• Emsoff

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Miriam Artemisia skrev 2017-12-26 21:10:03 följande:

Hej ???? hoppar in här

Är gravid efter tredje återförandet hos Carlanderska i Gbg. Fick tillbaka grodden efter 3 dagars odling, då det var endast 3 av 16 ägg som blev befruktade. Jag har en bra äggreserv trots min ålder, jag är 42. Min sambo är lika gammal och han har dålig spermakvalitet. Få och dålig kvalitet, de gjorde därför ICSI.

Jag har varit gravid tidigare i livet med en annan man, men det slutade med ett missfall och ett MA. Så jag är skitnervös!!! Ingen av oss har barn sedan innan. Så skönt att den här gruppen finns!

Har en liten fråga. Hur länge använde ni Lutinus efter plusset? Har förstått att det skiljer sig lite mellan klinikerna när jag läst på nätet. Känns läskigt att sluta!

Jag har haft fyra missfall. Jag tig lutinus till v12 ungefär. Men, det är mest för det psykologiska. För att man inte ska skylla ett eventuellt missfall på att man just då slutade med lutinus. Vi är experter på att leta efter anledningar till våra missfall helt enkelt. Min läkare avrådde mig från att ta lergigan innan v12 pga det. Inte för att lergigan är det minsta farligt, utan för att minimera möjligheten till att analysera sönder saker och ting. Så summa sumarum... det räcker nog till testdagen. Men ta dem så länge du vill. Det är viktigast.

Och stort grattis till graviditeten <3
  • Emsoff
    Miriam Artemisia skrev 2017-12-27 04:13:40 följande:

Hoppfullhet: Tack!! Enligt Carlanderska ska jag ta Lutinus 6 dagar efter td. Så ska sluta imorgon egentligen.

Hey Orange: Vi hade testdag 21/12 på rd 13. Har förstått att testdag skiljer sig åt också.

Emsoff: Ja, funderar på att fortsätta lite längre och sedan trappa ut.. som sagt det är psykologiskt. Tack för grattis och ditt svar!

Znickers: Tack!!! Vad roligt att ni lyckats ni med! Vi fick två till frysen vi med :)

Exakt så gjorde jag också. Jag slutade faktiskt lite tidigare än vad min läkare föreslog. Det var hennes förslag att jag skulle köra v12 ut. Men jag glömde be om nytt recept. Så jag började trappa ner en vecka innan. Och det var lättare att sluta när jag visste att det anledningen till att jag tog dem antagligen var helt onödig. Och min läkare körde på enormt mycket TLC efter Lennart Blomqvist modell. Som jag även haft kontakt med under resan. Han tyckte nog att min läkare gav mig lite för mycket TLC också :) men för mycket omvårdnad efter 5 misslyckade graviditeter kan man ju inte få kom vi fram till? Så kör på lutinus så länge du vill och be om ett extra ultraljud i v10 <3
  • Emsoff
    Nube skrev 2018-01-03 12:22:29 följande:

Har någon/några av er börjat känna bebises rörelser? Jag är i v 18+1 idag och tror att jag känner nåt ibland men är osäker. Vore kul att höra från er andra!

Det här blir ju förhoppningsvis mitt andra barn. Går in i v17 på fredag. Och jag känner nog av fostret. Kan ju inte säga 100% säkert. Men är ganska säker. Det jag känner känns ungefär som om man tar handen över ögat och blinkar med omålade ögonfransar. Samt ibland en rullande känsla. Förra gången kände jag i v20 drygt. Och då tryckte jag försiktigt in fingrarna. Då buffade det på insidan. Även min man kunde känna på det sättet. Jag hade då moderkakan i bakvägg. Nu vet jag inte vart den sitter. Har RUL 24/1.
  • Emsoff
    Nube skrev 2018-01-04 07:36:27 följande:
    Vad härligt det låter! Har läst att det är lättare att känna rörelser vid barn nr 2. Då har du snart rul också, spännande!
    Jag är jättenervös inför RUL. Och även fast jag tror att jag känner den lite så tänker jag fortfarande att den ska dö. Hoppas att det vänder när jag vet med säkerhet att jag känner den.

Har du lite molvärk kvar fortfarande?
  • Emsoff
    Nube skrev 2018-01-04 09:59:40 följande:

Är det vid RUL man få intyg om graviditet som man sedan skickar till FK? Hur lång tid innan planerar ni gå i föräldraledighet?

Jag tänker tre veckor innan. Det gjorde jag förra gången. Men allt hänger lite på hur illa min foglossning blir.
  • Emsoff
    Nube skrev 2018-01-04 12:12:39 följande:
    Okej, jag tänkte två veckor innan eller två o halv.. men kanske ska ta tre också..skönt att vara ledig lite innan! Och sen beror det såklart hur man mår
    Min dotter kom sen fem dagar tidigare. Tre veckor kan ju kännas fasligt långt om man går över tiden i två veckor. Jag tänker att jag inte kommer gå ända till 21 juni denna gång heller.
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2018-01-04 18:11:36 följande:

Sagan för mig tog slut idag. Hade tid för vul och jag och min sambo var spända över att se vad som gömmer sig i magen. Är i v 9 8+3 idag och var på vul i 6+0 då ett litet hjärta slog. Stirrade på skärmen och kräktes nästan när jag ser att säcken är tom. Läkaren letade och letade och tillslut sa att tyvärr så finns det inget foster här.

Både han och jag tyckte det var konstigt då jag haft så starka känningar. Missed abortation blev hans förklaring. Kroppen tror att jag fortfarande är gravid och stöter inte ut det som finns kvar. Ska tillbaka för nytt vul om en vecka. Är helt förstörd och vet inte hur jag ska ta mig vidare. Så antagligen blir det att framkalla abort efter nästa vul. Smärtan i själen är olidlig

Vet inte vad jag ska skriva riktigt mer än att det är hemskt tråkigt att läsa. Jag vet hur det känns! Ta hand om varandra och sörj! Det är viktigt! <3
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2018-01-05 08:06:59 följande:
    Tack så mycket. Tråkigt med din erfarenhet, förstår att det måste varit hemskt. Om jag får fråga hur var tillvägagångssättet då för att få ut allt ? Min läkare pratade om att jag skulle få tabletter för att få ut allt. Men vet faktiskt inte om jag klarar det psykiskt. Tror hellre att jag vill ha en skrapning så jag slipper se allt.
    Jag har gjort tre skrapningar efter missfall utav den anledningen du beskriver. Men jag kommer aldrig frivilligt att göra en igen. Efter den sista så hade jag väldigt ont. Och det tog lång tid för mig att läka. Om det funkar med cytotec så är den lindrigare för kroppen. Även om det är jobbigare psykiskt. Ont gör båda tyvärr, men på olika sätt.
  • Emsoff
    pigan86 skrev 2018-01-08 16:19:33 följande:

Nu har vi varit på RUL nr 2 som barnmorskan ville kalla det eftersom de är andra gången vi för exakt samma undersökning. Bejbisen mådde bra och shit vad den hade vuxit på bara 10 dagar. Blev tillbaka flyttad till BF vi fick först då hon inte ansåg att man ska rubba de IVF kliniken sagt åt oss från början. Lillsen mådde bra där inne och var riktigt samarbetsvillig, sträckte på sig så hon kunde mäta ordentligt. Allt såg bra ut och ingenting var avvikande. Lyckan är så stor just nu. Har gråtit mer än 1 gång sen vi var där, lyckotårar såklart <3 älskade efterlängtade barn

<3 Underbart!
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2018-01-14 07:50:45 följande:
    Jo vi har ju listan kvar sen vår dotter föddes. Och namnet måste ju passa till hennes så jag tänkte samla in inspo från er här vilka förslag ni har! :)

Vår dotter heter Siv.

Förslah på syskonnamn, både pojke och flicka?!

Angående vagn så har vi en Bugaboo cameleon 3 som vi ska fortsätta ha. Ska köpa till en ståbräda. Och så har vi sele till den lill* om den stora vill åka vagn.
    Siv! Så gulligt! Min mamma heter Siv. Vi har en dotter som heter Hedda. Vi hade Sigge och Abbe som pojknamn då. Men nu heter Heddas bästa kompis Sigge (Sigrid) och vår granne Abbe (Albert). Så nu funderar vi på Herman eller Ester/Siri. Men när dottern föddes så var jag säker på att jag ville ha Siri om det blev en tjej. Men jag hade också målat upp en blond tjej för mig själv då. Och när hon kom ut så var hon inte blond. Så det var inte en Siri. Jag tänker mycket i bilder. Så jag ska nog inte tänka så mycket namn innan. För då förstör jag nog för mig själv :)
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2018-01-14 07:50:45 följande:
    Jo vi har ju listan kvar sen vår dotter föddes. Och namnet måste ju passa till hennes så jag tänkte samla in inspo från er här vilka förslag ni har! :)

Vår dotter heter Siv.

Förslah på syskonnamn, både pojke och flicka?!

Angående vagn så har vi en Bugaboo cameleon 3 som vi ska fortsätta ha. Ska köpa till en ståbräda. Och så har vi sele till den lill* om den stora vill åka vagn.
    Siv och Sonja kanske?
    Siv och Sören?
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2018-01-15 13:31:59 följande:
    Ja det är fint! Sören... haha ja kanske det!

Det sämsta är att jag har så många restriktioner... är inne på att det inte ska vara ett namn på s till exempel... haha!

Tack, ja Siv är jättfint tycker jag med :)
    Siv och Sune?
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2018-01-15 20:38:26 följande:
    Sune är lite coolt ändå!

Det var som när vi snubblade över Siv, man behövde lite tid för att smälta och ta in det
    Ja, jag gillar Sune. Går inte att rimma på heller!
  • Emsoff

Hallå! Länge sen. Jag går in i v23 på fredag. Har känt bebisen sen v14. Har moderkakan bak. Och det är mitt andra barn. Så jag visste vilket pirr det var jag väntade på. Frågade barnmorskan hur jag kunde känna så tidigt. Och hon sa att det kunde bero på att min livmoder varit med om en hel del vilket gjort den lite extra känslig. Vet inte belägget i det. Nu ser man också utanpå min mage. Och storasyster fick en rejäl puff på kinden när hon ville lyssna om det var någon där inne. Hon blev lite förnärmad :)

• Emsoff
    Nube skrev 2018-02-14 07:14:12 följande:

Jag gick in i v 25 igår och känner också bebisen varje dag, mycket spännande. Jag började äta järn för en vecka sedan och känner mig lite piggare och har lättare att vakna upp på morgonen.

Har ni börjar köpa saker för bebisen? Jag har börjat kolla lite på barnvagnar och bilbarnstolar och sängar.. vilken djungel av grejer haha! Vi tänkte köpa det mesta begagnad.

Hallå! Jag har ju allt kvar sen förra gången. Men har inte kollat om det är nått som behöver kompletteras. Gör nog det senare. Har fortfarande oro kvar :( om än mindre. Men nu på morgonen har jag inte känt den. Och då blir jag orolig.
  • Emsoff

Ellencassandra. Beklagar verkligen! Haft en ofostrig graviditet. På ett sätt mitt värsta missfall av mina fem. Hoppas så att det går bättre nästa gång. Vilket jag tror stenhårt! Förstår att det är svårt att tänka så nu dock. Styrkekram!

Hej alla andra! Ville bara säga hej och att jag mår bra! Vecka 32 och krämpor som foglossning och nästäppa. Jobbar 6 veckor till, men bara 25 dagar. Lite röda dagar nu på våren och så tar jag lite klämmisar. Hoppas att ni andra mär bra! Kram!

• Emsoff

Så nyfiken! Vilka har fått sina bebisar? Inte hängt med här riktigt!

• Emsoff

Hej hopp! Vår son föddes den 17/6 i v39+2! Nu njuter vi för fulls muggar! Inget luktar så gott som nybakad bebis!

• Emsoff

[quote=78891134][quote-nick]pigan86 skrev 2018-07-18 11:58:03 följande:[/quote-nick]

Känn ingen press kring amningen. Den är tuff att få till! Men soM du vill amma så kan du i början pumpa igång brösten och ge det som du får ur på flaska. Och erbjuds bröstet när han inte är vrålhungrig. Finns såna amningsnappar till brösten också som gör att känslan blir mer lik en flaska. Men som sagt, kämpa inte för mycket med amningen om flaska/ersättning funkar fint för er. Huvudsaken är ju just det, att ni mår bra tillsammans!

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017