• Anonym (älskar kort)

Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?

Nu är det så att jag älskar kort och på sonens förskola tog dom aldrig några dagis kort och nu har han börjat skolan och jag vill nu beställa årets kort på honom. Jag kommer beställa det största porträtt kortet och sätta på väggen men vi har långt ifrån alla årens skolkort på bonusbarnen. Blir det helt galet om jag sätter upp kortet på sonen? 

• Svar på tråden Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?
  • Ester69
    smulpaj01 skrev 2017-10-22 17:50:44 följande:

Det är väl klart att både min och ts man "klarar" att fixa foton på sina barn men precis som för ts så låg detta i mitt intresse och därför gjorde jag detta med "våra" barn.

Är inte bonusbarnen även ts familj och ansvar?

Det är väl upp till Ts om hon anser att bonusbarnen är hennes familj och ansvar?
  • Ester69
    Anonym (men skärp er) skrev 2017-10-22 18:05:07 följande:

Men det är fortfarande inte hon som har huvudansvaret, och hon kan som bonusmamma inte heller kräva ut skolfoton tex. varför gnälls det på ts i den här tråden? det är ju inte hon som brister? Hon har hellre inte vägrat ellet stött bortbonusbarnen så varför ska det ändå gnällas så förbannat?

Det är ofta man ser detta beteende i trådar och då framför allt från kvinnor. Det gnälls på biomammor, det gnälls på bonusmammor och hela tiden daltas det med männen som har huvudansvaret för sina barn men där ska det daltas och ursäktas.

Du säger att männen 'fixar att göra saker men varför gör dom då inte det??

I det här fallet är det ju pappan som inte får tummarna loss, men ändå lyckas ni gnälla på ts? Är det inte tröttsamt att vara mamma åt vuxna karlar som inte ens kan fixa fram foton på sina egna barn. även om detär ditt 'intresse' så borde väl en bra pappa vilja vara engagerad och delaktig.

Exakt allt är bonus/styvmammans fel. Själv hade jag hängt upp fotot och sagt till mannen en gång för alla att Bill han ha foto på alla sina barn på väggen får han fixa det och hänga upp dom.
  • NELJ

Klar att om man börjar sätta upp foton på ett barn bör alla barn i familjen få vara med. MEN skolfoton är nio fall av tio stela och trista. Ni har säkert massor av finare kort på barnen, annars är det bara att dra ut dem i den fina höstvädret och ta fram mobilen.

• Anonym (älskar kort)
    NELJ skrev 2017-10-22 18:43:51 följande:

Klar att om man börjar sätta upp foton på ett barn bör alla barn i familjen få vara med. MEN skolfoton är nio fall av tio stela och trista. Ni har säkert massor av finare kort på barnen, annars är det bara att dra ut dem i den fina höstvädret och ta fram mobilen.

Vi har kort på bonusbarnen men inte det störta formatet och inte aktuella skolkort..

Fortfarande fel?
  • NELJ
    Anonym (älskar kort) skrev 2017-10-22 19:46:01 följande:

Vi har kort på bonusbarnen men inte det störta formatet och inte aktuella skolkort..

Fortfarande fel?

Framkalla större foton...? Jag förstår verkligen inte vad som är problemet.

Stör det ditt estetiska öga att det är olika format eller bakgrunder så häng upp fotona på barnen på olika ställen. Men att bara hänga upp ett stort foto på det gemensamma barnet men inte ha några på bonusbarnen skickar ett rätt trist signal.
  • Anonym (Noppe)
    smulpaj01 skrev 2017-10-22 17:50:44 följande:
    Det är väl klart att både min och ts man "klarar" att fixa foton på sina barn men precis som för ts så låg detta i mitt intresse och därför gjorde jag detta med "våra" barn.

Är inte bonusbarnen även ts familj och ansvar?
    Nej, styvbarnen är inte ts ansvar.
    Naturligtvis inte.

Om de är hennes familj är upp till henne, ingen kan tvinga någon att se andras kids som sin egenfamilj. (Vilket de helt krasst inte är utan de är produkten av två andra människor.)
  • Undrande Tetris
    Anonym (Noppe) skrev 2017-10-22 20:12:54 följande:
    Nej, styvbarnen är inte ts ansvar.
    Naturligtvis inte.

Om de är hennes familj är upp till henne, ingen kan tvinga någon att se andras kids som sin egenfamilj. (Vilket de helt krasst inte är utan de är produkten av två andra människor.)
    Man har ju dock ett krav på sig att behandla alla barnen i hushållet lika, sedan om foton på väggen faller inom detta vet jag inte. 
  • Anonym (Orättvist)

Min styvmamma har hängt kort på hennes ungar på alla väggar hos dom, det finns till och med fyra st stora tavlor där hennes barn är avbildade. Det fanns ett litet kort på mig och min syster undangömt i pappas arbetsrum och det kändes alltid förfärligt. Idag är där noll kort på oss och massor på hennes barn och barnbarn. Hon blir arg om pappa vill ha kort och han är en toffel...

Så tänk till. Det kan skapa massa problem.

• Anonym (fin)

Din tanke är fin. Det handlar ju bara om att ha ett enda kort framme (åt gången). Klart nu kan ha det. Men om du gillar foton kan ni väl framkalla lite egna fina bilder på alla barnen att ha på väggarna. 

Jag är inte mycket för skolfotona, tycker dom är rätt trista. Vi har ett stort familje-foto på en vägg. En fotovägg med ca 15 bilder i olika konstinstallationer, mest barnen. Plus ca 5 ytterligare bilder på olika ställen i huset. Jag är ingen som "älskar kort" så jag antar att ni har fler. 

• Anonym (Fd styv)
    Undrande Tetris skrev 2017-10-22 20:29:22 följande:
    Man har ju dock ett krav på sig att behandla alla barnen i hushållet lika, sedan om foton på väggen faller inom detta vet jag inte. 
    Krav och krav, helt lika blir det inte.
    Blod är tjockare än vatten.
Svar på tråden Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?