen av ordet. Jag skulle nog snarare säga att andra män istället är diskriminerade. Effekten blir väl den samma, så frågan är väl bara av akademiskt intresse, men jag tycker nog att rätt ska vara rätt. Om vi tar i med de kraftfullaste orden eller fel ord i tid och otid så tappar de sin betydelse. Det är ju trots allt en skillnad på att tilldelas en rättighet pga grupptillhörighet, och att tillhöra en grupp som i genomsnitt gör ett bättre eller sämre val.