• Anonym (Klaras mamma)

ADHD-medicin eller inte

Usch jag vet inte vad jag ska göra. Min dotter, snart 8 år, har adhd och allt som hör där till, bl.a. svårigheter att ta emot undervisning i klassrummet. Nu har hon fått Ritalin i ett antal veckor men det känns så hemskt att fortsätta ge detta amfetamin-preparat varje dag till ett litet barn. Jag tycker mig se irritation och ångest när preparatet går ur kroppen varje eftermiddag. Hon som var så stark och okrossbar har nuförtiden nära till gråt istället. Men hon säger själv att hon jobbar bättre i skolan med medicinen i kroppen, färre konflikter med lärare och klasskompisar osv. Har pratat med dottern om att det viktigaste är att hon mår bra och inte att hon gör bra ifrån sig på lektionerna om man nu måste välja. 

Ni som har egen erfarenhet av Ritalin, ska jag fortsätta att ge henne detta eller får världen helt enkelt ta henne som hon är? Snälla hjälp, jag vill bara min dotters bästa! Vad ska jag som mamma göra?

• Svar på tråden ADHD-medicin eller inte
  • Anonym (Anonym ADHD)
    Anonym (A) skrev 2017-10-10 17:49:28 följande:

Googla vad Richard Saul skriver om ADHD, intressant..

Scientolog! Inget att bry sig om.

Du igen!
  • Say1

Hej! De doser man tar som missbrukare är mångdubbelt större, så det går inte att jämföra vilka långsiktiga verkningar det har. Du har rätt i att det finns rätt få långtidsuppföljningar, medicinen har dock använts länge som någon sade, vilket minskar risken för att man ska ha missat att upptäcka riktigt allvarliga biverkningar. Prata med personalen på bup om att det är jobbigt när medicinen går ur, ibland byter man. Ps. Att ständigt misslyckas ger också biverkningar och tyvärr är det en utopi att tänka sig att vi ska hinna börja anpassa så bra att alla barn med npf som lever här och nu hinner få anpassningar som räcker för att motverka misslyckanden. Jag tror att mediciner är bra för många, men man har ändå ett väl som förälder, ingen kan tvinga en att ge medicin till barnet. Som sagt, diskutera saken med bio, gärna skola och även dottern så får du bättre förutsättningar att göra ett väl som känns okej framöver.

• Anonym (Anonym ADHD)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2017-10-10 18:10:21 följande:
    Problemet är att skolsystemet inte är uppbyggt så att man går ut med ett leende på läpparna om man inte klarar sig. Eleverna fattar att de är underkända. Ingen gillar det och risken att man lägger till en attityd av att inte bry sig pga ständiga misslyckanden. Det spelar ingen roll vad föräldrarna tycker. De vet att de har misslyckats. Man kan tycka att tex lärlingssystem istället för den fyrkant vi pressar in alla i skulle vara lämpligt. Men just nu är det det systemet vi har.

Amfetamin man köper på gatan går inte att jämföra med Ritalin.
    Nja, det viktiga är att de kommer vidare i livet. Ibland är det praktiska yrken, men det finns även de som är "teoretiker". Och så hänger ju lycka och inte lycka också på att kunna försörja sig som vuxen. Där märker de det om inte annars.
  • Anonym (A)

Alla har rätt till sina åsikter! Jag skulle alldrig ta medicin med Black Box Varning!

• MoiA

Har ni pratat med läkare om hur hon mår när medicinen går ut? Kanske justera dos lägga till eller byta kan hjälpa.

Alla är vi olika men jag personligen (som diagnostiserad i vuxen ålder) hade önskat att jag fått möjlighet att testa medicinering som barn. Jag medicinerar nu och trots att jag ibland tycker att det känns jobbigt när medicinen går ut kroppen så skulle jag inte vilja vara utan den. Aldrig haft ritalin, men har prövat bla concerta som inte funkade alls för mig. Så det kan vara en idé att testa en annan (om läkaren anser det). För är det viktigt att planera dagen så att jag inte står i en väldigt koncentrstionskrävande situation när medicinen går ur kroppen under en timme sådär.

• klyban
    Anonym (Anonym ADHD) skrev 2017-10-10 18:41:31 följande:
    Scientolog! Inget att bry sig om.

Du igen!

Scientologerna har nog inte haft ett rätt någonsin.
    Kanske när rymdskeppen kommer, så kanske kanske jag ändrar mig.

hur många meter var det?
  • Anonym (V)

Självklart ska barnet få medicin om hon mår bättre av det! Min son fick Ritalin när han var 8-9 år och åt det tills han var 12 år då han kände att han inte längre behövde den. Att han fick medicinen har underlättat något enormt för honom. Från att ha resurspersonal sedan egen assistent och enskild undervisning till att inte behöva något av det. Från att ha hamnat i konflikter med alla hela tiden och inte vilja leva längre till att må bra, vara glad och inte längre hamna i konflikter konstant. Om han inte hade fått ritalinet så hade han nog inte kunnat gå kvar i vanlig skola, jag jade redan börjat kolla på resursskolor.

Det bästa för min son har helt klart varit att ära Ritalin.

• Anonym (Klaras mamma)
    Anonym (V) skrev 2017-10-10 20:05:04 följande:

Självklart ska barnet få medicin om hon mår bättre av det! Min son fick Ritalin när han var 8-9 år och åt det tills han var 12 år då han kände att han inte längre behövde den. Att han fick medicinen har underlättat något enormt för honom. Från att ha resurspersonal sedan egen assistent och enskild undervisning till att inte behöva något av det. Från att ha hamnat i konflikter med alla hela tiden och inte vilja leva längre till att må bra, vara glad och inte längre hamna i konflikter konstant. Om han inte hade fått ritalinet så hade han nog inte kunnat gå kvar i vanlig skola, jag jade redan börjat kolla på resursskolor.

Det bästa för min son har helt klart varit att ära Ritalin.

En vecka har gått utan medicin. Jag kan säga såhär. Skolan rapporterar kaos och Klara mår inte bra av det. nästan inget skolarbete gjort alls. Går åt helt fel håll. Men hemma har hon varit gladare (samt vildare, envisare och sjukt krävande= sitt gamla jag). hemma får hon vara hur krävande och jobbig som helst, jag skulle aldrig medicinera henne för att själv få det lugnare. Men pga att skolan inte funkat alls denna vecka så har jag nu bestämt att börja medicineringen igen i alla fall.

En fråga! Hur gör ni på helgerna? Låter ni barnen vara medicinfria? Eller ger ni lägre dos? Ångest när medicinen går ut?
    Vad är Back Box som nån skrev?
  • Whitehorse1979

Snälla.

Mixtra inte med medicinen eller dosen.

Dosen ska ges i sin helhet.

Går det bättre för henne i skolan så är det ju bra.

Medicinen ska ges på helgen också, i sin helhet, inget mindre än det som står.

Googla inte på något trams som vissa tomtar föreslår.

Låt ditt barn få må bra och prestera i skolan.

• Anonym (Anonym ADHD)

Håll inte på att experimentera!  Att ge medicin bara ibland - t.ex. sätta ut på helger eller att det går ut redan relativt tidigt på eftermiddagen - det gör att det blir "berg-och-dalbana" för barnet. Det mår de inte alls bra av. Du ger ditt barn bra förutsättningar om du ger henne medicinen - regelbundet. 

Och om du tror att hon har det bättre om hon får vara sitt envisa själv  - jag håller inte med. Dels så mår man inte så toppen själv heller om man svänger i humör, blir arg, m.m. Det handlar också om att trivas med sig själv. Och dels: Vad tror du hon lär sig om hur interaktionen med andra människor fungerar om du tål oavsett vad ifrån henne? Det är nu under barndomen som man lär sig hur det fungerar med det sociala, det är de viktiga åren. Om du säger, det viktigaste är att hon får vara "sig själv" - hon kan ju vara väldigt olycklig sedan som vuxen för då kommer ingen att acceptera att hon beter sig hur som helst. 

Bryr dig inte om vad det där trollet skriver, det är en scientolog. Om inte du också är en? Tyvärr så figurerar de allt oftare som "föräldrar" med påhittade snyfthistorier. 

• Abcezzy

Hällre stavfel än amfetamin!!!!

Snälla rara mamma ge mig inte amfetamin

Jag har adhd. Men äter inget utav det dom skriver till mig, förutom egen testning. Du måste vara väldig korkad om du ska lyssna på på tabföretagen. Du måste ställa frågan, vrf har läkare och enskilda Vårdpersonal fått 140miljoner kr i år från läkemedelsbolag. Du måste ställa frågan om det inte finns diagnos för adhd hur kan det finnas piller (att ha lössning till ingen problem alls). Varf har så många barn dött av dessa medeciner men. Läkare säger till dig saker som han har blivit lärd. Vart kommer denna läraran (i grund och botten står läkemedelsbolagen för läran).

Det är som att säga cannabis inte fungerar på parkinson, ms, cancer, epilepsi. Om det inte fungerar så vafan sitter du i lab och försöker göra den kemiska version (spice) där folk har dött av. Jag vet vrf. FÖR ATT SOM NI KAN INTE LÄGGA PATENT PÅ NATURLIKA SAKER.

Jag tror i stort att dom släppte ut spice (syntetisk cannabis) bland unga för ca 2 år sedan för att testa på folk. Och nu håller dom fixa dosen i lab för att ingen ska dö av det.

Det är som alla andra medeciner, varför tror ni läkaren börjar med låga doser och höjer o sänker o bytter. Det är för att dom verken vet vad problemet är eller om denna pill fungerar. Dom testar dessa på er.

FY DEN FÖRÄLDER SOM TAR SITT BARNsS HAND TILL LÄKARE FÖR ATT TRYCKA IN AMFETAMIN I DOM. I usa Skriver dom amfetaminliknande medel för adhd till barn från 6år upp. Det långsiktiga resultattwn har varit att dessa barn går det ått helvete för senare i livet, knark, självmord, kriminalitet osv. Adhd medecin i usa står för största apoteks rån i landet.

Det är klart du blir snabbare av amfetamin så länge den är i kroppen men sen da. Va händer med alla dessa som har fått hjärt/hjärn infarkt.

dessa saker är fakta och går inte diskutera eller böja. Så är det punkt slut. Dessa problem finns och vi måste få godkännande att leta lösning men amfetamin är ine lösningen. Det finns studier som visar att personer son mig har brist på vis närring och man kan få det specifka näringen i sjukhus och det är redan bevisat i lab att det är 100% effektiv, men jag har letat och letat, ingen erbjuder det för det är för dyrt.

100% av all medecin är från naturen men dom säljer den kemiska till oss som är kopia på det naturliga gjord i en Lab, alltså kemikalier.

Till dom förälder som ska ge adhd medecin till er barn. Prova själv en st, jag lovar du kommer inte lämna det till ett barn om du älskar den.

Läkebolaget till sammans med läkemedelsverket har medverkat i den största mänskliga lidande efter hitler, om inte mer.

Du är den bästa läkare för dig själv, så det låter dumt att du ska gå till en annan individ som har embart ekonomiskt vinst i huvudet för råd om hur du mår inuti. 4 personer i historien har hittat vaccin/behandling för cancer (bevisat i lab), men alla samtliga har dött, 2-3 för självmord.

Att jag tog min underbara tid till att skriva sanningen.

Vrf tror du alla desa ledande fosrkare och rika går annan väg än det vården säger när dom blir sjuka. Tror du oxford forskare skulle till mexika för behandla sin ms. Eller Charlie Sheen som har fått 2milX 200avsnitt går till mexiko för behnadling av aids.

Det finns ingen dag, ingen natt, ingen regn inngen sol. Tror du på det?

Svar på tråden ADHD-medicin eller inte