• Sommaren12

Följas åt till ett plus!

Anonym (Vill så gärna) skrev 2017-12-05 21:48:51 följande:

Ni här verkar ha väldigt bra koll så jag tänkte jag kan rådfråga lite här! Jag blir 22 till året, sambon 24, vi har bott ihop i fem år om det är relevant, jag har studerat hela livet i princip haha, gick direkt från gymnasiet till sjuksköterskeutbildningen som jag blir klar med nu i juni. Och det är så att jag alltid varit oerhört barnsugen, sen jag träffade min sambo ännu mer, och nu när jag snart är klar med skolan så är det ju faktiskt möjligt. Folk runt om oss börjar skaffa barn och senaste 2 åren minst har det inte gått en sekund utan att jag längtar. Jag har ju då som sagt aldrig jobbat mer än sommarjobb och skulle jag bli gravid snart är det lägsta FP som gäller. Och jag vet att jag bör jobba ett tag först, att det självklart är bättre att vänta, men min sambo känner sig också redo nu och vill börja försöka, och jag är den som alltid följt hjärnan och inte hjärtat (förutom när det kommer till min sambo haha), och hjärnan säger ju vänta med barn, jobba ett tag och få bra FP, men hjärtat vill bli gravid nu! Sen är det ju ingen självklarhet att man blir gravid heller så det kanske tar ett bra tag. Men vågar jag följa hjärtat? Förlåt för lång text men finns ingen i min närhet att diskutera med :/

Nu kommer jag kanske som en party pooper här. Jag tycker absolut du ska följa hjärtat, det tycker jag är nr 1 i det mesta här i livet, men ni kanske ändå bör räkna lite på ekonomin (om ni inte redan gjort det) så det är med i beslutet för lägsta nivå är banne mig riktigt tufft. Känns det möjligt och bra så tuta och kör! Pengar är inte allt men skönt om det går runt hyggligt liksom.
  • Sommaren12
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2017-12-05 22:49:24 följande:

jaaa det är ju det. Jag har ju varit student i 3 år och på sambons lön och CSN så har vi klarat oss mer än bra, och jag tror inte att ett barn nödvändigtvis behöver bli mer utgifter än vi har nu ifall vi slutar äta så mycket ute mat och inte åker utomlands 1-2 gånger om året. Så jag är rätt säker på att det bör gå, sen är det ju självklart skönt om man hade fått mer men svårt o säga om det är värt o vänta längre.. moraltanten i mitt huvud säger ju självklart vänta, få mer pengar, men hjärtat har krigat emot i flera år nu och det här är första gången det ens är på tal att det är möjligt så det är så himla svårt ????

Jag förstår dig precis. Jag längtade ihjäl mig när vi skulle skaffa första barnet. Min sambo pluggade och vi skulle flytta till en ny stad osv. Jag väntade och väntade och när vi flyttade och han var klar med sina studier valde jag att börja studera. Jag pallade dock inte skjuta upp det tre år till så vi tog beslutet att skaffa under min studietid. Dock skyddade jag sgi:n från mitt förra jobb så fick full föräldrapenning sen. Men väntan förstår jag helt! Nu är dottern 5 år och vi har nyss tagit beslutet att skaffa en till efter långa år av längtan för min del, men mannen har varit så osäker på om han vill ha fler. Skulle inte skjuta upp detta en sekund till nu!
  • Sommaren12
    Snufflan skrev 2017-12-06 10:07:02 följande:

Hej!

Negativt för mig med. Inte ens ett litet spökstreck som håller hoppet uppe. Kan inte bara dagarna gå nu så det kan bli överstökat tycker jag. Jag har så jäkla lång cykel så det tar mig så lång tid innan vi kan försöka igen. Min cykel är 50 dagar lång. Har äl ca dag 34 ;( Så det blir inte många försök per år. 

Vad jobbigt med så lång cykel! :O
  • Sommaren12

Fast glad gubbe på morgonens äl-test :) Oftast brukar jag känna ägget lossna dagen efter positivt test. När tror ni det är störst chans att bli gravid? Om vi sexar ikväll eller imorgon kväll? :) såklart bra om vi kan få till både och förstås men funderar lite när chansen är störst.

• Sommaren12
    Snufflan skrev 2017-12-06 11:17:45 följande:

Eller hur! Det går ju inte tänka på andra saker alls. Dessutom väntar jag också på att börja nytt jobb. Sista tiden på mitt nuvarande jobb känns bara plågsam. Väntan på äl var också jobbig. Och nu denna väntan på ett plus eller neg. Ha ha. Varför ska man vänta på allt? ;)

Och när du plussar börjar en annan väntan! :D never ending story.
  • Sommaren12

God morgon! Vaknade i natt dels av att jag fått feber :( och födels av ägglossning. Kändes ju skit att ägglossningen skedde vid 02 inatt för vi fick inte till det igår och har nu inte möjlighet förrän ikväll. Tror ni det är kört då? :( och trior ni feber och förkylning påverkar chsnserna? Blä. :(

• Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2017-12-07 08:37:37 följande:

Sitter lite i samma sits.. hade stegring på ÄL tisdagkväll så ÄL typ då på natten.. inge sex på tisdagen utan först igår kväll (och imorse) Men enligt testerna så ska det vara bäst tid för befruktning 24-36 timmar efter ÄL stegringen så det borde gälla dig med

Så har ni sex ikväll ska det inte vara för sent! Ägget lever väl i alla fall 24h!

Håller tummarna!

Låter som ni fick till det bra! :) Jag hade positivt äl-test igår morse men kände själva ägglossningen i natt så nu har det redan gått nio timmar sen dess. Tycker mig ha läst att ägget lever i max 12-24 timmar efter det har släppt så känner mig stressad över det nu.
  • Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2017-12-07 10:49:36 följande:

Läste på 1177 och där står det att ägget är befruktningsbart ett halvt till ett dygn.. men det står också att störst chans att bli gravid är dygnet efter ägglossning men att spermier kan leva upp till 5 dygn (vissa 7dygn) så nog är det inte kört för er!! Då är det lika kört för mig i sådana fall

Hmm ok. Så lurigt det där. Vill så gärna att det ska ta sig nu så det blir en julklapp! Vi hade sex i söndags kväll så det är ju lite drygt 3 dygn innan äl men känns så avlägset nu att de simmarna skulle va alerta fortf. :/ Håller tummarna för oss båda!
  • Sommaren12

Fan! :( känner mig så ledsen nu. Har inte blivit nåt sex alls vid äl. Har hela tiden varit nåt i vägen, sambon har ont i magen, dottern kommer in och sover hos oss, jobb och feber... Nu ärends hoppet om det var nårra aktiva simmare kvar sen i söndags men känns ju inte direkt troligt. Har längtat i fem år efter en till och det har varit väldigt jobbigt för mig. Sambon har inte velat men har tänkt om på sistone så nu när vi väl ska försöka vill jag fanimej inte att såna här smågrejer ska sätta stopp. :( Känner mig så himla låg nu. Nästa äl i början av januari känns som ett ljusår bort. :(

• Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2017-12-07 22:22:44 följande:

Håller tummarna att det är några kvicka kvar! Ni kan inte få till det ikväll då? Inte alls samma för mig då vi båda gärna vill ha en 3a men han har vart sjuk hela veckan, suttit i bastun och druckit öl... suck! Man blir inte jättesugen på att försöka förföra, därav inget på själva ÄL stegringsdagen så jag kan relatera lite... ska försöka få till det igen ikväll i hopp om att ägget lever.. men vi får se!

Annars får vi ta nya tag! Men vi ska Barani stugan över nyår (när ÄL är nästa gång) med svärföräldrar och svägerska så betnings hur mycket vi kan få till det då... suck.. har heller ingen bra känsla denna gång

Ja kanske kan vi få till det ikväll men jag är bitter nu å vill bara strejka. Ägget lär va dött redan så tror chanserna är minimala eller obefintliga tyvärr. :( Till saken hör att han vill inte att det ska va konstlat och vi ska ligga bara för bebisverkstadens skull utan att det "får bli när det blir" så jag har inte sagt att "nu har jag ägglossning, let's do it!" utan bara försökt förföra honom x antal ggr men har blivit dissad eller saker kommit i vägen. Det här skulle varit vårt första riktiga försök, får väl prata med honom att den strategin inte riktigt funkar. Med eller utan äl-tester så känner jag ägglossningen väldigt tydligt, efter alla år av väntan och längtan så måtte han väl fatta att jag vill ligga hela tiden då?! Nä det här med att svansa som katten kring het gröt få va färdigt. Funkade med första barnet men läget är ett annat nu tycker jag.

Ja då vet du lite hur det är. :( Jobbigt med stugan i det avseendet. Men du jag kan rekommendera att ni smyger iväg och låser in er på toa, det har vi gjort när vi varit iväg med svärisarna. ;)

Yes nya tag nu då. Suck.
Svar på tråden Följas åt till ett plus!