• Unemjatti

Potträning och barn son håller sig - hjälp!

Jag har en dotter på snart tre år och det känns som att vi kommit snett. Vi har inte gjort någon tidig potträning utan började introducera det hela under sommaren. Det gick ganska bra, det kom i pottan någon gång och ibland i gräset. Nu har hon dock tvärvänt och vägrar vara utan blöja och vägrar på på pottan. Jag upplever att detta till stor del beror på att hon håller sig från att bajsa och att pottan hämmar hennes försök att hålla sig. Det har även blivit som en fix idé att pottan enbart är något negativt och jobbigt.

Angående potträningen tänkte jag som så att hon helt enkelt inte är riktigt redo och att det får ta sin tid. Problemet är bara att hon håller sig från att bajsa när hon har blöja. I somras när hon pottränade så kunde hon inte hålla sig utan bajset kom när det kom.

Jag vet helt enkelt inte hur vi ska komma vidare. Bvc säger att det är fullt vanligt att barn i den åldern håller sig och har skrivit ut tarmreglerande som hjälper si sådär.

Så just nu står vi och stampar med en flicka som varken vill bajsa eller gå på potta och jag vet verkligen inte i vilken ände jag ska börja med. Hon är vår förstfödde och det känns som att vi misslyckats med så mycket och att vi har gjort för stor grej av alltihop :(

Någon som har några tankar eller tips?

• Svar på tråden Potträning och barn son håller sig - hjälp!
  • C78

Hej :) Min son ville inte heller ha med pottor att göra. Och då menar jag att han verkligen vägrade!! Försökte med toaletten i stället. Det gick lite bättre men han valde ändå till 99% att kissa i up and go - blöjan. (tror de heter så de som bara är att dra på likt trosor/kalsonger.) Provade då att ta bort blöjan helt och se vad som hände och då vart det fart för att göra på sig i byxorna var klart mer obehagligt. (naturligtvis var vi hemma när vi tränade på det viset.) Tror det tog två olyckor innan han sa till när han var nödig och gick och satte sig på toaletten. En vecka senare var han blöjfri. Hade fortfarande nattblöja i fall att men det kom aldrig någonting i dem. Kanske det kan vara något att prova? Och om det är fel metod för ditt barn kommer du märka det snabbt och får prova något annat. Lycka till :)

• Unemjatti

Tack för råden! Toaletten går aningen bättre men det är marginellt. Har provat att bara ta av blöjan men hon blir hysterisk och börjar skrika och gapa efter blöjan. Om hon dessutom behöver kissa eller bajsa så får hon panik efter blöjan trots att hon står bredvid pottan och toan :/

• magelita80

Jag har haft en son med pottskräck. Hinner skriva så mycket nu men jag skulle råda att lägga ner pottrönkngen några veckor. Om man puschar för mycket ett barn som inte vill så blir det bara värre.

• C78
    Unemjatti skrev 2017-10-04 17:41:55 följande:

Tack för råden! Toaletten går aningen bättre men det är marginellt. Har provat att bara ta av blöjan men hon blir hysterisk och börjar skrika och gapa efter blöjan. Om hon dessutom behöver kissa eller bajsa så får hon panik efter blöjan trots att hon står bredvid pottan och toan :/

Aha då förstår jag. Hon kanske inte är riktigt redo ännu det kan ju vara det. Vänta nån månad eller tre innan ni provar igen och se om det kanske går bättre då ? Nu glömde jag hur gammal hon är. Är det att hon precis fyllt 3 eller närmar hon sig 4 år ?
  • C78
    C78 skrev 2017-10-04 17:51:35 följande:
    Aha då förstår jag. Hon kanske inte är riktigt redo ännu det kan ju vara det. Vänta nån månad eller tre innan ni provar igen och se om det kanske går bättre då ? Nu glömde jag hur gammal hon är. Är det att hon precis fyllt 3 eller närmar hon sig 4 år ?
    Ser nu att det är 3 år. Tror inte du behöver ha jättepanik. Alla utvecklas olika. Min son var tidig med att gå, börja gå på toaletten själv men senare med att prata så andra än jag förstod honom. Vänta ni ett tag så pressen och stressen över detta lägger sig hos både er och henne. Och prova sen igen. Fortsätter problemen så hade jag tagit kontakt med bvc. Lycka till :)
  • Unemjatti

Skönt att höra att fler har haft samma problem och att det löst sig. Problemet här är ju även att det som blivit en ond cirkel av att hon vill ha blöja så hon kan hålla sig. Men vi får väl försöka ta ett problem i taget.

Någon som varit med om att de suttit på pottan och försökt kissa men att det låser sig?

• pigglet

Har haft 2 barn som snabbt lärt sig att hålla sig när de är kissnödiga, men inte riktigt kunna slappna av så de kissat på pottan. Det första barnet fick vara utan blöja, men sa till när hon skulle kissa/bajsa och fick då en blöja. Det andra gick till duschen och kissade där. Det har varit som ett mellansteg, när de har börjat känna att de är nödiga, kunnat säga till och hålla sig några minuter, men inte klarat just pottan.

Men problemet är ju lite omvänt för er, då hon håller bajset när hon har blöja. När man håller sig så blir bajset hårt och sedan gör det ont när man faktiskt måste bajsa ut det. Så blir det en ond cirkel.
    Så mitt råd blir att nu först få sådan fart på magen att hon inte kan hålla sig, löst mjukt bajs gör inte ont. Kiwi, russin, konserverad frukt, nötter, hela majskorn är sådant som brukar sätta fart på magen. Och att man dricker mycket vatten, eller söta drycker.

• konichiwa

Strunta i det några veckor/månader. Ge henne up and go-blöjor och säg ingenting om det. Helt plötsligt vill hon inte ha blöja längre. Med mitt första barn var jag precis som du, med andra var jag betydligt mer avslappnad :) Båda blev blöjfria när de var 3,5-4 år (äldsta ville ha blöja när han skulle bajsa längre). Yngsta har nattblöja, han fyller 4 i nov.

Det verkar ha blivit en grej nu, men barn glömmer fort, så nämn inte potta/blöja/toa på ett tag :)

• legomum

Låt det vara ett tag och bara ignorera allt som heter sluta med blöjor.
    Hon är ju helt klart inte redo för att sluta än.
    Börja om om en månad och se hur det går då. Finns många olika sätt att sluta på det gäller bara att hitta det som fungerar för er.

Min stora slutade och blev torr över dagen när han var drygt två år men mina tvillingar totalvägrade fram tills de nästan var 4 år. Då gick det också över dagen.
    De totalvägrade både potta, toalett o extratoaringen.

• Unemjatti

Tack för tipsen hörni! Har försökt köra på att ignorera det ett tag. Och nu har hon vid 2-3 tillfällen själv gått och testat sitta på pottan. Det har visserligen inte kommit något men det spelar mig ingen större roll, bara hennes egna intresse för det är ett stort framsteg. Försöker göra samma med bajsandet, ignorerar det och försöker att inte göra någon grej av det!

Svar på tråden Potträning och barn son håller sig - hjälp!