• inaa1

Kan inte behålla embryon

Hej på er!

Har försökt att bli gravid under knappt 2 år. Är reumatiker, RA. Så har under lång period varit utan mitt vanliga behandlingsschema. Tagit bort Metotrexat och Remicade. Den har ersatts från start med Prednisolon i varierad styrka. Har nu sedan i våras tagit Benepali och blivit mycket bättre i kroppen.

Efter 3 månader när vi fick börja försöka bli gravida blev jag spontangravid, men fick missfall i v7-8. Hade inte så mycket känningar under dessa veckor. Min mens försvann och lite spänningar i bröst och mage men inte mycket mer. I kroppen mådde jag sådär. Hade en del inflammation i kroppen.

Vi hade från början när vi planerade bli gravida sökt hjälp, en utredning, för jag är äldre, nu fyllda 40 år, och med min sjukdom i bagaget.

Så i augusti förra året fick vi börja med IVF på Karolinska Huddinge. Där började verkligen våran mardröm.

Det har visat sig att jag inte kan behålla embryon. Varje gång vi har försökt, 3 IVF och 2 FET, har kroppen totalvägrat. Jag blir sjuk. Får feber, svettas jättemkt under natten, ont i magen, ont i huvudet. Och efter 2 dagar är allt som vanligt. Ingen svullen känsla i magen, kroppen går tillbaka till sitt vanliga jag. Blir inte längre påverkad av Lutinus. Detta sker efter jag ruvat ungefär halvvägs.

Nu går vi privat och har precis idag avslutat 5e försöket. Går nu på kliniken Fertilitetscentrum i Stockholm. Skillnaden denna gång var att jag tog hjälp av Marie på Fertilitetplus och tog behandling med IL-dropp och trombyl och fragmin. Även en ökad kortisonintag. Slutar med medicinen Benepali 1 vecka innan insättning.

Denna gång blev jag sjuk på dag 10. Samma symtom som tidigare men nu också jättetörstig. Kunde dricka litervis med vatten. Har haft spottings alla tidigare gånger men denna gång inget alls. Fick lite igår först, dagen innan testdag. Väntar nu på min mens. Har testdag idag, dag 16. Superblankt test.

Jag undrar om det är någon annan som får samma sjukdomskänslor som jag? Vad har era läkare sagt och gjort? Hur har det gått för er? O.s.v.

Känner inte att jag får något vidare hjälp av vare sig min reumatolog eller fertilitetsläkarna. Känner mig totalt övergiven. Tiden tickar iväg.. samma med relationen. Otroligt pressande situation. Där hela livet står och trampar. Otåligt och med extremt liten tid till förfogande. Igår "firade" jag min 40 årsdag. Då jag egentligen bara ville stänga dörren om mig och gråta.

Tacksam för alla råd!!

• Svar på tråden Kan inte behålla embryon
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2017-10-17 15:04:04 följande:

Tack! :) Har beställt boken. All lycka till er alla. 

Hur har det gått för dig Virja?
  • UndrandeSökare

Inaa1-Om man har svårt att behålla embryon/ får upprepade missfall så kan det vara att man saknar vissa "blockerande antikroppar" som ska skydda embryot från att attackeras av kvinnans immunförsvar. Man behöver då ta blodprov och skicka till USA för att göra ett LAD-test. Har man för låga nivåer så behöver man göra LIT-behandling.

Mer info om LAD och LIT hittar du boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

• Virja

Tack för frågan US! Ser att den är ställd för länge sedan. Tyvärr har det inte gått särskilt bra alls för mig. Detta kombinerat med min makes ovilja att gå vidare med fler fertilitetsförsök så har situationen under året varit rätt tuff. Vi har hur som helst hunnit misslyckas med en omgång IVF och han är inte villig att prova fler. Heller ej adoptera. Dock har jag precis fått kontakt med sköterskan som driver fertilitetplus.se och hoppas på stödjande tankar därifrån. Samtidigt har en stor del av mig givit upp och inga tydliga graviditeter har heller förekommit, om än jag är rätt säker på att jag haft "graviditetspåslag" ca 4 ggr sedan senast men kroppen stänger ner och går aldrig vidare med det. 

• UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-07 08:25:41 följande:

Tack för frågan US! Ser att den är ställd för länge sedan. Tyvärr har det inte gått särskilt bra alls för mig. Detta kombinerat med min makes ovilja att gå vidare med fler fertilitetsförsök så har situationen under året varit rätt tuff. Vi har hur som helst hunnit misslyckas med en omgång IVF och han är inte villig att prova fler. Heller ej adoptera. Dock har jag precis fått kontakt med sköterskan som driver fertilitetplus.se och hoppas på stödjande tankar därifrån. Samtidigt har en stor del av mig givit upp och inga tydliga graviditeter har heller förekommit, om än jag är rätt säker på att jag haft "graviditetspåslag" ca 4 ggr sedan senast men kroppen stänger ner och går aldrig vidare med det. 

Virja- Det du skulle kuna göra är ivfSerums Mensblodprov. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. De kan orsaka minus och missfall för de stör när embryot försöker fästa.

Du behöver bara 5 saker: en vadderad påse av minsta storlek, några frimärken, koksaltlösning, urinprovrör med skruvkork samt instruktionsmaterialet inkl adressen att skicka till (finns på ivfSerums hemsida).

Det kostar 300 euro. Googla på ivfSerum Aten infection screening så hittar du mer info.

Om baciller hittas så får ni båda EU- recept på antibiotika som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste äta antibiotika samtidigt och lika länge annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Hör av dig om du har frågor så kan jag berätta mer.
  • Ariellan

Får precis samma sjukdomskänsla som dig en vecka efter ägglossning när embryot ska fästa i livmodern. Får också väldigt hög snabbsänka och feber i samband med det och även värk i kroppen. Ingen svensk läkare har sagt att det har ett samband med immunologi och att kroppen stöter bort embryot. Jag vände mig till Dr Dimitris i Aten, gjorde även IVF i samband med immunbehandlingen. Valde Falun då dessa ändå kan lite om immunproblematik. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon och blodförtunnande.

Jag blev gravid och är nu i vecka 25.

Som dom andra redan skrivit finns det mycket info i tråden om Aten och behandlingarna där :)

• Virja
    UndrandeSökare skrev 2018-08-09 13:23:24 följande:
    Virja- Det du skulle kuna göra är ivfSerums Mensblodprov. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. De kan orsaka minus och missfall för de stör när embryot försöker fästa.

Du behöver bara 5 saker: en vadderad påse av minsta storlek, några frimärken, koksaltlösning, urinprovrör med skruvkork samt instruktionsmaterialet inkl adressen att skicka till (finns på ivfSerums hemsida).

Det kostar 300 euro. Googla på ivfSerum Aten infection screening så hittar du mer info.

Om baciller hittas så får ni båda EU- recept på antibiotika som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste äta antibiotika samtidigt och lika länge annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Hör av dig om du har frågor så kan jag berätta mer.
    Hej här med US! Glömde att tacka för ditt svar. Jag ska testa det och se var vi landar. Har pratat med Serum och fick svar direkt av Katie. 
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-10 22:17:50 följande:

Hej här med US! Glömde att tacka för ditt svar. Jag ska testa det och se var vi landar. Har pratat med Serum och fick svar direkt av Katie. 

Låter bra. Serum har semesterstängt till 27 augusti 2018, så för säkerhets skull skulle jag vänta med att göra mensblodprovet tills efter det, men maila Katie och fråga !

Lycka till !
  • Virja
    UndrandeSökare skrev 2018-08-11 07:32:55 följande:
    Låter bra. Serum har semesterstängt till 27 augusti 2018, så för säkerhets skull skulle jag vänta med att göra mensblodprovet tills efter det, men maila Katie och fråga !

Lycka till !
    Ja, hon bad mig avvakta. Min mens kommer hur som helst i synk med öppningen den 27de så det blir bra. Tack för support :)
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-11 12:28:45 följande:

Ja, hon bad mig avvakta. Min mens kommer hur som helst i synk med öppningen den 27de så det blir bra. Tack för support :)

Om baciller hittas så kommer ni båda få en varsinn antibiotikakur. Tänk på att ta kuren samtidigt och lika länge. Jag har följt mängder med kvinnor genom åren som gjort mensblodtestet och det verkar vara vanligare att något hittas, än att inget hittas.

Jag är en av de ovanligare, på mig hittades inget.

Men jag brukar alltid rekommendera att man gör mensblodtestet, eftersom jag har sett att det har hjälpt så oerhört många.

Vad som hittas kan vara mycket olika eftersom de testar för en stor mängd bakterier.

Men två exempel är hittas tas tex ureaplasma får båda parter 10dagars antibiotikakur, och hittas hidden chlamydia får båda 25 dagars antibiotikakur.

Jag vet att Serum brukar ofta rekommendera att man gör hysto med implantationssnitt hos dem om baciller hittas, eftersom de kan ha orsakat att det kan finnas död hud i livmodern, och då tar man bort den och gör implantationssnitt, så att embryot lättare ska kunna få bra fäste nästa gång.

Jag brukar rekommendera att man börjar med mensblodtestet, sen reser till både Life clinic (för immunutredning) och Serum (för hysto) under samma resa till Aten. Jag rekommenderade det till finee som hade gjort 7 misslyckade ivfer hos ivfFalun innan jag träffade på henne i en tråd i början av 2017. Hon gjorde alla 3 saker och satte sen in sina 2 sista embryon ur frysen i Falun, och fick sitt första barn (en flicka) i slutet av juni 2018.
  • Virja
    UndrandeSökare skrev 2018-08-11 15:30:43 följande:
    Om baciller hittas så kommer ni båda få en varsinn antibiotikakur. Tänk på att ta kuren samtidigt och lika länge. Jag har följt mängder med kvinnor genom åren som gjort mensblodtestet och det verkar vara vanligare att något hittas, än att inget hittas.

Jag är en av de ovanligare, på mig hittades inget.

Men jag brukar alltid rekommendera att man gör mensblodtestet, eftersom jag har sett att det har hjälpt så oerhört många.

Vad som hittas kan vara mycket olika eftersom de testar för en stor mängd bakterier.

Men två exempel är hittas tas tex ureaplasma får båda parter 10dagars antibiotikakur, och hittas hidden chlamydia får båda 25 dagars antibiotikakur.

Jag vet att Serum brukar ofta rekommendera att man gör hysto med implantationssnitt hos dem om baciller hittas, eftersom de kan ha orsakat att det kan finnas död hud i livmodern, och då tar man bort den och gör implantationssnitt, så att embryot lättare ska kunna få bra fäste nästa gång.

Jag brukar rekommendera att man börjar med mensblodtestet, sen reser till både Life clinic (för immunutredning) och Serum (för hysto) under samma resa till Aten. Jag rekommenderade det till finee som hade gjort 7 misslyckade ivfer hos ivfFalun innan jag träffade på henne i en tråd i början av 2017. Hon gjorde alla 3 saker och satte sen in sina 2 sista embryon ur frysen i Falun, och fick sitt första barn (en flicka) i slutet av juni 2018.
    Aha! Spännande. Det är verkligen en vetenskap att lyckas behålla en graviditet och nåt man verkar behöva en PhD för att klara ;) Vi får se hur stora medel vi har möjlighet att avsätta på ändå relativt osäkra kort, men tar ett steg i taget och ser var vi hamnar. 
  • UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-11 17:03:49 följande:

Aha! Spännande. Det är verkligen en vetenskap att lyckas behålla en graviditet och nåt man verkar behöva en PhD för att klara ;) Vi får se hur stora medel vi har möjlighet att avsätta på ändå relativt osäkra kort, men tar ett steg i taget och ser var vi hamnar. 

Ja, jag brukar säga att man behöver bli sin egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar man saknar. Så har jag fått gjort, vi har haft 6 missfall och sökt hjälp både i Sverige, Aten, Riga och London. Klicka på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa min presentationssida och följa vår resa.

Men bli inte avskräckt av vår långa resa, för de flesta med immunproblem brukar lyckas på första försöket tack vare Dr D och hans personliga immunsupport.
  • UndrandeSökare

Virja-Jag har skrivit ner hela vår historia i den andra tråden, om du är intresserad. Vi har kämpat i många år och haft 6 missfall men har nu 5st 5dagars embryon i frysen i Riga som är normala kromosommäsdigt efter PGS. Måste bara fixa mitt immunförsvar också genom LIT-behandlingar innan nästa insättning.

Svar på tråden Kan inte behålla embryon