• Emsoff

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Nu hittade jag... sökte på gravid istället för plus :)

• Emsoff
    Nube skrev 2017-10-13 11:58:08 följande:
    Vad bra! Välkommen och grattis :) Hur mår du?
    Jag mår som en överkörd ekorre! Tycker det är sjukt tidigt att må så här. Och att ens få plus på BIM -2. Och så tydligt plus som det var. Orolig över att nått är fel. Bara blivit gravid naturligt förut... har aldrig mått såhär dåligt så tidigt tidigare. Är sjukt trött också. Det har kanske kommit i v5-6 på mig innan. Hur mår ni?
  • Emsoff
    vinterbebis12 skrev 2017-10-13 12:53:16 följande:
    Grattis till plusset! Gissar att du tar lutinus eller liknande? Det gör i alla fall mig väldigt trött. Satte du in fler än ett embryo? Tror man kan må sämre med tvillingar.
    Nä, bara ett ägg sattes in. Och det är som sagt sjukt tidigt. Jag har testdag den 20/10. Idag är det ruvardag 11 med ett 3-dagars. Fick tydligt plus redan i onsdags. Och vid mina 6 tidigare plus, så har det aldrig kommit så tidigt. Inte ens med min dotter. Jag har heller inte känt symptom såhär tidigt. Tänkte att det kanske berodde på att det var ivf denna gång. Att jag är mer svullen i magen. Hur har alla ni känt?
  • Emsoff
    Nube skrev 2017-10-13 16:30:20 följande:
    Du har verkligen fått symptom tidigt! Jag kännde inte så mkt i början, mest tryck i magen men nu börjar jag känna mer och mer.. mest trötthet och lite illamående. Förra helgen var jag svullen i magen men det försvann sen. Så du har inte ringt kliniken än och meddelat?
    Nä! Det får jag ju inte göra förrän jag tagit test den 20/10. Mycket kan ju fortfarande hända. Jag vet att det är tidigt, det är det jag reagerar på.
  • Emsoff
    Grytvanten1 skrev 2017-10-13 19:33:34 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här, tack Nube för den här tråden! Jag är i samma situation som Emsoff, jag har testdag 20/10 men plussade redan i lördags (rd 5). Dagen innan hade jag testat negativt så jag visste att det inte var Ovitrellen ???? Sedan dess har plusset blivit starkare och starkare och jag har nu passerat BIM utan några tecken på tant röd.

Är så sjukt glad - men också medveten om att det är tidigt än... Håller tummarna för oss allihop nu så att de små liven sitter rätt och stannar kvar!! ????

Hur många dagars ägg fick du in?
  • Emsoff
    Grytvanten1 skrev 2017-10-13 21:35:48 följande:
    Jag fick tillbaka en 5-dagars blastocyst. Började må illa och uppvisa graviditetssymptom redan rd 2/3. Men jag tänkte att det sannolikt var lutinuset som spökade. När jag blev gravid naturligt för ett par år sen (ledde till ett av mina två utomkvedshavandeskapen) så visste jag det redan 3 dagar efter befruktning (bland annat på grund av illamående) och jag hade då ovanligt höga hCG nivåer - så det skulle ju kunna vara en förklaring.

En vecka efter ET svällde min mage och jag har sen dess SJUKT svullen mage (kan inte ha byxor...). Kliniken är lite orolig för överstimulering men tror att det kommer lägga sig. Men nu har det varit i fem dar och jag håller på att bli TOKIG!! Har varit sängliggande ett par dar pga detta. Nån mer som har så??

Hur många dagars ägg fick du tillbaka, Emsoff?
    3 dagars. Min mage är också svullen. Och varenda gasbubbla i magen känns som en kniv. Får gå rätt sakta för att det inte ska skumpa för mycket i magen liksom. Men jag klarar att jobba och så. Är bara så öm i magen, molvärk också, att jag mår illa av det.
  • Emsoff
    Grytvanten1 skrev 2017-10-13 22:42:05 följande:
    Tack så mycket! =) Ja, det här var vår första IVF och vi är såklart jätteglada och ödmjuka över att det tog sig direkt! =D Vi har i ärlighetens namn inte haft problem att bli gravida (gravida första månaden 3 gånger nu) - men vi har ändå haft vår resa. Två sent upptäckta utomkvedshavandeskap och sen precis när vi skulle starta IVF så visade det sig att jag hade cancer. När jag sövdes för den operationen så visste vi inte om jag skulle vakna med eller utan livmoder. Så vi har så oändligt mycket att vara tacksamma över nu när vi äntligen sitter här och har fått starta IVF och fått se ett plus på stickan! =)

Kul att det tog sig på ditt andra IVF försök, Nube! Nu håller vi tummarna!!! Jag har följt dig i den andra tråden (vi som startar IVF hösten 2017) och hoppas så mycket att det blir en liten bebis för dig nu!
    Usch! Cancer låter otäckt! Vilken tur (i oturen) att du slapp ta bort livmodern. Har du fått operera dig vid din utomkved? Jag hade ett i somras som tillbakabildades av sig själv. Men har 4 missfall, med 3 skrapningar istället. Gynoperationer är bajs!

Apropå det där med att känna efter... Jag är helt övertygad om att jag kommer få missfall igen (går till psykolog för att jobba med det under den här processen). Löper hög risk att drabbas igen, så det sitter inte bara i mitt huvud. Men vid mina missfall har inga symptom försvunnit... så det är ingen idé att fundera över dem. De kommer och går och allt kan vara bra ändå. När jag väntade min dotter så tänkte jag inte alls på när vissa saker försvann... tyckte bara att det var skönt.
  • Emsoff
    Areeya skrev 2017-10-15 20:21:50 följande:

Hej alla!

Hoppar också in här från andra tråden.

Jag hade min testdag igår 14/4. Två nästan lika starka streck fick jag på stickan jag fick från kliniken. Och gravid 2-3 veckor på clearblue.

Nu är jag jätteorolig, mina gravsymptom verkar börja avta sig. För en vecka sedan, när jag fick jättesvagt plus på stickan på ruvdag 7 hade jag väldigt ömma bröst. För tre dagar sen mådde jag jätteilla och kräktes på morgonen, tre dar i rad. Idag känner jag nästan igenting :(

Så var det när jag hade ofostrig graviditet förra gången.

Den här gången är min tredje insättning.

Första gången fick jag MA vecka 10, 2-dagars odling, färskinsättning.

Andra gången var ofostrig graviditet trost 5-dagars blastocyst, FET.

Den här gången är 2 st 5-dagars blastocyst, färskinsättning.

Jag är rädd att det kommer sluta illa igen. Gjorde blodprov på ruvdag 10 och fick bara 262.

Känner mig lite nojig nu när jag läser hur era hcg ligger.

Allt under typ 400 någonting är normalt två veckor efter äggplock! Spannet börjar på typ 5. Så haka inte upp dig på blodprovet.

Vilka symptom har du kvar?
  • Emsoff
    Hoppfullhet skrev 2017-10-18 18:41:03 följande:
    NIPT är den mest tillförlitliga metoden som finns och som är helt ofarligt för fostret. Ger ej 100% som ett fostervatten eller moderkakasprov ger men det finns ej heller ngn missfallsrisk.

Man kan hoppa över KUB om man vill o göra NIPT direkt men tror dock du får betala det själv, KUB är kostnadsfritt för de som är över 33 och visar det en ökad risk erbjuds man även NIPT kostnadsfritt (iaf i region Skåne). Får man "bra" siffror på KUB får man inte NIPT, inte gratis iaf.
    Om nipt-test visar att fostret INTE har en avvikelse så räknas det som ett säkert resultat. Om det visar avvikelse behövs kompletterande prov innan man kan säga med säkerhet.
  • Emsoff
    vinterbebis12 skrev 2017-10-19 22:07:22 följande:
    Min BM berättade att NIPT är 99,3 (eller 99,7%) säkert för trisomi 21 (downs) men bara 93 för de andra trisomierna. Jag är mest rädd för de andra trisomierna.
    Vad jag har läst så är det när man får träff. Får man ingen träff så är det säkert. Läs här: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Undersokningar/NIPT/
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017