• Sommaren12

Följas åt till ett plus!

Anonym (Nina) skrev 2018-01-31 18:37:26 följande:

Jag tar b-vitaminer, och där ingår folsyra. Men ökar folsyra chansen att bli gravid? Jag har hört både att det gör det och att det inte gör det.

I mina b-vitaminer ingår också inositol (B8) och det ska öka chansen i och med att det förbättrar äggkvaliten mm. Tar också Q10.

"Inositol

För att bli gravid och undvika missfall måste man ha hyfsat bra äggkvalitet. Dessutom vet man att äggkvaliteten börjar minska kraftigt för alla kvinnor över 35 år. I en studie deltog 60 infertila PCOS kvinnor som genomgick assisterad befruktning. En grupp fick inositol plus folsyra. Den andra gruppen fick bara folsyra. De som tog inositol plus folsyra hade betydligt friskare äggceller efter tre månader. Resultaten från denna studie indikerar att om man är intresserad av att öka sina chanser att bli gravid och minska risken för missfall, är ett tillskott av inositol att rekommendera. Bra äggkvalitet är nödvändig för en lyckad graviditet."

"Q10

Ska ni ta något - så ta Q10! Antagligen det bästa du kan tillsätta för bättre ägg. Q10 är en vitaminlik substans som finns i alla dina celler. Q10 har länge varit föremål för omfattande forskning, då det har en viktig roll i kroppens energiomsättning. Kemiskt är Q10 ett mellanting mellan E-vitamin och K-vitamin. Det finns som sagt i alla celler förutom de röda blodkropparna och är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som produceras i levern men produktionen avtar successivt med start vid 20 års ålder. Det styr energiproduktionen i cellernas kraftverk (mitokondrierna) och Intar en särställning bland vitaminer och mineraler då tillståndsförbättring vid brist inträder redan efter 1-4 veckors intag."

Källa: fertilitetsguiden

Tänkte börja med progesteron och E-vitamin snart också.

Oj fattar inte riktigt haha men låter ju som nåt värt att tänka över. Njä alltså folsyra ökar väl inte chanserna men det e nåt, jag inte minns haha, som är dåligt med att ha bristvärden. Min läkare skrev ut tabletter enbart för att jag vill bli gravid annars hade han nog inte gjort det. Får läsa på lite om det där Q10 och Inositol. :)
  • Sommaren12
    Ek90 skrev 2018-01-31 20:30:04 följande:

Ni som kört med ÄL-test ett tag. Hur många dagar brukar era va positiva?

Jag brukar sluta testa efter positivt (glad gubbe på CB för min del) men den här gången gjorde jag lite annorlunda eftersom jag inte fick min obligatoriska älsmärta. Testade torsdag morgon och hade starkt streck men inte positivt. Testade igen vid 18 och hade positivt. Fredag morgon vid ca 7-8 hade jag med positivt men något svagare streck. Sen testade jag inte mer men alltså iaf positivt i minst ett halvt dygn.
  • Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2018-01-31 20:40:19 följande:

Sommaren12 kom att tänka på dig, visst hade du en gravid kiwi? Själv fick jag en gravid satsumas haha så sjukt!

Haha fy va kul! Jag blir provocerad av att alla frukter är på smällen!! :D
  • Sommaren12

I vanlig ordning har jag börjat tolka in en massa. Som vanligt inte nån större chans att det kan va nåt denna gång men nu har det liksom börjat bränna i bröstvårtorna, jag har lindrig typ mensvärk av och till och har varit konstant uppsvälld sedan äl. Är bara på äl+5 så smått otroligt att känna symptom nu. Inte ens säkert ägget fäst än väl? Haha men det e ju lite kul att hoppas ändå. Lär inte va nåt denna gången heller.

Ont i halsen har jag fått nu ikväll. Skjut mig om jag blir sjuk igen!! Blir isf tredje gången på tre månader! :O t.o.m. min femåring har bättre immunförsvar än jag! Kan seriöst räkna vabdagarna på en hand som jag tagit sen jag fick henne!

• Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2018-01-31 21:34:09 följande:

Håller alla tummar och tår att det tagit sig! Och såklart att du slipper bli sjuk igen!

Ja hoppas ska man alltid :) jag kände av det på ÄL +8/9 (vilket jag förstår nu men inte då) så det är ju inte långt borta!

Har såklart stigande feber nu! :/ Orka?! Hoppas det e bättre imorgon.

Vad kände du då liksom? Vilka symptom? :)
  • Sommaren12
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-31 22:50:24 följande:

Ja folsyra är ju viktigt att ta för att förebygga ryggmärgsbråck på fostret.

Hur gammal är du?

32 :)
  • Sommaren12
    MammaMia1012 skrev 2018-02-01 05:59:57 följande:
    Mitt första var visdomständerna jag fick ont och det har jag bara haft när jag varit gravid, men tänkte att det var ju så länge sen så det kan ändras. Sen blev brösten ömma men mer som när mjölken rinner till och inte som ?vanligt?. Uppblåst delux vilket jag tänkte var för att mensen var på gång. Men egentligen så brukar jag känna mig som smalast precis innan mens så det var konstigt. Sen kom molvärken som heller inte känns exakt som mensvärk, mer träningsvärk eller att nån håller i livmoderns. När mensen inte kom på BIM då var jag ändå rätt säker, kroppen har ju lurats ett par gånger men den här var annorlunda <3

Fy vad tråkigt att du är sjuk igen! Är ju en klassiker när man kommer igång med träningen!

Krya på dig massor <3
    Haha men då hade du ju massa symptom! :D

Tack, jepp nu är jag hemma från jobbet igen. :( Drygt med sjukdagar. 

Mådde jätteilla i natt. Det var jobbigt nog att ligga på rygg men om jag vände mig på sidan så kändes det inte långt ifrån att jag skulle spy. Hela natten. Sitter i lite illamående nu på morgonen också. Är säkert för att jag är sjuk, har dock aldrig mått så förut när jag varit sjuk, men tankarna börjar ju skena... Mår sällan illa, bara om jag skulle råka vara bakfull. Mådde inte ens lite illa en enda gång när jag var gravid med dottern. Men visst är det alldeles för tidigt att må illa pga graviditet nu? Är bara äl+6 idag, bim-6. Önskar jag bara kunde sluta analysera allt och slappna av. Jag vet ju att 99,9% av de gångerna att det inte är pga en knodd i magen. :/
  • Sommaren12
    Migas skrev 2018-02-01 05:00:03 följande:
    Nä men vad tråkigt att du inte fick vara frisk  

Men vad spännande, hoppas att det tog sig nu då  
    Tack, ja det e segt. :/ Yes hoppas kan man ju haha!
  • Sommaren12
    Anonym (Gnällspik) skrev 2018-02-01 10:05:59 följande:

Åhh så förvirrad! Har BIM i övermorgon 3/2 men har känt någon slags svag molvärk som ibland går ut mot äggledarna i snart en vecka. Men idag känns det tydligare så är så rädd för det ska vara mens som är pågång :( tog ett cb early igår men var neg, för tidigt kanske... mer törstig än vanligt och och mått illa ett par gånger, magen är också lite upp och ner så jag inbillar mig kanske bara att det skulle vara en så efterlängtad graviditet.... att det ska vara så svårt, försökt i 8 månader nu. Förlåt mitt gnäll men det känns så avlägset att få barn just nu....

Känner igen mig fast vi inte har försökt så länge. Hoppas verkligen det är nåt på g för oss båda!
  • Sommaren12
    Lillefiddelin skrev 2018-02-01 10:42:50 följande:

BIM -6 , tog early test imorse. Negativt såklart... varför blir man så ledsen varje gång? :(

Rätt tidigt med bim-6 att testa så ge inte upp än!
Svar på tråden Följas åt till ett plus!