• UndrandeSökare

Kan inte behålla embryon

inaa- Låter som att du har solklar immunproblematik i mina öron. Bra att du testat IL, prednisolon, fragmin och trombyl. Men det kan vara så att ditt immunförsvar är så starkt/obalanserat att du behöver starkare mediciner för att lyckas som tex Neupogen eller Humira.

Jag rekomnenderar att du tar kontakt med endera Life clinic i Aten eller ivfSerum i Aten för en ordentlig immunutredning och en personlig behandlingsplan.

Det finns mer och bättre hjälp att få utomlands än du fått hittills ! Så ge inte upp !

Jag kan verkligen rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkaren i USA som började behandla kvinnor med immunoroblem och fertilitetsproblem. Sen kan jag också rekommendera sidan www.fertilitetsguiden.com

Samt Atentråden här på Familjeliv. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Hör av dig om du har fler frågor.

• UndrandeSökare

Inaa- Jag har samma problem som dig, kan inte behålla embryon. Fick 4 missfall (naturliga graviditeter) men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Har autoimmuna sjukdomar bla allergi, så misstänkte att det var immunförsvaret som var problemet.

Hittade Atentråden och reste till Dr D på Life clinic och fick en mycket bättre utredning där. Han tar många prover och skickar till ett labb i USA med inriktning på immunologi. Han konstaterade att jag har både koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Men missfall även med hans behandling (il, kortison, trombyl, fragmin).

Reste då till AvaRiga och fick där göra sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel och dessutom sa läkaren att om man var 40 så var minst 85% av äggen dåliga kromosommässigt så då gjorde vi dubbeldonation och PGS för att vara säker på att embryona var normala kromosommässigt. Men missfall ändå.

Haft 6 missfall totalt nu.

Funderar nu på om vi ska resa vidare till kliniken Serum för att kolla upp livmodermiljön. Så resan kan bli lång, men det gäller att inte ge upp. Utomlands kan man få hjälp tills man fyller 50år som kvinna.

Lycka till.

• UndrandeSökare

Virja- Välkommen till tråden ! Mitt tips är att du vänder dig till en klinik utomlands för immunologisk utredning och behandling. De jag känner till är Serum och Life clinic båda i Aten.

• UndrandeSökare

Virja, Nej, klinikerna i Sverige är enormt långt efter utlandet. I USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem på privat klinik sen 1990-talet. Här i Sverige "tror inte" läkarna på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem, fortfarande på 2000-talet.

Den enda ivfkliniken som börjat testa lite på detta är den privata ivfFalun. Men inte ens de kan så mycket tyvärr. En del av deras patienter åker också till Aten för stor immunutredning och immunbehandling.

Kan du tänka dig att vända dig utomlands för mer hjälp? Jag kan rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare i USA som började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem.

Du är också varmt välkommen till Atentråden här på familjeliv för mer info. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

• UndrandeSökare

Virja- ingen fara, jag förstod.

Bara en tråd jag tipsat om "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". (Familjeliv.se)

Samt en bok: "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Säljs på Bokus och Adlibris för 200kr.

Hör av dig om du har fler frågor så kan jag försöka svara.

• UndrandeSökare
    Virja skrev 2017-10-17 15:04:04 följande:

Tack! :) Har beställt boken. All lycka till er alla. 

Hur har det gått för dig Virja?
  • UndrandeSökare

Inaa1-Om man har svårt att behålla embryon/ får upprepade missfall så kan det vara att man saknar vissa "blockerande antikroppar" som ska skydda embryot från att attackeras av kvinnans immunförsvar. Man behöver då ta blodprov och skicka till USA för att göra ett LAD-test. Har man för låga nivåer så behöver man göra LIT-behandling.

Mer info om LAD och LIT hittar du boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

• UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-07 08:25:41 följande:

Tack för frågan US! Ser att den är ställd för länge sedan. Tyvärr har det inte gått särskilt bra alls för mig. Detta kombinerat med min makes ovilja att gå vidare med fler fertilitetsförsök så har situationen under året varit rätt tuff. Vi har hur som helst hunnit misslyckas med en omgång IVF och han är inte villig att prova fler. Heller ej adoptera. Dock har jag precis fått kontakt med sköterskan som driver fertilitetplus.se och hoppas på stödjande tankar därifrån. Samtidigt har en stor del av mig givit upp och inga tydliga graviditeter har heller förekommit, om än jag är rätt säker på att jag haft "graviditetspåslag" ca 4 ggr sedan senast men kroppen stänger ner och går aldrig vidare med det. 

Virja- Det du skulle kuna göra är ivfSerums Mensblodprov. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. De kan orsaka minus och missfall för de stör när embryot försöker fästa.

Du behöver bara 5 saker: en vadderad påse av minsta storlek, några frimärken, koksaltlösning, urinprovrör med skruvkork samt instruktionsmaterialet inkl adressen att skicka till (finns på ivfSerums hemsida).

Det kostar 300 euro. Googla på ivfSerum Aten infection screening så hittar du mer info.

Om baciller hittas så får ni båda EU- recept på antibiotika som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste äta antibiotika samtidigt och lika länge annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Hör av dig om du har frågor så kan jag berätta mer.
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-10 22:17:50 följande:

Hej här med US! Glömde att tacka för ditt svar. Jag ska testa det och se var vi landar. Har pratat med Serum och fick svar direkt av Katie. 

Låter bra. Serum har semesterstängt till 27 augusti 2018, så för säkerhets skull skulle jag vänta med att göra mensblodprovet tills efter det, men maila Katie och fråga !

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-11 12:28:45 följande:

Ja, hon bad mig avvakta. Min mens kommer hur som helst i synk med öppningen den 27de så det blir bra. Tack för support :)

Om baciller hittas så kommer ni båda få en varsinn antibiotikakur. Tänk på att ta kuren samtidigt och lika länge. Jag har följt mängder med kvinnor genom åren som gjort mensblodtestet och det verkar vara vanligare att något hittas, än att inget hittas.

Jag är en av de ovanligare, på mig hittades inget.

Men jag brukar alltid rekommendera att man gör mensblodtestet, eftersom jag har sett att det har hjälpt så oerhört många.

Vad som hittas kan vara mycket olika eftersom de testar för en stor mängd bakterier.

Men två exempel är hittas tas tex ureaplasma får båda parter 10dagars antibiotikakur, och hittas hidden chlamydia får båda 25 dagars antibiotikakur.

Jag vet att Serum brukar ofta rekommendera att man gör hysto med implantationssnitt hos dem om baciller hittas, eftersom de kan ha orsakat att det kan finnas död hud i livmodern, och då tar man bort den och gör implantationssnitt, så att embryot lättare ska kunna få bra fäste nästa gång.

Jag brukar rekommendera att man börjar med mensblodtestet, sen reser till både Life clinic (för immunutredning) och Serum (för hysto) under samma resa till Aten. Jag rekommenderade det till finee som hade gjort 7 misslyckade ivfer hos ivfFalun innan jag träffade på henne i en tråd i början av 2017. Hon gjorde alla 3 saker och satte sen in sina 2 sista embryon ur frysen i Falun, och fick sitt första barn (en flicka) i slutet av juni 2018.
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-11 17:03:49 följande:

Aha! Spännande. Det är verkligen en vetenskap att lyckas behålla en graviditet och nåt man verkar behöva en PhD för att klara ;) Vi får se hur stora medel vi har möjlighet att avsätta på ändå relativt osäkra kort, men tar ett steg i taget och ser var vi hamnar. 

Ja, jag brukar säga att man behöver bli sin egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar man saknar. Så har jag fått gjort, vi har haft 6 missfall och sökt hjälp både i Sverige, Aten, Riga och London. Klicka på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa min presentationssida och följa vår resa.

Men bli inte avskräckt av vår långa resa, för de flesta med immunproblem brukar lyckas på första försöket tack vare Dr D och hans personliga immunsupport.
  • UndrandeSökare

Virja-Jag har skrivit ner hela vår historia i den andra tråden, om du är intresserad. Vi har kämpat i många år och haft 6 missfall men har nu 5st 5dagars embryon i frysen i Riga som är normala kromosommäsdigt efter PGS. Måste bara fixa mitt immunförsvar också genom LIT-behandlingar innan nästa insättning.

Svar på tråden Kan inte behålla embryon