Anonym (separerad) skrev 2017-10-31 20:27:48 följande:
De åker med kollektivtrafik en del av sträckan och jag tror inte de då orkar släpa med sig allt de behöver av kläder för kallt och dåligt väder, cyklar, pulka/snowracer, skidor e.t.c.
Brumma skrev 2017-10-31 19:01:55 följande:Boendeföräldern, som får barnbidrag och underhåll, står för barnets huvudsakliga omkostnader. Kostnader som uppstår hos umgängesföräldern att däremot umgängesföräldern för. Hur man löser kläder hos umgängesföräldern är olika. Normalt har väl umgängesföräldern ombyte iallafall. I vissa fall skickar boendeföräldern med kläder, i vissa fall står umgängesföräldern för det också. Det finns ingen regel om hur det SKA vara, så nej umgängesföräldern kan inte kräva att boendeföräldern står för kostnader och kläder hos umgängesföräldern.
Jag hade köpt ditt resonemang om man hade fått göra avdrag på underhållet för varannan-helg-umgänget, men som jag nu uppfattar det som så måste det vara minst fem dagar i sträck för att avdrag ska göras och då anser jag inte att kläder ingår i det umgängesföräldern ska stå för.Ett par ombyten underkläder, varma kläder, gummistövlar, cykel, cykelhjälm, skidor, pulka, snowracer e.t.c.
Nu säger jag inte att barnen behöver ha allt detta hos umgängesföräldern, utan det är bara exempel.
Det handlar om vad barnen behöver och vad som anses rimligt/inte rimligt att ta med sig på resan mellan hemmen. De åker själva med kollektivtrafik en del av resan som totalt tar 2-2,5 timme enkel resa.
Det finns inget skrivet i lagen om att boendeföräldern är skyldig att skicka med något till umgänget (förutom själva barnet). Det innebär att umgängesföräldern inte har stöd i lagen att kräva att ombyte av kläder skickas med.
När det gäller cyklar och pulkor så är det upp till respektive förälder att införskaffa det som behövs hemma hos dem. Precis som att umgängesföräldern själv får betala för inträdet på badhuset eller bion, så får umgängesföräldern också själv betala för cykel och pulka om uf vill att barnen ska kunna cykla eller åka pulka hemma hos hen.