Inlägg från: Femhenist |Visa alla inlägg
  • Femhenist

Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen

cb66 skrev 2017-11-02 08:55:28 följande:
    Jag tror att din autocorrect inte funkar, det stavas "privilegierad"

och du har helt rätt vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien.

Hmm... Jag slår upp privilegiera i SAOB och där står det:

Bevilja, ge, tilldela någon privilegium

Så vilka privilegier har män blivit tilldelade? Tänker du på privilegier som:
    - att fram till 2010 har haft rätten att offra ett år av sitt liv i försvaret?
    - att INTE få statligt stöd för att enkönat organisera sig?
    - att få förhuden bortskuren som spädbarn?
    - att inte få söka en hel del utbildningar som endast är tillgängliga för kvinnor?

Förklara gärna så att jag förstår vad du menar.

• Femhenist
    cb66 skrev 2017-11-02 08:55:28 följande:
    Jag tror att din autocorrect inte funkar, det stavas "privilegierad"

och du har helt rätt vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien.
    ...eller tänker du kanske "privilegier" när du ser på mäns överrepresentation när det gäller:
    - ofullständiga betyg i skolan
    - arbetslöshet
    - missbruk
    - kriminalitet
    - självmord
    - förtida död
    - hemlöshet
    - dödsolyckor på arbetet
  • Femhenist
    cb66 skrev 2017-11-02 09:46:54 följande:
    Stackars er - det är verkligen synd om er, vita män har förföljts, jagats, hindrats att få jobb, blivit dödade för sin hudfärg, blivit dödade för sin heterosexualitet, blivit brända på änkabål, blivit utnyttjade som barnslavar, blivit utnyttjade som barnsoldater, blivit utnyttjade i sexhandeln, blivit våldtagna, blivit bortaborterade med virknål på grund av sitt kön, blivit dödade direkt efter födsel på grund av sitt kön

Jämfört med en nyfödd flicka i Indien eller ett svart barn i Kongo så ser jag tydligt hur oerhört förtryckta ni är.
    Även om nu TS skriver om "världen" (det på många platser finns ett odiskutabelt och enormt förtryck av kvinnor) så är väl ändå det relevanta för oss som lever här och nu hur det är i lilla Sverige idag.
  • Femhenist
    K Kalle skrev 2017-11-02 09:55:05 följande:
    Vad beror detta på?
    Ja du, vad beror det på att så få kvinnor läser till ingenjörer, jobbar som brandmän, jobbar deltid i lågavlönade branscher utan karriärmöjligheter och bara har författat 10% av alla artiklar på wikipedia? 
  • Femhenist
    Yasminaoo skrev 2017-11-02 11:21:58 följande:
    Gällde det där vita män? Kriminalitet, absolut. Skulle dock inte ljuga och säga att vita män är dom mest hemlösa då de flesta hemlösa globalt sett är icke-vita.
    Det gällde män i Sverige och idag, och jag diskuterar inget annat eftersom det är här och nu som vi lever och verkar. Allt prat om hur det är någon annan stans i världen syftar bara till att inte vilja svara på den egentliga frågan här. Synd att TS formulerade sig som hen gjorde (världen)...
  • Femhenist
    Konservativ skrev 2017-11-02 11:28:16 följande:
    Att få försvara sitt land är mycket riktigt ett privilegium. Det ska du vara stolt över.
    Din foliehatt ska du vara stolt över!
  • Femhenist
    Konservativ skrev 2017-11-02 11:28:16 följande:
    Att få försvara sitt land är mycket riktigt ett privilegium. Det ska du vara stolt över.
    Det är väl för sjutton inget privilegium att under hot om fängelse tvingas (dvs inte ha något val) offra ett år av sitt liv med usel lön. Det står var och en fritt att känna stolthet eller ej, men det gör lik förbannat INTE värnplikten till ett privilegium - fanimig det dummaste jag har hört idag!
  • Femhenist
    oanonym skrev 2017-11-02 11:40:08 följande:
    Förklara var förtrycket kommer in, istället för att dra statistik som inte säger något om orsaken.
    Hur tänkte du nu? ...eller inte? Om man ska jämföra saker med varandra (mest eller minst) så behöver man inte förklara, utan då är det mängden (eller motsvarande) som gäller.

Sedan var det inte en lista över "förtryck" utan listan var ett svar på inlägg #4 där cb66 skrev "vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien." Jag listade då ett antal områden som gör det väldigt tydligt att hans påstående är något onyanserat om man håller sig till den tid och del av värld och tid som vi lever i och kan påverka - dvs dagens Sverige. 
  • Femhenist
    oanonym skrev 2017-11-02 13:17:31 följande:
    Jag tänkte som så att det behöver inte alltid vara förtryck som avgör hur saker artar sig.
    Det var länken däremellan jag ville ha förklarad.
    Det är visserligen en intressant fråga, men den hade inget med min lista, dvs svaret på cb66 uttalande om män som privilegierade. ...och eftersom cb66 verkar ha dragit sig ur tråden - Kan du förklara på vilket vis man kan påstå att män i dagens Sverige skulle vara speciellt privilegierade?
  • Femhenist
    oanonym skrev 2017-11-02 13:53:02 följande:
    Har inte tänkt så mycket på det. Det finns säkert områden där det är lättare att vara man.
    Och vice versa.
    Tveklöst är det så att det finns områden där det ÄR lättare att vara man (på gruppnivå), men det finns också områden där män UPPLEVER det lättare fast det i en FAKTISKT MENING ÄR lättare att vara kvinna. Kvinnor känner t.ex generellt mer oro än män, och många gånger borde de inte (sett till fakta) inte göra det. Se till utsattheten för oprovocerat våld på stan.

Utgångspunkten till vår dialog här var ett uttalande om män som privilegierade, och utifrån den exakta definitionen av det ordet så är inte män privilegierade. Män har INGA rättigheter som inte kvinnor har, och leder på alla tänkbara vis när det kommer till misär. Att män själva säkert upplever livet som enklare än vad kvinnor gör i vissa avseenden är inte ett privilegium på annat sätt än att evolutionen gjort män mindre neurotiska. I övrigt är det kvinnor i vårt land som i faktisk mening är privilegierade. Se inlägg #5 och #6.
  • Femhenist
    Okeej skrev 2017-11-02 15:24:04 följande:
    Att göra värnplikten är inget som endast faller på vita män, så sluta ljug för dig själv.
    Det är ingen nyhet att vita män som GRUPP har lättare att komma in på arbetsmarknaden (trots lägre betyg och sämre meriter) , slipper bli representanter för en kultur,religion,etnicitet osv ,behöver inte stå till svars för vad en annan vit man gör, döms annorlunda i domstolar, bättre läkarvård, bättre lön för samma arbete mm mm . Listan kan göras lång, det är ett privilegium att inte förstå att man är privilerad.
    Vadå "sluta ljug" Jag har aldrig pratat om vita män, utan om män. Massor av nu levande Svenska män har tvingats göra vad staten inte har tvingat någon nu levande kvinna till - att göra värnplikten. Sedan har jag (åter igen lite) inte ställt vita män mot andra män, utan mot kvinnor.

...men även om jag skulle ha ställt "vita män" mot andra män så skulle jag nog inte prata om att de vita männen är privilegierade, eftersom det inte stämmer med själva definitionen av ordet. Jag skulle nog snarare säga att andra män istället är diskriminerade. Effekten blir väl den samma, så frågan är väl bara av akademiskt intresse, men jag tycker nog att rätt ska vara rätt. Om vi tar i med de kraftfullaste orden eller fel ord i tid och otid så tappar de sin betydelse. Det är ju trots allt en skillnad på att tilldelas en rättighet pga grupptillhörighet, och att tillhöra en grupp som i genomsnitt gör ett bättre eller sämre val.
  • Femhenist
    Nymphaea skrev 2017-11-02 16:20:50 följande:
    Orka att som en av de mest priviligierade på denna jord sitta och gnälla och tycka synd om sig själv. Känns som själva definitionen av en tragisk människa.

Att hata en grupp människor som bara talat om de övergrepp de utsatts för blir bara ännu mer sorgligt.
    Ge några exempel är du snäll
  • Femhenist
    Konservativ skrev 2017-11-02 16:33:18 följande:
    Män döms hårdare än kvinnor. Män har samma löner som kvinnor har. 
    Här vet jag inte riktigt vad som är värst. Visserligen är det kartlagt att män döms hårdare än kvinnor för samma brott, men det är ju ändå människor (potentiellt klantskallar) som dömer. Det är illa, men att lagen (fastslagen av vår folkvalda församling) inte är könsneutral i världens mest jämställda land, det tycker jag är katastrof.
  • Femhenist
    cb66 skrev 2017-11-02 14:15:55 följande:
    Jag utgick lite naivt ifrån frågeställningen i frågan och trodde den omfattade världen. Och när det gäller efter andra världskriget menar jag de män som lever idag dvs föddes efter kriget. 

Ska man vara mer specifik så är den generation av män som föddes under 60-talet i nordvästra Europa haft de bästa förutsättningarna i världen, fri utbildning, fri sjukvård, inga krig, bra arbetsmarknad osv. Ett par män i arabvärlden och kanske Japan har säkert haft det bättre men som grupp har Nordiska män haft de absolut bästa förutsättningarna till ett rikt och hälsosamt liv. Hur de förvaltat detta är en annan sak.
    Vill inte påstå att det var speciellt naivt, för frågan var så korkat ställd. Men som jag har påtalat så är det inte så intressant för den debatt som förs i Sverige. Utvecklingen går både fram och tillbaka på olika platser i världen, så det blir liksom bra snömos av alltihop om vi inte avgränsar diskussionen till att omfatta den tid och det område vi lever i och berörs av - dvs dagens Sverige.

Sedan så är jag inte riktigt på det klara över hur du förhåller dig till utfall och förutsättningar. Om man ser till Sverige så har ju kvinnor haft samma (och till och med bättre) förutsättningar än män sedan 70-talet, men utfallet har ju av olika skäl inte alltid blivit så. Män dör t.ex 4 år tidigare än kvinnor och kvinnor tjänar lite sämre än män.
  • Femhenist
    dream on skrev 2017-11-02 16:53:20 följande:
    Upplever du att detta är direkta konsekvenser av rasifierat könsförtryck? Hur och varför?
    Rasifierat? (Hur tänkte du där)
    Men nej, de grejer jag listade har inte ett jota med förtryck att göra, utan listan:

- ofullständiga betyg i skolan 

- arbetslöshet 
    - missbruk 
    - kriminalitet 
    - självmord 
    - förtida död 
    - hemlöshet 
    - dödsolyckor på arbetet

...var ett svar till en som påstår att män är privilegierade, och jag förstod inte vad han menade. Listan visar ett antal riktigt tunga områden där män verkligen drar det kortaste strået. Det handlar lika lite om förtryck av män som att de något lägre löner kvinnor har skulle vara något slags kvinnoförtryck. Det är bara vad det är, och något som emotsäger att män skulle vara privilegierade.
  • Femhenist
    dream on skrev 2017-11-02 22:09:39 följande:

Jag tänkte att det verkar som att du och TS på något vis menar att ni döms på förhand utifrån ert etniska ursprung och kön (det är det rasififiering innebär). 

Det är väl ingen som påstått att män inte också faller offer för problem. Fast jag hävdar ju att många av de där problemen mycket väl skulle kunna vara kopplade till rådande mansnormer och ideal. Rena konsekvenser av dem ibland faktiskt. Angående privilegier kan du ju alltid läsa mitt svar till TS. 

Helt riktigt - ingen har påstått att män inte drabbas av problem, men många påstår att män skulle vara privilegierade, och det var ju just den saken jag ville lyfta. Vet inte om du missade det medvetet eller bara ville glida undan det....
Svar på tråden Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen