• inaa1

Kan inte behålla embryon

Hej på er!

Har försökt att bli gravid under knappt 2 år. Är reumatiker, RA. Så har under lång period varit utan mitt vanliga behandlingsschema. Tagit bort Metotrexat och Remicade. Den har ersatts från start med Prednisolon i varierad styrka. Har nu sedan i våras tagit Benepali och blivit mycket bättre i kroppen.

Efter 3 månader när vi fick börja försöka bli gravida blev jag spontangravid, men fick missfall i v7-8. Hade inte så mycket känningar under dessa veckor. Min mens försvann och lite spänningar i bröst och mage men inte mycket mer. I kroppen mådde jag sådär. Hade en del inflammation i kroppen.

Vi hade från början när vi planerade bli gravida sökt hjälp, en utredning, för jag är äldre, nu fyllda 40 år, och med min sjukdom i bagaget.

Så i augusti förra året fick vi börja med IVF på Karolinska Huddinge. Där började verkligen våran mardröm.

Det har visat sig att jag inte kan behålla embryon. Varje gång vi har försökt, 3 IVF och 2 FET, har kroppen totalvägrat. Jag blir sjuk. Får feber, svettas jättemkt under natten, ont i magen, ont i huvudet. Och efter 2 dagar är allt som vanligt. Ingen svullen känsla i magen, kroppen går tillbaka till sitt vanliga jag. Blir inte längre påverkad av Lutinus. Detta sker efter jag ruvat ungefär halvvägs.

Nu går vi privat och har precis idag avslutat 5e försöket. Går nu på kliniken Fertilitetscentrum i Stockholm. Skillnaden denna gång var att jag tog hjälp av Marie på Fertilitetplus och tog behandling med IL-dropp och trombyl och fragmin. Även en ökad kortisonintag. Slutar med medicinen Benepali 1 vecka innan insättning.

Denna gång blev jag sjuk på dag 10. Samma symtom som tidigare men nu också jättetörstig. Kunde dricka litervis med vatten. Har haft spottings alla tidigare gånger men denna gång inget alls. Fick lite igår först, dagen innan testdag. Väntar nu på min mens. Har testdag idag, dag 16. Superblankt test.

Jag undrar om det är någon annan som får samma sjukdomskänslor som jag? Vad har era läkare sagt och gjort? Hur har det gått för er? O.s.v.

Känner inte att jag får något vidare hjälp av vare sig min reumatolog eller fertilitetsläkarna. Känner mig totalt övergiven. Tiden tickar iväg.. samma med relationen. Otroligt pressande situation. Där hela livet står och trampar. Otåligt och med extremt liten tid till förfogande. Igår "firade" jag min 40 årsdag. Då jag egentligen bara ville stänga dörren om mig och gråta.

Tacksam för alla råd!!

• Svar på tråden Kan inte behålla embryon
  • Ladylufsen

Hej

Vad tråkigt att höra hur tufft ni har haft det. Känner igen mig också till stor del, vI har också hållt på i snart två år (med syskonförsök), har annan autoimmun sjukdom ej reumatism, misslyckade ivf med liknande symtom du beskriver och en allmän känsla av att vara övergiven av vården i Sverige. Marie på fertilitetsplus är dock till hjälp. Jag vet inte om du redan har koll men det finns ju en tråd på familjeliv "vi som snart är gravida efter utredning i Aten" där många andra med liknande problem skriver. Tror du kan få reda på en hel del som kan hjälpa dig där så kolla gärna in den. Kram

• UndrandeSökare

inaa- Låter som att du har solklar immunproblematik i mina öron. Bra att du testat IL, prednisolon, fragmin och trombyl. Men det kan vara så att ditt immunförsvar är så starkt/obalanserat att du behöver starkare mediciner för att lyckas som tex Neupogen eller Humira.

Jag rekomnenderar att du tar kontakt med endera Life clinic i Aten eller ivfSerum i Aten för en ordentlig immunutredning och en personlig behandlingsplan.

Det finns mer och bättre hjälp att få utomlands än du fått hittills ! Så ge inte upp !

Jag kan verkligen rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkaren i USA som började behandla kvinnor med immunoroblem och fertilitetsproblem. Sen kan jag också rekommendera sidan www.fertilitetsguiden.com

Samt Atentråden här på Familjeliv. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Hör av dig om du har fler frågor.

• inaa1

Tack så mycket Ladylufsen och Undrandesökare för era tips och råd.

Jag har beställt boken Dr Alan E Beer.

Ska kolla upp medicinen Neuogen och Humira.

Jag tar idag Benepali, kortison, D-vitamin, multivitamin, kalcium och folsyra. Jag är ju en knaprare på alla sorters mediciner, så en eller 2 till kan ju inte göra någon... har slutat med de blodförtunnande medicinerna.

Fick tips om kinesiskt medicinare Pan som är verksam främst i Uppsala men också Stockholm. Ska dit imorgon och se vad han säger.

Livet stannade verkligen förra veckan. Lite bättre idag, men alla som inte är i min sits kan bara ana hur livet kan kännas orättsvist och ganska meningslöst.

• UndrandeSökare

Inaa- Jag har samma problem som dig, kan inte behålla embryon. Fick 4 missfall (naturliga graviditeter) men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Har autoimmuna sjukdomar bla allergi, så misstänkte att det var immunförsvaret som var problemet.

Hittade Atentråden och reste till Dr D på Life clinic och fick en mycket bättre utredning där. Han tar många prover och skickar till ett labb i USA med inriktning på immunologi. Han konstaterade att jag har både koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Men missfall även med hans behandling (il, kortison, trombyl, fragmin).

Reste då till AvaRiga och fick där göra sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel och dessutom sa läkaren att om man var 40 så var minst 85% av äggen dåliga kromosommässigt så då gjorde vi dubbeldonation och PGS för att vara säker på att embryona var normala kromosommässigt. Men missfall ändå.

Haft 6 missfall totalt nu.

Funderar nu på om vi ska resa vidare till kliniken Serum för att kolla upp livmodermiljön. Så resan kan bli lång, men det gäller att inte ge upp. Utomlands kan man få hjälp tills man fyller 50år som kvinna.

Lycka till.

• UndrandeSökare

Virja- Välkommen till tråden ! Mitt tips är att du vänder dig till en klinik utomlands för immunologisk utredning och behandling. De jag känner till är Serum och Life clinic båda i Aten.

• Virja

Tack för svar :) Kanske svår fråga och möjligen irrelevant, men vet du varför klinikerna i Sverige inte gör de utredningar och behandlingar som Aten erbjuder? Vi har ju ändå kommit en bra bit på väg i forskningen även här... :/

• UndrandeSökare

Virja, Nej, klinikerna i Sverige är enormt långt efter utlandet. I USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem på privat klinik sen 1990-talet. Här i Sverige "tror inte" läkarna på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem, fortfarande på 2000-talet.

Den enda ivfkliniken som börjat testa lite på detta är den privata ivfFalun. Men inte ens de kan så mycket tyvärr. En del av deras patienter åker också till Aten för stor immunutredning och immunbehandling.

Kan du tänka dig att vända dig utomlands för mer hjälp? Jag kan rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare i USA som började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem.

Du är också varmt välkommen till Atentråden här på familjeliv för mer info. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

• Virja

Tacl för svar och tankar! Ska läsa på i trådarna du tipsat om. Håller tummarna för dig också, för tolkar det utifrån din berättelse som att även du är mitt uppe i försäkrandet. Så oerhört svårt att veta och extremt irriterande när läkare säger emot varandra... eller ibland emot sig själva :) :/ ... men det är ju ett svårt område att ge svar inom antar jag. Tyvärr.

• Virja

(Ursäkta alla knasiga ordval som min felstavningsfunktion på telefonen hittat på alldeles själv. Hoppas det går att tolka hyfsat rätt ;) )

• UndrandeSökare

Virja- ingen fara, jag förstod.

Bara en tråd jag tipsat om "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". (Familjeliv.se)

Samt en bok: "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Säljs på Bokus och Adlibris för 200kr.

Hör av dig om du har fler frågor så kan jag försöka svara.

Svar på tråden Kan inte behålla embryon