• Mallan

Förlossningsskador

Jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter angående förlossningsskador, vad hände under just din förlossning, vad fick du för problem efteråt, fick du hjälp av landstinget, har du betalat för privat vård själv eller lider du i det tysta??

Jag själv var 19 år när jag fick mitt första barn som efter 32 h värkarbete blev förlöst med sugklocka och ett klipp..

8 veckor senare vid efterkontrollen så upptäckte barnmorskan på Mvc att stygnen kapslat in sig och att det var rejält inflammerat.. 

Hon fick då skära upp, ta bort stygnen och tömma på var (i gynstolen utan bedövning)..

Det tog 5 månader innan jag kunde sitta ordentligt igen och samlag var inte att tänka på ens. 1 år efter förlossningen så gjorde det fortfarande ont.

Nu har det snart gått 24 år och det gör fortfarande ont när jag står eller går under en längre stund, vid menstruation så kan smärtan vara olidlig och det känns som om hela "underredet" ska komma ut.. 

Jag har i alla år upplevt mig som slapp/större i slidöppningen och inga knipövningar i världen hjälper. Klippet har förstört muskulaturen och ärrvävnaden gör ont..

Ska det behöva vara så här?? Ska vi kvinnor behöva lida i det tysta? Ska våra relationer behöva ta slut pga ett dåligt samliv?

Vad finns det för hjälp att få??
  • Svar på tråden Förlossningsskador
  • AnmälanTillLöf

Vet inte om det går med ett ärende som är så gammalt men du kan göra anmälan till LÖF www.lof.se

Min sambo fick massor med komplikationer och fick krysta i 3 timmar innan dom tog sugklocka. Hon har inte kunnat lyfta barnet sedan det föddes, 12 veckor sedan.

Vad jag som parner har gjort är att stötta så mycket jag kan och tagit över alla hyshållssysslor, matlagning, handling, allting vad gäller barnet (förutom amning), flaskmatar på natten osv. för att hon ska kunna återhämta sig.

Rekommenderar att prata med MVC (om det går?) där fick vi träffa läkare och blev hänvisade till naprapat och sjukgymnast som verkar hjälpa min sambo med åtethämtning.

• Mallan
    AnmälanTillLöf skrev 2017-09-27 08:22:46 följande:

Vet inte om det går med ett ärende som är så gammalt men du kan göra anmälan till LÖF www.lof.se

Min sambo fick massor med komplikationer och fick krysta i 3 timmar innan dom tog sugklocka. Hon har inte kunnat lyfta barnet sedan det föddes, 12 veckor sedan.

Vad jag som parner har gjort är att stötta så mycket jag kan och tagit över alla hyshållssysslor, matlagning, handling, allting vad gäller barnet (förutom amning), flaskmatar på natten osv. för att hon ska kunna återhämta sig.

Rekommenderar att prata med MVC (om det går?) där fick vi träffa läkare och blev hänvisade till naprapat och sjukgymnast som verkar hjälpa min sambo med åtethämtning.

Tack för svar
  • Annelie 76

Gå in på bloggen "baking babies" och läs där. Det finns hjälp att få men det är svårt och det finns i princip bara två bra kliniker i Sverige, en i Huddinge och en i Linköping. Men det medta står där och är det nåt mer kan du säkert maila eller ringa hon som har bloggen.

• Haskel

Du måste ju någon gång under dessa 24 är ha uppsökt Gyn. De måste väl ha sett skadan. Om inte måste du väl ha påtalat dina problem?

Jag har väldigt svårt att tro, att de skulle strunta i dina problem.

I de flesta fall går det att räta till.

Vad som går och inte går, i ditt fall kan enbart en gynekolog avgöra efter undersökning.

• Anonym (Ally)

Det finns hjälp att få men vart du ska vända dig beror på var i landet du bor. Du kan ju gå via en vårdcentral och säga att du vill ha remiss till närmsta tex bäckenbottencentrum, kvinnoklinik eller dylikt. Om du bor nära något stort sjukhus kan du nog googla dig till rätt avdelning och skriva en egenremiss om du vill slippa steget med vårdcentral. Du kan också få gå till vissa kliniker utan att ha remiss. Bor du i södra Sverige kan du kontakta sexologen Helena Cewers som kan tipsa om vart du ska vända dig. Det görs operationer, ibland även långt efter förlossningar. Läs tex om Dinamarca som varit öppen med sina problem efter förlossning och som genomgått operation.

Har själv haft problem efter min första förlossning då jag fick liten bristning, grad 1 som läktes ihop för stramt där jag blev sydd. Det gjordes ett klipp efter fyra månader som lättade på problemen men det känns fortfarande för stramt på ett ställe. Har haft mängder med vårdkontakter och slutsatsen är att den enda alternativet för mig är att tänja ut det strama stället genom att trycka på det i och massera. Det går att få hjälp genom sjukgymnastik men jag pallar inte att ha en sjukgymnast i underlivet en gång i veckan så det får bara vara som det är.

• Mallan
    Haskel skrev 2017-09-27 11:29:55 följande:

Du måste ju någon gång under dessa 24 är ha uppsökt Gyn. De måste väl ha sett skadan. Om inte måste du väl ha påtalat dina problem?

Vad som går och inte går, i ditt fall kan enbart en gynekolog avgöra efter undersökning.

Självklart har jag det, barnmorskan och gynekologen har bara sagt att det kan bli så vid en förlossning och att det är normalt att det blir problem efteråt.
    Och att man kan vända sig till en privat klinik för en operation som rättar till problemet.
  • Mallan
    Tofflans skrev 2017-09-27 10:19:51 följande:

Gör en partner slut pga förlossningsskador så är han/hon så knäpp att det inte går att säga...

Ja, det kan man tycka, jag håller med dig. Men det är ändå inte så kul att bli lämnad med två små barn för att samlivet "gör ont"..
  • Mallan
    Anonym (Ally) skrev 2017-09-27 11:45:26 följande:

Det finns hjälp att få men vart du ska vända dig beror på var i landet du bor. Du kan ju gå via en vårdcentral och säga att du vill ha remiss till närmsta tex bäckenbottencentrum, kvinnoklinik eller dylikt. Om du bor nära något stort sjukhus kan du nog googla dig till rätt avdelning och skriva en egenremiss om du vill slippa steget med vårdcentral. Du kan också få gå till vissa kliniker utan att ha remiss. Bor du i södra Sverige kan du kontakta sexologen Helena Cewers som kan tipsa om vart du ska vända dig. Det görs operationer, ibland även långt efter förlossningar. Läs tex om Dinamarca som varit öppen med sina problem efter förlossning och som genomgått operation.

Har själv haft problem efter min första förlossning då jag fick liten bristning, grad 1 som läktes ihop för stramt där jag blev sydd. Det gjordes ett klipp efter fyra månader som lättade på problemen men det känns fortfarande för stramt på ett ställe. Har haft mängder med vårdkontakter och slutsatsen är att den enda alternativet för mig är att tänja ut det strama stället genom att trycka på det i och massera. Det går att få hjälp genom sjukgymnastik men jag pallar inte att ha en sjukgymnast i underlivet en gång i veckan så det får bara vara som det är.

Tack så mycket för ditt svar, jag vet att vi är många som är drabbade av detta och att det är vanligt att man bemöts med bristande förståelse..
    Jag har påtalat detta vi en massa olika tillfällen under årens lopp och alltid fått svaret att det är normalt.. ungefär som "vad trodde du, du har fött barn"...
    Jag förstår ju att det kan ta tid att läka... men att det ska vara bestående för resten av livet.. nej!
    Det gör ont där själva klippet var och det känseln är borta på den sidan.
    Jag ska absolut vända mig till Kvinnokliniken som ligger närmst där jag bor.

Tack!!
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-09-27 11:29:55 följande:

Tyvärr är det inte helt ovanligt att kvinnor får dras med detta, eftersom man anser att "det är det sådant som man får räkna med".
    Du har väl missat de otaliga program, artiklar om detta, hur kvinnor år efter år blivit klappade på huvudet av vården "men du fick ju ett välskapt barn ändå".

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/outforskad-kroppsdel/

Svar på tråden Förlossningsskador