Anonym (Ke) skrev 2017-11-01 19:19:45 följande:
Det är stor skillnad att vara patient och tro sig veta hur det fungerar överlag, det går inte applicera sina egna besök och tro att det är likadant för alla oavsett problematik. De är sällan kissprov görs det första som händer. Det har jag aldrig sagt. Nu är det väldigt länge sedan jag själv var på psyk under min grundutbildning och under AT men urinprov ÄR vanligt.
Långt ifrån alla patienter talar sanning om sitt bruk. Urinprovet görs som sagt för att utesluta missbruk för att kunna ge patienterna en adekvat behandling, är patienterna feldiagnostiserade för att behandlande läkare inte skött sitt jobb genom att exempelvis utesluta narkotikautlösta psykiska besvär så kommer inte patienten bli bättre.
Det är inget som görs för att förnedra patienterna, det kostar pengar att genomföra urinprov och är inget som landstingen slänger ut för att "det är roligt", det görs för att kunna hjälpa patienter genom att ställa rätt diagnos! Precis som man tar ett blodprov, EKG eller ett cellprov!
Hade du läst mitt svar hade du sett att jag har en kompis som jobbar på en psykiatrisk mottagning och hon har aldrig hört om något liknande, jag var tvungen att fråga henne då jag läste det här. Jag har varit patient på flera mottagningar och ingenstans har ett urinprov krävts, ingen har ens frågat mig, om det var standard skulle jag ha fått göra det vid det här laget.
I ts fall verkar det vara så att ett urinprov var det första som krävdes, all tillit mellan personal och vårdtagare försvinner på det sättet, jag tycker det är upprörande. Ska urinprov krävas inom psykiatrin för alla ska det krävas inom den somatiska vården också, lunginflammation kan ju också vara ett tecken på att man missbrukar.