Följas åt till ett plus!
Jag tar b-vitaminer, och där ingår folsyra. Men ökar folsyra chansen att bli gravid? Jag har hört både att det gör det och att det inte gör det.
I mina b-vitaminer ingår också inositol (B8) och det ska öka chansen i och med att det förbättrar äggkvaliten mm. Tar också Q10.
"Inositol
För att bli gravid och undvika missfall måste man ha hyfsat bra äggkvalitet. Dessutom vet man att äggkvaliteten börjar minska kraftigt för alla kvinnor över 35 år. I en studie deltog 60 infertila PCOS kvinnor som genomgick assisterad befruktning. En grupp fick inositol plus folsyra. Den andra gruppen fick bara folsyra. De som tog inositol plus folsyra hade betydligt friskare äggceller efter tre månader. Resultaten från denna studie indikerar att om man är intresserad av att öka sina chanser att bli gravid och minska risken för missfall, är ett tillskott av inositol att rekommendera. Bra äggkvalitet är nödvändig för en lyckad graviditet."
"Q10
Ska ni ta något - så ta Q10! Antagligen det bästa du kan tillsätta för bättre ägg. Q10 är en vitaminlik substans som finns i alla dina celler. Q10 har länge varit föremål för omfattande forskning, då det har en viktig roll i kroppens energiomsättning. Kemiskt är Q10 ett mellanting mellan E-vitamin och K-vitamin. Det finns som sagt i alla celler förutom de röda blodkropparna och är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som produceras i levern men produktionen avtar successivt med start vid 20 års ålder. Det styr energiproduktionen i cellernas kraftverk (mitokondrierna) och Intar en särställning bland vitaminer och mineraler då tillståndsförbättring vid brist inträder redan efter 1-4 veckors intag."
Källa: fertilitetsguiden
Tänkte börja med progesteron och E-vitamin snart också.