Förlossningsskador
Jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter angående förlossningsskador, vad hände under just din förlossning, vad fick du för problem efteråt, fick du hjälp av landstinget, har du betalat för privat vård själv eller lider du i det tysta??Jag själv var 19 år när jag fick mitt första barn som efter 32 h värkarbete blev förlöst med sugklocka och ett klipp..
8 veckor senare vid efterkontrollen så upptäckte barnmorskan på Mvc att stygnen kapslat in sig och att det var rejält inflammerat..
Hon fick då skära upp, ta bort stygnen och tömma på var (i gynstolen utan bedövning)..
Det tog 5 månader innan jag kunde sitta ordentligt igen och samlag var inte att tänka på ens. 1 år efter förlossningen så gjorde det fortfarande ont.
Nu har det snart gått 24 år och det gör fortfarande ont när jag står eller går under en längre stund, vid menstruation så kan smärtan vara olidlig och det känns som om hela "underredet" ska komma ut..
Jag har i alla år upplevt mig som slapp/större i slidöppningen och inga knipövningar i världen hjälper. Klippet har förstört muskulaturen och ärrvävnaden gör ont..
Ska det behöva vara så här?? Ska vi kvinnor behöva lida i det tysta? Ska våra relationer behöva ta slut pga ett dåligt samliv?
Vad finns det för hjälp att få??