• Anonym (separerad)

Separerade föräldrar - vad gäller?

Jag skulle vilja veta mer om vad som gäller när föräldrar med gemensamma barn separerar, där föräldrarna har lite svårt att komma överens. Kanske finns någon här med mer kunskap, för för oss är mycket av detta nytt och okänt.

Den ena av föräldrarna har i detta fall tvingats flytta längre bort än vad som gör det möjligt med varannan-vecka-boende, som de haft tidigare, p.g.a. bostadsbristen på tidigare ort och omkringliggande orter. Barnen har då blivit heltidsboende hos den föräldern som bor kvar där barnen går i skolan, med varannan-helg-umgänge med den andra föräldern som flyttade.

Boendeföräldern har nu fått barnbidraget, men kräver även 1600 kr per barn och månad i underhåll. Vad gäller här och vilken hänsyn tas till inkomst?

Vem ska ta resekostnaderna för barnens resor eller hämtning/lämning mellan boendehem och umgängeshem?

Vad gäller om barnen vill bo hos umgängesföräldern?

Måste det bli en vårdnadstvist om man inte är överens om var barnen ska bo?

Jag kommer säkert att komma på fler frågor...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?
  • Anonym (separerad)
    Anonym (Linda) skrev 2017-10-31 21:18:41 följande:
    Nu tror ju jag att barnen överlever utan cykel och sånt varannan helg.

Sen är ju med frågan hur mycket kläder ett barn behöver på en helg? Är det kallt ute har väll barnen rimligtvis varma jackor/mössa/vantar på sig när dom åker till UF.

Sen äldre barn bör väll klara sig på ett ombyte och 2 par underkläder på en helg vilket borde gå ner i en ryggsäck.
    Vi har en bit till bussen här, så cykel är jättebra som alternativ till bilen för att ta sig någonstans.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-31 20:27:48 följande:
    De åker med kollektivtrafik en del av sträckan och jag tror inte de då orkar släpa med sig allt de behöver av kläder för kallt och dåligt väder, cyklar, pulka/snowracer, skidor e.t.c.
    Brumma skrev 2017-10-31 19:01:55 följande:Boendeföräldern, som får barnbidrag och underhåll, står för barnets huvudsakliga omkostnader. Kostnader som uppstår hos umgängesföräldern att däremot umgängesföräldern för. Hur man löser kläder hos umgängesföräldern är olika. Normalt har väl umgängesföräldern ombyte iallafall. I vissa fall skickar boendeföräldern med kläder, i vissa fall står umgängesföräldern för det också. Det finns ingen regel om hur det SKA vara, så nej umgängesföräldern kan inte kräva att boendeföräldern står för kostnader och kläder hos umgängesföräldern.
    Jag hade köpt ditt resonemang om man hade fått göra avdrag på underhållet för varannan-helg-umgänget, men som jag nu uppfattar det som så måste det vara minst fem dagar i sträck för att avdrag ska göras och då anser jag inte att kläder ingår i det umgängesföräldern ska stå för.Ett par ombyten underkläder, varma kläder, gummistövlar, cykel, cykelhjälm, skidor, pulka, snowracer e.t.c.
    Nu säger jag inte att barnen behöver ha allt detta hos umgängesföräldern, utan det är bara exempel.
    Det handlar om vad barnen behöver och vad som anses rimligt/inte rimligt att ta med sig på resan mellan hemmen. De åker själva med kollektivtrafik en del av resan som totalt tar 2-2,5 timme enkel resa.

Det finns inget skrivet i lagen om att boendeföräldern är skyldig att skicka med något till umgänget (förutom själva barnet). Det innebär att umgängesföräldern inte har stöd i lagen att kräva att ombyte av kläder skickas med.

När det gäller cyklar och pulkor så är det upp till respektive förälder att införskaffa det som behövs hemma hos dem. Precis som att umgängesföräldern själv får betala för inträdet på badhuset eller bion, så får umgängesföräldern också själv betala för cykel och pulka om uf vill att barnen ska kunna cykla eller åka pulka hemma hos hen.
  • Anonym (separerad)
    Anonym (Hhh) skrev 2017-11-01 02:30:50 följande:
    Det finns inget skrivet i lagen om att boendeföräldern är skyldig att skicka med något till umgänget (förutom själva barnet). Det innebär att umgängesföräldern inte har stöd i lagen att kräva att ombyte av kläder skickas med.

När det gäller cyklar och pulkor så är det upp till respektive förälder att införskaffa det som behövs hemma hos dem. Precis som att umgängesföräldern själv får betala för inträdet på badhuset eller bion, så får umgängesföräldern också själv betala för cykel och pulka om uf vill att barnen ska kunna cykla eller åka pulka hemma hos hen.
    Men är det inte vad underhållsbidrag och barnbidrag ska täcka?
  • Brumma

.Jag hade köpt ditt resonemang om man hade fått göra avdrag på underhållet för varannan-helg-umgänget, men som jag nu uppfattar det som så måste det vara minst fem dagar i sträck för att avdrag ska göras och då anser jag inte att kläder ingår i det umgängesföräldern ska stå för.

Ett par ombyten underkläder, varma kläder, gummistövlar, cykel, cykelhjälm, skidor, pulka, snowracer e.t.c.

Nu säger jag inte att barnen behöver ha allt detta hos umgängesföräldern, utan det är bara exempel.

Det handlar om vad barnen behöver och vad som anses rimligt/inte rimligt att ta med sig på resan mellan hemmen. De åker själva med kollektivtrafik en del av resan som totalt tar 2-2,5 timme enkel resa.

Jag skriver enbart vad som brukar vara praxis.

"www.socfamratt.se/fragor-och-svar/umgaenge/70-vem-aer-det-som-ska-sta-foer-klaeder-till-barnet"

Men faktum är att det inte FINNS någon regel gällande vad som skall skickas med. Visst - båda föräldrar kan ju vägra och då är det barbet som får ta sliten utan vettiga kläder.. hos oss fungerade det inte och vi fick se till att ha allt hos oss (umgängesföräldern). Kläder för mys hemma. Kläder för att gå på kalas. Varma kläder, kläder för sommaren. Regnkläder, stövlar, vinterkängor, flytväst, skridskor, cykel, böcker att läsa osv. Visst blir det till att betala dubbelt men alternativet - att barnet stod utan kläder och saker - vår inte ett alternativ för oss.

Avdrag får göras om barnet sover fem dagar i sträck eller minst sex dagar på en kalendermånad. Om man betalar underhållsbidrag och inte underhållsstöd genom försäkringskassan
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-31 20:33:44 följande:

Kan man göra så att man ber boendeföräldern att skicka med det barnen behöver och om denne inte skickar med exempelvis gummistövlar, så köper man själv gummistövlar och drar av summan på underhållet?

Nej, det kan man inte.
  • Brumma
    Anonym (Tänk efter) skrev 2017-10-31 22:15:44 följande:

Kläder, skor, ev. mobiler, plattor osv som är barnens skickar man med. Föräldern som har umgänge har redan betalat för allt och ska inte behöva köpa ännu mer för att föräldern som barnen är skrivna hos inte vill eller orkar packa ner sakerna inför umgänge. Detta sagt av vår domare i huvudförhandlingen. Det är självklart för mig. Vilken boendeförälder vill betala dubbelt för allt? Nej just det, ingen vill göra det.

Det är ingen generell "lag".

Att NI fått det från en domare innebär inte att ALLA får det som dom. Likadant som alla inte får samma som gällande umgänge, vem som står för körning till och från umgpnge osv.

Nej, självklart vill man inte betala dubbelt. För oss var det dock viktigare att barnet hade ett hem med allt som behövs hos oss än att hon gick i samma kläder hela umgänget och inte kunde gå med oss utanför dörren pga av hon inte hade ytterkläder. Vi kunde inte tvinga boendeföräldern att skicka med - det finns ingen sådan lag.
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-11-01 02:37:18 följande:

Men är det inte vad underhållsbidrag och barnbidrag ska täcka?

Barnbidrag och underhåll skall gå till barnets försörjning. Hos boendeföräldern....
  • Brumma

Jag hade köpt ditt resonemang om man hade fått göra avdrag på underhållet för varannan-helg-umgänget, men som jag nu uppfattar det som så måste det vara minst fem dagar i sträck för att avdrag ska göras och då anser jag inte att kläder ingår i det umgängesföräldern ska stå för.

Ps. Vad du ANSER har ju inte så mkt med saken att göra.

Du har inget stöd i lagen för vad du anser.
  • Anonym (Tänk efter)
    Brumma skrev 2017-11-01 08:33:10 följande:

Nej, det kan man inte.

Jo det kan man om man har juridiskt bindande avtal om underhållsbidrag.
  • Brumma
    Anonym (Tänk efter) skrev 2017-11-01 09:04:14 följande:

Jo det kan man om man har juridiskt bindande avtal om underhållsbidrag.

OM man har avtal (eller dom) gällande sådana avdrag.

Men det har inte TS.
  • Anonym (separerad)
    Brumma skrev 2017-11-01 08:40:31 följande:
    Ps. Vad du ANSER har ju inte så mkt med saken att göra.

Du har inget stöd i lagen för vad du anser.
    Vad säger lagen då om vad var och en av föräldrarna ska stå för, vad underhåll och barnbidrag ska gå till och vad som täcks in av det?
  • Anonym (separerad)
    Brumma skrev 2017-11-01 08:38:34 följande:
    Barnbidrag och underhåll skall gå till barnets försörjning. Hos boendeföräldern....
    Vad säger att där inte ingår även de kläder barnen ska använda hos umgängesföräldern?
    Det borde vara minimalt av kostnader som är beräknade som umgängesförälderns utgifter om umgängestiden inte i högre grad påverkar underhållets storlek.
    För att förtydliga: 1-3 dagar umgänge= 0 kr i avdrag på underhåll. Då anser jag att den som fått pengarna också står för det materiella behovet typ kläder och sådant.
  • Anonym (separerad)
    Brumma skrev 2017-11-01 08:32:41 följande:
    Jag skriver enbart vad som brukar vara praxis.

"www.socfamratt.se/fragor-och-svar/umgaenge/70-vem-aer-det-som-ska-sta-foer-klaeder-till-barnet"

Men faktum är att det inte FINNS någon regel gällande vad som skall skickas med. Visst - båda föräldrar kan ju vägra och då är det barbet som får ta sliten utan vettiga kläder.. hos oss fungerade det inte och vi fick se till att ha allt hos oss (umgängesföräldern). Kläder för mys hemma. Kläder för att gå på kalas. Varma kläder, kläder för sommaren. Regnkläder, stövlar, vinterkängor, flytväst, skridskor, cykel, böcker att läsa osv. Visst blir det till att betala dubbelt men alternativet - att barnet stod utan kläder och saker - vår inte ett alternativ för oss.

Avdrag får göras om barnet sover fem dagar i sträck eller minst sex dagar på en kalendermånad. Om man betalar underhållsbidrag och inte underhållsstöd genom försäkringskassan
    Det sista låter väldigt konstigt. 1, 2, 3 eller 4 dagar borde väl kosta minst lika mycket per dag räknat som om det är 5 dagar eller mer i sträck, om det inte är så att man tänkt sig att umgängesföräldern spar pengar på kläder och sådant som boendeföräldern skickar med.
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-11-01 10:03:19 följande:

Vad säger lagen då om vad var och en av föräldrarna ska stå för, vad underhåll och barnbidrag ska gå till och vad som täcks in av det?

Det finns inget specificerat i lagen.

Däremot finns praxis (som jag länkat till tidigare) men kan föräldrarna inte komma överens är det vilda västern.. För att få ett avtal på hur just NI ska göra är ett besök till familjerätten en bra ide.

Boendeföräldern har fritt förfogande över underhållet och använder det där det behövs. Det är inte öronmärkt till specifika inköp utan ska täcka det basala behovet.
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-11-01 10:21:06 följande:

Det sista låter väldigt konstigt. 1, 2, 3 eller 4 dagar borde väl kosta minst lika mycket per dag räknat som om det är 5 dagar eller mer i sträck, om det inte är så att man tänkt sig att umgängesföräldern spar pengar på kläder och sådant som boendeföräldern skickar med.

Det får låta hur konstigt som helst. Det är vad lagen säger.

"4 § Har en förälder som enligt 2 § skall betala underhållsbidrag haft barnet hos sig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn eller under en kalendermånad haft barnet hos sig i minst sex hela dygn, får föräldern vid fullgörande av sin bidragsskyldighet tillgodoräkna sig ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som räknat för kalendermånad gäller under tiden för vistelsen. Något sådant avdrag får dock inte göras på underhållsbidrag som belöper på senare tid än sex månader från utgången av den kalendermånad då vistelsen upphörde. Det sammanlagda avdragsbelopp som tillgodoräknas föräldern vid ett tillfälle skall, om det slutar på örestal, avrundas till närmast lägre krontal.

Vid beräkning av antalet hela dygn enligt första stycket räknas det dygn då barnets vistelse upphör som ett helt dygn. Detta gäller dock inte om vistelsen börjar och upphör under samma dygn.

Om det finns särskilda skäl kan rätten förordna om andra villkor för avdragsrätten än som anges i första och andra styckena. Mot en parts bestridande får ett sådant förordnande dock inte meddelas för tiden innan talan har väckts.

Den bidragsskyldiga föräldern har inte rätt till avdrag när underhållsbidraget har fastställts med beaktande av att han eller hon i väsentlig mån fullgör sin underhållsskyldighet genom att ha barnet hos sig. Lag (2005:464)."

lagen.nu/1949:381
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-11-01 10:12:20 följande:

Vad säger att där inte ingår även de kläder barnen ska använda hos umgängesföräldern?

Det borde vara minimalt av kostnader som är beräknade som umgängesförälderns utgifter om umgängestiden inte i högre grad påverkar underhållets storlek.

För att förtydliga: 1-3 dagar umgänge= 0 kr i avdrag på underhåll. Då anser jag att den som fått pengarna också står för det materiella behovet typ kläder och sådant.

Som sagt. Det finns inte specificerat.

För att få det specificerat i just ERT fall får du skaffa ett avtal eller få en dom.
Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?