• Anonym (separerad)

Separerade föräldrar - vad gäller?

Jag skulle vilja veta mer om vad som gäller när föräldrar med gemensamma barn separerar, där föräldrarna har lite svårt att komma överens. Kanske finns någon här med mer kunskap, för för oss är mycket av detta nytt och okänt.

Den ena av föräldrarna har i detta fall tvingats flytta längre bort än vad som gör det möjligt med varannan-vecka-boende, som de haft tidigare, p.g.a. bostadsbristen på tidigare ort och omkringliggande orter. Barnen har då blivit heltidsboende hos den föräldern som bor kvar där barnen går i skolan, med varannan-helg-umgänge med den andra föräldern som flyttade.

Boendeföräldern har nu fått barnbidraget, men kräver även 1600 kr per barn och månad i underhåll. Vad gäller här och vilken hänsyn tas till inkomst?

Vem ska ta resekostnaderna för barnens resor eller hämtning/lämning mellan boendehem och umgängeshem?

Vad gäller om barnen vill bo hos umgängesföräldern?

Måste det bli en vårdnadstvist om man inte är överens om var barnen ska bo?

Jag kommer säkert att komma på fler frågor...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?
  • Kasperina
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-08 11:31:14 följande:
    Så Anonym (svar)'s svar är fel alltså?
    Anonym (Svar) skrev 2017-10-07 20:20:29 följande:

Självklart ska boendeföräldern få BB och underhåll. Umgängesföräldern ska normalt stå gör resor och resekostnader. Självklart får barnet vara med och bestämma om boende MEN barn säger ofta vad den senaste föräldern vill höra. Om mamma frågar vill hen bo hos mamma och om pappa frågar så vill hen bo hos pappa. Detta vet rätten.

Nej. Båda citaten säger att det är umgängesföräldern som står för resorna om inte Tingsrätten bestämmer något annat.
  • Anonym (separerad)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-08 11:36:58 följande:
    Ja precis, tanken är att ni ska räkna ut detta tillsammans. Du måste ju även veta hans hyra, om han bor med nån osv. Ni måste ju också vara överens om vad barnet kostar, föreningsavgifter mm. Så hela denna modell bygger på att man kan komma överens och har kontakt med varandra.
    Räknas hela hushållets inkomster, alltså även partner som inte är barnens föräldrar?
  • Kusin Krakel
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-08 16:47:40 följande:

Räknas hela hushållets inkomster, alltså även partner som inte är barnens föräldrar?

Nej, men om man har sambo ska boendekostnaden halveras. Hänsyn tas också till om den underhållskyldige har andra (egna) barn boende hos sig.
  • Brumma
    Kusin Krakel skrev 2017-10-08 10:12:16 följande:

Summan på underhåll kan inte tvingas fram av bf överhuvudtaget, har ingenting med underhållsstödets summa att göra. Endera kommer man överens och då kan summan vara vilken som helst eller så gör man inte det och ansöker endera om underhållssyöd eller stämmer i domstol.

FK har dock som Brumma skriver ett uträkningsverktyg på sin hemsida, där räknar man ut barnets kostnader och respektive förälders överskott. Summan för underhåll kan mycket väl då hamna över underhållsstödets storlek.

Själva poängen med att FK ändrat sina regler och lagt ut denna räknesnurra är ju för att man inte vill att föräldrar ska använda sig av underhållsstöds-summan (och inte heller anvönda FK som mellanhand) som är en schablon utan räkna ut ett underhåll beräknat på det specifika barnets behov ovh föräldrarnas förutsättningar.

Så att se underhållsstödets summa som en övre (eller nedre) summa är fel. Det finns verkligen inga såna regler.

Både ja och nej..

Om man finner att underhållet fsktiskt borde vara mindre än 1573 (tex pga att den underhållsskyldige har låg inkomst kan försäkringskassan gå in med ett sk utfyllnadsbidrag (har jag för mig det heter). Alltså även vid underhållsbidrag om jag läser rätt på hemsidan. Det gör att lägsta summan blir 1573. Sedan kanske det - pga omständigheter - iny e är den summan som den underhållsskyldige betalar.

Räknesnurran har funnits där i många år och har inte tillkommit när de nya reglerna infördes :)
  • Kusin Krakel
    Brumma skrev 2017-10-08 19:51:59 följande:

Både ja och nej..

Om man finner att underhållet fsktiskt borde vara mindre än 1573 (tex pga att den underhållsskyldige har låg inkomst kan försäkringskassan gå in med ett sk utfyllnadsbidrag (har jag för mig det heter). Alltså även vid underhållsbidrag om jag läser rätt på hemsidan. Det gör att lägsta summan blir 1573. Sedan kanske det - pga omständigheter - iny e är den summan som den underhållsskyldige betalar.

Räknesnurran har funnits där i många år och har inte tillkommit när de nya reglerna infördes :)

Ja det som är nytt är väl främst att man inte får gå via FK om den betalningsskyldige har råd att betala och gör det som hen ska. Och att FK kan hjälpa till i samtal om bidraget.

Och det stämmer ju som ni båda skriver att underhållstödet blir som en gräns i praktiken om man inte kan komna överens. Man tanken är ju att man ska utgå från barnets faktiska kostnader och respektive förälders överskott. Och går man in i en förhandling om underhåll med tanken att 1573 kr är det högsta man kan tvingas betala (vilket var det jag reagerade på från början) blir ju uträkningen rätt meningslös. Så jag vet inte om jag tycker att "Det som är viktigt att veta är att boendeföräldern aldrig kan tvinga umgängesföräldern att betala högre underhåll än FK's summa utan att stämma i Tingsrätten." är ett så bra råd inför en uträkning av bidraget. (Men Hhh har ju förklarat för mig vad som avsågs)
  • nernu

Gå till familjerätten i er kommun och prata igenom allt det här istället för stt tjafsa tills ni blir osams.

• Anonym (Hhh)
    nernu skrev 2017-10-09 08:31:17 följande:

Gå till familjerätten i er kommun och prata igenom allt det här istället för stt tjafsa tills ni blir osams.

Familjerätten är inga jurister och de hjälper inte till med det ekonomiska.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-08 11:28:23 följande:
    Jag har varit inne och tittat på sidan, men för att kunna använda funktionen måste jag veta vad exet tjänar, vilken förörvrigt är egenföretagare, om det gör någon skillnad.
    Har du att göra med en egenföretagare så är det ingen idé att försöka stämma på underhåll. Om de vill komma undan så ger de sig själva en extremt låg lön och plockar sedan ut pengar som utdelning istället. Och underhållet baseras bara på lönen, inte på utdelningen.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hhh) skrev 2017-10-09 09:19:20 följande:
    Familjerätten är inga jurister och de hjälper inte till med det ekonomiska.
    Man kan ändå boka in ett samtal där och komma överens om ett skriftligt avtal. De kan hjälpa till att samtala utan att man grälar 
  • Anonym (Uf)
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-08 11:31:14 följande:

Så Anonym (svar)'s svar är fel alltså?

Nej. Umgängesföräldern ansvarar för att hämt och lämna barnen. Vill denne ha hjälp med kostnaden mot boendeförälderns vilja så måste det stämmas i domstol för att kunnafå ett beslut.
Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?