• Anonym (Undrar)

Fira födelsedag med bara pappan?

Min sambos barn är inte hos oss på själva födelsedagen och därför har hen bett min sambo att fira med hen ett par dagar innan. Men då är inte mitt barn hos oss och vi vill förstås att hela familjen ska vara samlad när vi firar sambons barn. Därför har vi föreslagit att fira barnet vid ett senare tillfälle men barnet blev besviket och tycker själv att det räcker att fira med bara pappa. Gör vi fel som vill att hela familjen ska vara samlad?

• Svar på tråden Fira födelsedag med bara pappan?
  • Ess
    Anonym (Eva) skrev 2017-10-23 13:08:21 följande:
    Jag brukar sällan fira min födelsedag, men om jag gör det så är det tillsammans med dem jag definierar som familj.

Jag förutsätter inte att barnen tycker illa om varandra men läser i trådstarten att TS mans barn vill ha ett firande med sin pappa dagen innan hen fyller år. För barnet är firandet med pappa prioriterat framför att TS barn (och kanske även TS) skulle vara närvarande. Hen prioriterar alltså inte det andra barnets närvaro så högt som att få fira med sin far dagen innan sin födelsedag.

Vad vet du om barnets ambitioner angående hur hen vill se på de personer hen delar boende med hos pappa? Hen kanske resonerar på samma sätt som du i din relation till din mans barn, även om hens pappa och TS tänker annorlunda.

Allvarligt, kan du VERKLIGEN inte se att barnet agerar på samma sätt som du anser dig själv ha rätt att agera? Varför förväntar du dig respekt för dina val när du propagerar för att andra personer skall köras över när de (kanske) vill göra samma val som du?
    Du verkar inte riktigt fatta att man inte behöver se personerna som en del av sin familj, men ändå gratulera dem på deras födelsedag.............
    Även att bli gratulerad av andra än sin familj är inte totalt onormalt................
  • Anonym (Eva)
    Ess skrev 2017-10-23 16:08:24 följande:

Du verkar inte riktigt fatta att man inte behöver se personerna som en del av sin familj, men ändå gratulera dem på deras födelsedag.............

Även att bli gratulerad av andra än sin familj är inte totalt onormalt................

På vilket sätt har jag uttryckt att jag inte fattar jag att en kan fira personer som en inte ser som sin familj? Citera mig gärna där jag sagt det.

Jag förstår mycket väl att du, om du är inbjuden, kan vara med och fira din mans barn även om du inte ser dem som din familj. Jag förstår också att TS och hennes barn kan fira mannens barn oavsett hur de ser på familjeförhållandena till födelsedagsbarnet ifråga.

Det DU inte verkar fatta är att pappan, om han velat glädja sitt barn och samtidigt tillmötesgå sin partner (och hennes barn), skulle ha kunnat dubblera firandet och fira barnet dagen innan födelsedagen som barnet själv önskade OCH fira med TS och hennes barn när alla var samlade. Det är, för att använda ditt uttryck, inte alls ovanligt att fira med sin familj och sedan ha fest med andra också. Tex fira med närmsta familjen i samband med födelsedagen och med släkt/utökad familj vid ett tillfälle då alla/de flesta andra också kan vara med.

Det gemensamma firandet behövde ju inte innebära mer än ett tårtfika för att alla skulle bli nöjda. För precis som du förutsätter att mannens barn bara ville firas i förväg för att hen skulle få presenter tidigare då så kan vi på samma sätt tänka oss att TS barn bara vill vara med på firandet för att inte gå miste om en tårtbit.

Men, återigen, du duckar för frågan om varför du ger dig själv privilegier som du inte anser att andra har rätt till. Varför får du välja vilka du skall räkna till din familj när inte TS mans barn får göra det?
  • Ess
    Anonym (Eva) skrev 2017-10-23 16:31:43 följande:
    På vilket sätt har jag uttryckt att jag inte fattar jag att en kan fira personer som en inte ser som sin familj? Citera mig gärna där jag sagt det.

Jag förstår mycket väl att du, om du är inbjuden, kan vara med och fira din mans barn även om du inte ser dem som din familj. Jag förstår också att TS och hennes barn kan fira mannens barn oavsett hur de ser på familjeförhållandena till födelsedagsbarnet ifråga.

Det DU inte verkar fatta är att pappan, om han velat glädja sitt barn och samtidigt tillmötesgå sin partner (och hennes barn), skulle ha kunnat dubblera firandet och fira barnet dagen innan födelsedagen som barnet själv önskade OCH fira med TS och hennes barn när alla var samlade. Det är, för att använda ditt uttryck, inte alls ovanligt att fira med sin familj och sedan ha fest med andra också. Tex fira med närmsta familjen i samband med födelsedagen och med släkt/utökad familj vid ett tillfälle då alla/de flesta andra också kan vara med.

Det gemensamma firandet behövde ju inte innebära mer än ett tårtfika för att alla skulle bli nöjda. För precis som du förutsätter att mannens barn bara ville firas i förväg för att hen skulle få presenter tidigare då så kan vi på samma sätt tänka oss att TS barn bara vill vara med på firandet för att inte gå miste om en tårtbit.

Men, återigen, du duckar för frågan om varför du ger dig själv privilegier som du inte anser att andra har rätt till. Varför får du välja vilka du skall räkna till din familj när inte TS mans barn får göra det?
    Vart har jag skrivit att barnet måste se ts barn som sin familj, citera gärna.

• Anonym (Familj)
    Ess skrev 2017-10-15 19:47:17 följande:

Så mycket tant tjafs i tråden. Jag garanterar att enda anledningen till att barnet vill fira med pappan dagen innan födelsedagen är att hen vill ha sina presenter så fort som möjligt. 

Sen sitter alla tanter och tycker såååå synd om det stackars barnet som bara önskar sig att få fira ensam med sin pappa............

Jo tjena!!

Så mycket tant tjafs i tråden. Jag garanterar att enda anledningen till att barnet vill fira med pappan dagen innan födelsedagen är att hen vill ha sina presenter så fort som möjligt. 

Sen sitter alla tanter och tycker såååå synd om det stackars barnet som bara önskar sig att få fira ensam med sin pappa............

Jo tjena!!

Det är alltid lika intressant att se dina åsikter. Det framgår tydligt att du tror att alla andra barn är precis som dina. Varför är du så begränsad? Barn är individer precis som vi vuxna är. Gör det ont i dig att låta bonusbarn ha samma möjligheter som biobarn då det gäller att få spendera lite tid ensam med sin förälder emellanåt? Och kanske till och med få träffa sin förälder och göra något på sin faktiska födelsedag istället för att måsta vänta tills det passar pappas nya fru och hennes barn?
  • Påven Johanna II

Hur blev firandet då? Eller har det inte varit ännu?

• Anonym (Eva)
    Ess skrev 2017-10-23 16:55:53 följande:

Vart har jag skrivit att barnet måste se ts barn som sin familj, citera gärna.

Och det fega duckandet fortsätter ser jag.
  • Ess
    Anonym (Eva) skrev 2017-10-23 17:17:40 följande:
    Och det fega duckandet fortsätter ser jag.
    Det samma säger jag................
  • Ess
    Anonym (Familj) skrev 2017-10-23 17:10:43 följande:

Jo tjena!!

Det är alltid lika intressant att se dina åsikter. Det framgår tydligt att du tror att alla andra barn är precis som dina. Varför är du så begränsad? Barn är individer precis som vi vuxna är. Gör det ont i dig att låta bonusbarn ha samma möjligheter som biobarn då det gäller att få spendera lite tid ensam med sin förälder emellanåt? Och kanske till och med få träffa sin förälder och göra något på sin faktiska födelsedag istället för att måsta vänta tills det passar pappas nya fru och hennes barn?
    Om jag bortser från mina egna barn. Alla barn jag känner till hade definitivt inte velat fira sin födelsedag en vecka senare, utan de vill fira så fort som möjligt. Vissa ungar tom sliter paketen ur händerna på en så uppspelta de är.

Om man utgår från vad ts faktiskt skriver, så firar barnet hellre en vecka tidigare med bara pappan, än väntar till veckan därpå.
    Ts har inte skrivit någonstans att barnet önskar sig en dag med bara pappan.

Sedan är det även så att pappan har bestämt när det ska firas, det är han som ordnar med det och därmed även han som bestämmer.
  • Anonym (Familj)
    Ess skrev 2017-10-23 17:43:25 följande:

Om jag bortser från mina egna barn. Alla barn jag känner till hade definitivt inte velat fira sin födelsedag en vecka senare, utan de vill fira så fort som möjligt. Vissa ungar tom sliter paketen ur händerna på en så uppspelta de är.

Om man utgår från vad ts faktiskt skriver, så firar barnet hellre en vecka tidigare med bara pappan, än väntar till veckan därpå.

Sedan är det även så att pappan har bestämt när det ska firas, det är han som ordnar med det och därmed även han som bestämmer.

Va? Jag skrev att du utgår från dina egna barn. Sen låtsas du som att alla barn utom just dina bara är ute efter att få presenter så fort som möjligt. Det måste vara ledsamt att veta att dina barn inte vill vara med dig utan bara vill ha saker av dig. Det förklarar en del.
  • Anonym (Eva)
    Ess skrev 2017-10-23 17:43:25 följande:

Nä, bara i självaste trådstarten och i rubriken hon satte på tråden...
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-14 14:06:28 följande:

Därför har vi föreslagit att fira barnet vid ett senare tillfälle men barnet blev besviket och tycker själv att det räcker att fira med bara pappa.

Svar på tråden Fira födelsedag med bara pappan?