Ess skrev 2017-10-23 16:08:24 följande:
Du verkar inte riktigt fatta att man inte behöver se personerna som en del av sin familj, men ändå gratulera dem på deras födelsedag.............
Även att bli gratulerad av andra än sin familj är inte totalt onormalt................
På vilket sätt har jag uttryckt att jag inte fattar jag att en kan fira personer som en inte ser som sin familj? Citera mig gärna där jag sagt det.
Jag förstår mycket väl att du, om du är inbjuden, kan vara med och fira din mans barn även om du inte ser dem som din familj. Jag förstår också att TS och hennes barn kan fira mannens barn oavsett hur de ser på familjeförhållandena till födelsedagsbarnet ifråga.
Det DU inte verkar fatta är att pappan, om han velat glädja sitt barn och samtidigt tillmötesgå sin partner (och hennes barn), skulle ha kunnat dubblera firandet och fira barnet dagen innan födelsedagen som barnet själv önskade OCH fira med TS och hennes barn när alla var samlade. Det är, för att använda ditt uttryck, inte alls ovanligt att fira med sin familj och sedan ha fest med andra också. Tex fira med närmsta familjen i samband med födelsedagen och med släkt/utökad familj vid ett tillfälle då alla/de flesta andra också kan vara med.
Det gemensamma firandet behövde ju inte innebära mer än ett tårtfika för att alla skulle bli nöjda. För precis som du förutsätter att mannens barn bara ville firas i förväg för att hen skulle få presenter tidigare då så kan vi på samma sätt tänka oss att TS barn bara vill vara med på firandet för att inte gå miste om en tårtbit.
Men, återigen, du duckar för frågan om varför du ger dig själv privilegier som du inte anser att andra har rätt till. Varför får du välja vilka du skall räkna till din familj när inte TS mans barn får göra det?