• Hoppfullhet

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hoppar in här :)

Gjort min 4:e ivf/icsi o är gravid i vecka 10+5 idag. Har en dotter sen tidigare via ivf som nu snart är 2 år. Har inte några direkta symtom o har inte haft heller vilket vanligtvis borde glädja en men har tyvärr motsatt effekt. Undrar ju om ngt finns där. Bokade privat ultraljud (efter VUL på kliniken) o allt ser bra ut och som förväntat för tiden. Nästa milstolpe blir KUB om 2 veckor, sen hoppas jag innerligt kunna njuta av denna graviditet betydligt mer än min förra som var 9 månader konstant oro/rädsla.

Stort grattis till alla som plussat :)

• Hoppfullhet
    Mm79 skrev 2017-10-18 18:30:25 följande:

En fråga om NIPT... Vad jag förstår så är det mest tillförlitliga metoden för att upptäcka chromosomavvikelser i dagsläget. Är det alltid så att man bekostar det själv?

Skulle hoppa över KUB gärna om det är möjligt. Eller måste alla som äldre än 33 göra KUB?

NIPT är den mest tillförlitliga metoden som finns och som är helt ofarligt för fostret. Ger ej 100% som ett fostervatten eller moderkakasprov ger men det finns ej heller ngn missfallsrisk.

Man kan hoppa över KUB om man vill o göra NIPT direkt men tror dock du får betala det själv, KUB är kostnadsfritt för de som är över 33 och visar det en ökad risk erbjuds man även NIPT kostnadsfritt (iaf i region Skåne). Får man "bra" siffror på KUB får man inte NIPT, inte gratis iaf.
  • Hoppfullhet
    vinterbebis12 skrev 2017-10-18 17:55:51 följande:

Välkommen! Vi ligger ganska lika, jag är i vecka 10+2.

Vi gjorde UL och NIPT igår. Allt såg bra ut, fostret var i rätt storlek och från vad BM kunde se såg nackspalten tunn och fin ut. Vi får resultatet om två veckor och veckan därpå gör vi ett nytt UL för att gå igenom bebisen och mäta nackspalten igen (det UL som man gör vid KUB men vi kommer inte göra blodprovet i och med att vi gjort NIPT). Drömde inatt att vi fick besked att bebisen var sjuk. Försöker att inte oroa mig men vill bara att tiden ska gå snabbt fram till vecka 14.

Hej hopp! Tror vi stött på varandra i en annan tråd lite bakåt med :).

Så skönt med "bra" ultraljud. Bokade privat och va själv på ett extra idag bara för att hålla mig lugnare. Hoppas så att KUB också ser bra ut. Det får vi tyvärr bekosta själva då jag först blir 33 om 1,5 månad. Hade nog velat göra NIPT men det är mkt pengar till så avvaktar o ser vad KUB visar. Håller med, vill bara gå o lägga mig o vakna om sisådär 2-3 veckor..
  • Hoppfullhet
    vinterbebis12 skrev 2017-10-18 18:50:00 följande:

Känner också igen dig från andra trådar :) Kul att vi nästan har samma BF!

Synd att de inte kan erbjuda dig KUB, vilket län bor ni i? Samtidigt är riskerna små vid din unga ålder men förstår att ni ändå vill göra det.

I Skåne. Läste igår att en annan tjej skrivit att hon fick KUB bokat iaf trots ålder o i Skåne, dock hade hon haft lite blödningar så hennes barnmorska ville nog boka in för att hon skulle få täta kontroller. Så de verkar bero lite på vem man hamnar hos. Surt är att åldersgränsen dessutom slopas efter årsskiftet.
  • Hoppfullhet
    vinterbebis12 skrev 2017-10-18 18:50:00 följande:

Känner också igen dig från andra trådar :) Kul att vi nästan har samma BF!

Synd att de inte kan erbjuda dig KUB, vilket län bor ni i? Samtidigt är riskerna små vid din unga ålder men förstår att ni ändå vill göra det.

Ja, hoppas vi kommer kunna följas åt längs vägen o nå vårt mål :)
  • Hoppfullhet
    Nube skrev 2017-10-19 17:04:47 följande:

Jag är på 7+2 idag.. blev orolig inför vul nästa vecka. Usch hemska tider men samtidigt fina!

Har ni börjar märka att magen växer? Jag tycker att min mage ser lite större ut men det kanske beror på att jag varit mer hungrig och ätit mer haha

Jag har varit svullen om magen sedan behandlingen, därefter har ökat på lite. Mest är det ju svullna tarmar o ingen "bebis-mage", kan sedan kanske en vecka tillbaka känna längst ner under naveln att det börjar bli mer "hårt".. livmoder växer väl inte upp ur bäckenet förrän efter v 12 el däromkring har jag läst, men kan gå fortare för omföderskor då allt e lite uttöjt redan.. bara drygt 21 mån jag fick vår flicka.
  • Hoppfullhet
    Emsoff skrev 2017-10-19 20:40:03 följande:

Om nipt-test visar att fostret INTE har en avvikelse så räknas det som ett säkert resultat. Om det visar avvikelse behövs kompletterande prov innan man kan säga med säkerhet.

Ah, bra där!
  • Hoppfullhet
    Nube skrev 2017-10-24 22:23:28 följande:

Det känns nervöst inför imorgon. Jag vill ju veta och samtidigt inte.. om det blir negativt besked är jag orolig inför smärtan (hade så ont sist) och hur jag mentalt ska orka vidare. Jag är trött på allt väntande och att livet är på paus på något sätt. Annars mår jag också bra.. lite trött och lite illamående men tycker att jag mår för bra för att vara gravid.

Håller tummarna för dig imorgon! :)

Vill bara inflika med att när jag väntade min flicka hade jag typ inga symtom alls, mkt trötthet bara. Lite ömma bröst till o från men de kom först v 12 o fram kanske. Denna gången hade jag lite mer spända bröst tidigt, även lite illamående.. som allt försvann nästan i v 7-8 ca.. efter ngn vecka kom de lite mer bröstömmande o illamående bara för att försvinna igen mer el mindre. Trötthet är väl de som hållt sig mest konstant. Men förstår hur du menar, man önskar en bekräftelse på att man är gravid. Ville iaf bara säga hur de varit/är för mig o att de är så olika. Lycka till imorgon :)
  • Hoppfullhet
    Elise39 skrev 2017-10-25 12:02:46 följande:

Hej!

Har varit på VUL och lillen växer som den ska. 8+2 idag. Så lättad..

Nube skrev 2017-10-25 13:17:02 följande:

Vi har också varit på VUL nu som visade en liten levande bebis som motsvarar veckorna. Jag är så tacksam nu! Tack för stödet tjejerna :)

Härlig onsdagsläsning tjejer!! Stort grattis.
  • Hoppfullhet
    EimearX skrev 2017-10-25 19:14:36 följande:

Hej! Har följt den här tråden sen den skapades och har även läst "vi som börjar med ivf hösten 2017" under flera månader. Nu först är jag redo att börja bidra själv. 

Började med IVF i nov/dec förra året. Första försöket fick jag ett insatt men inget till frysen. Andra sprutomgången fick jag ett insatt och en blasto till frysen men inget fäste. På grund av klinikens öppettider och dålig tajming med min mens tog de två omgångarna hela våren. Hann ej påbörja den tredje sprutomgången innan sommaren (kliniken var stängd hela sommaren) vilket jag tyckte kändes oerhört jobbigt då men som nu i efterhand känns bra. Körde igång igen i slutet på augusti med sprutor och sommarledigheten måste ha haft god inverkan på mig för den lilla 3-dagars jag fick tillbaka är fortfarande kvar där inne och till på köpet fick vi hela 4 embryon till frysen. Wow! Trodde verkligen inte mina ögon när jag tog testet. Första gången någonsin jag är gravid nu. Vi har försökt i nästan precis 3 år och varje månad har varit ett värre nederlag än den tidigare. Har väl aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv som under de senaste åren på grund av detta. Ja, ni vet ju precis vad jag menar. 

Var på ultraljud förra veckan i 8+2 och såg ett hjärta som tickade. Hade inte vågat ta ut någonting i förskott så det var så mycket spänning som släppte där och då att lyckotårarna aldrig ville sluta rulla. Nu i vecka 10 (9+2) och jag vågar väl inte slappna av helt riktigt än men fan vad underbart att ha fått komma så här långt ändå efter allt slit. 

Verkligen ett stort grattis till alla här i tråden! Hoppas vi får följas åt hela vägen till maj/juni. 

pigan86 skrev 2017-10-25 19:30:37 följande:

Ultraljudet idag gick super bra. Vi fick se en liten en med ett hjärta som slog starkt och fint. BF 1/6 så beräkningarna stämmer än så länge - är i vecka 8+4 idag. Lyckan är obeskrivlig, var lite orolig då jag igår blödde lite men enligt läkarn idag så var de bara från slidan då mina slemhinnor är så sköra. 17/11 ska vi träffa barnmorskan <3

Grattis till er andra som också fick bra besked idag.

Stort grattis till er :)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017