• Anonym (separerad)

Separerade föräldrar - vad gäller?

Jag skulle vilja veta mer om vad som gäller när föräldrar med gemensamma barn separerar, där föräldrarna har lite svårt att komma överens. Kanske finns någon här med mer kunskap, för för oss är mycket av detta nytt och okänt.

Den ena av föräldrarna har i detta fall tvingats flytta längre bort än vad som gör det möjligt med varannan-vecka-boende, som de haft tidigare, p.g.a. bostadsbristen på tidigare ort och omkringliggande orter. Barnen har då blivit heltidsboende hos den föräldern som bor kvar där barnen går i skolan, med varannan-helg-umgänge med den andra föräldern som flyttade.

Boendeföräldern har nu fått barnbidraget, men kräver även 1600 kr per barn och månad i underhåll. Vad gäller här och vilken hänsyn tas till inkomst?

Vem ska ta resekostnaderna för barnens resor eller hämtning/lämning mellan boendehem och umgängeshem?

Vad gäller om barnen vill bo hos umgängesföräldern?

Måste det bli en vårdnadstvist om man inte är överens om var barnen ska bo?

Jag kommer säkert att komma på fler frågor...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?
  • Anonym (Svar)

Självklart ska boendeföräldern få BB och underhåll. Umgängesföräldern ska normalt stå gör resor och resekostnader. Självklart får barnet vara med och bestämma om boende MEN barn säger ofta vad den senaste föräldern vill höra. Om mamma frågar vill hen bo hos mamma och om pappa frågar så vill hen bo hos pappa. Detta vet rätten.

• Anonym (separerad)
    Anonym (Svar) skrev 2017-10-07 20:20:29 följande:

Självklart ska boendeföräldern få BB och underhåll.

Det vet jag, men vad är rätt kring nivån på underhåll?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-07 22:46:17 följande:
    Enligt Föräldrabalken så ska barnets kostnader fördelas mellan föräldrarna utifrån deras ekonomiska föräldrar, dvs den förälder som har störst ekonomiskt överskott ska betala störst del av barnets kostnader. För att fastslå summan för underhållet lägger man ihop barnets alla kostnader, drar ifrån barnbidraget och fördelar sedan procentuellt mellan föräldrarna. Många orkar inte räkna ut vad just deras barn har rätt till så de använder sig av summan som FK ger som underhållsstöd, 1573 kr per månad.

När det gäller umgängesresor så är det upp till umgängesföräldern att hantera allt det praktiska, om man hårdrar det så börjar och slutar umgänget på trottoaren utanför barnets hemadress. (Om inte domstolen har angett tex en flygplats eller järnvägsstation i domen).

Kostnaden för resorna ska enligt Föräldrabalken fördelas mellan föräldrarna på samma sätt som ovan, men bara om kostnaden är betydande och det är billigaste (rimliga) färdmedel som räknas. Enligt praxis får umgängesföräldern själv stå för reskostnaden om resan understiger 10 mil enkel väg.

Det som är viktigt att veta är att boendeföräldern aldrig kan tvinga umgängesföräldern att betala högre underhåll än FK's summa utan att stämma i Tingsrätten. Likadant så kan umgängesföräldern aldrig tvinga boendeföräldern att betala reskostnaden utan att stämma i Tingsrätten.
  • Brumma
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-07 22:46:17 följande:

På försäkringskassan finns ett hjälpmedel där man kan räkna ut underhållsbidraget. Där fyller man i båda föräldrarnas överskott, barnets faktiska kostnafer samt drar bort barnbidraget. Kvar får man då en summa som delas mellan föräldrarna - programmet tar då hänsyn till föräldrarnas olika inkomster.

Kommer man inte överens så kan man använda sig av underhållsstödet. Antingen gå genom försäkringskassan - då anmäler boföräldern till försäkringskassan att de begär underhållsstöd, fkassan räknar då ut hur mkt den underhållsskyldige föräldern beräknas kunna betala. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden. Oavsett om de anser att den underhållsskyldige föräldern kan betala hela summan eller inte får boendeföräldern hela underhållsstödet. För närvarande ligger det på 1573:- per barn men kommer att höjas nästa år (olika höjning beroende på barnets ålder). Om inbetalningen sköts några månader kommer de sedan att begära att man sköter det själva.

Andra alternativet är ju att sköta i att blanda in dem och bara använda sig av summan och betala den direkt. Rekommenderar att sköta det med banköverföring och inte ge kontakter - jag vet folk som blivit kräva på underhåll i efterhand och inte kunnat bevisa att de redan betalat.

Om barnen har högre omkostnader än normalt eller om den underhållsskyldiges överskott är betydligt (alltså MYCKET) högre än boendeföräldern kan man stämma på underhåll eller "standardtillägg" (för guldkant på tillvaron om den underhållsskyldiges inkomst är mkt hög).
  • Kusin Krakel
    Anonym (Hhh) skrev 2017-10-08 04:16:23 följande:

Det som är viktigt att veta är att boendeföräldern aldrig kan tvinga umgängesföräldern att betala högre underhåll än FK's summa utan att stämma i Tingsrätten. Likadant så kan umgängesföräldern aldrig tvinga boendeföräldern att betala reskostnaden utan att stämma i Tingsrätten.

Summan på underhåll kan inte tvingas fram av bf överhuvudtaget, har ingenting med underhållsstödets summa att göra. Endera kommer man överens och då kan summan vara vilken som helst eller så gör man inte det och ansöker endera om underhållssyöd eller stämmer i domstol.

FK har dock som Brumma skriver ett uträkningsverktyg på sin hemsida, där räknar man ut barnets kostnader och respektive förälders överskott. Summan för underhåll kan mycket väl då hamna över underhållsstödets storlek.

Själva poängen med att FK ändrat sina regler och lagt ut denna räknesnurra är ju för att man inte vill att föräldrar ska använda sig av underhållsstöds-summan (och inte heller anvönda FK som mellanhand) som är en schablon utan räkna ut ett underhåll beräknat på det specifika barnets behov ovh föräldrarnas förutsättningar.

Så att se underhållsstödets summa som en övre (eller nedre) summa är fel. Det finns verkligen inga såna regler.
  • Anonym (Hhh)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-08 10:12:16 följande:
    Summan på underhåll kan inte tvingas fram av bf överhuvudtaget, har ingenting med underhållsstödets summa att göra. Endera kommer man överens och då kan summan vara vilken som helst eller så gör man inte det och ansöker endera om underhållssyöd eller stämmer i domstol.

FK har dock som Brumma skriver ett uträkningsverktyg på sin hemsida, där räknar man ut barnets kostnader och respektive förälders överskott. Summan för underhåll kan mycket väl då hamna över underhållsstödets storlek.

Själva poängen med att FK ändrat sina regler och lagt ut denna räknesnurra är ju för att man inte vill att föräldrar ska använda sig av underhållsstöds-summan (och inte heller anvönda FK som mellanhand) som är en schablon utan räkna ut ett underhåll beräknat på det specifika barnets behov ovh föräldrarnas förutsättningar.

Så att se underhållsstödets summa som en övre (eller nedre) summa är fel. Det finns verkligen inga såna regler.
    Jag håller helt med dig, uh-bidraget kan vara hur lågt eller högt som helst så länge föräldrarna är överens. Men försökte förenkla det lite runt "tvånget". För om bf vill få ut 1573kr så kan hen gå via FK's uh-stöd och på det sättet "tvinga" uf att betala. Vill bf däremot ha en högre summa (mot uf's vilja) så måste hen stämma i Tingsrätten.

För resekostnaden finns inga genvägar, betalar inte bf frivilligt så måste uf stämma i Tingsrätten för att få några pengar.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Hhh) skrev 2017-10-08 11:02:09 följande:

Jag håller helt med dig, uh-bidraget kan vara hur lågt eller högt som helst så länge föräldrarna är överens. Men försökte förenkla det lite runt "tvånget". För om bf vill få ut 1573kr så kan hen gå via FK's uh-stöd och på det sättet "tvinga" uf att betala. Vill bf däremot ha en högre summa (mot uf's vilja) så måste hen stämma i Tingsrätten.

För resekostnaden finns inga genvägar, betalar inte bf frivilligt så måste uf stämma i Tingsrätten för att få några pengar.

Ok, då är jag med. Jag tycketr dock att det är viktigt när man förhandlar om bidrag att 1573 kr inte är nån norm, att den summan egentligen är irrelevant i själva uträknandet.
  • Anonym (separerad)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-08 10:12:16 följande:

Jag har varit inne och tittat på sidan, men för att kunna använda funktionen måste jag veta vad exet tjänar, vilken förörvrigt är egenföretagare, om det gör någon skillnad.
  • Anonym (separerad)
    Anonym (Hhh) skrev 2017-10-08 11:02:09 följande:

Så Anonym (svar)'s svar är fel alltså?
    Anonym (Svar) skrev 2017-10-07 20:20:29 följande:

Självklart ska boendeföräldern få BB och underhåll. Umgängesföräldern ska normalt stå gör resor och resekostnader. Självklart får barnet vara med och bestämma om boende MEN barn säger ofta vad den senaste föräldern vill höra. Om mamma frågar vill hen bo hos mamma och om pappa frågar så vill hen bo hos pappa. Detta vet rätten.

• Kusin Krakel
    Anonym (separerad) skrev 2017-10-08 11:28:23 följande:

Jag har varit inne och tittat på sidan, men för att kunna använda funktionen måste jag veta vad exet tjänar, vilken förörvrigt är egenföretagare, om det gör någon skillnad.

Ja precis, tanken är att ni ska räkna ut detta tillsammans. Du måste ju även veta hans hyra, om han bor med nån osv. Ni måste ju också vara överens om vad barnet kostar, föreningsavgifter mm. Så hela denna modell bygger på att man kan komma överens och har kontakt med varandra.
Svar på tråden Separerade föräldrar - vad gäller?