• Mallan

Förlossningsskador

Jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter angående förlossningsskador, vad hände under just din förlossning, vad fick du för problem efteråt, fick du hjälp av landstinget, har du betalat för privat vård själv eller lider du i det tysta??

Jag själv var 19 år när jag fick mitt första barn som efter 32 h värkarbete blev förlöst med sugklocka och ett klipp..

8 veckor senare vid efterkontrollen så upptäckte barnmorskan på Mvc att stygnen kapslat in sig och att det var rejält inflammerat.. 

Hon fick då skära upp, ta bort stygnen och tömma på var (i gynstolen utan bedövning)..

Det tog 5 månader innan jag kunde sitta ordentligt igen och samlag var inte att tänka på ens. 1 år efter förlossningen så gjorde det fortfarande ont.

Nu har det snart gått 24 år och det gör fortfarande ont när jag står eller går under en längre stund, vid menstruation så kan smärtan vara olidlig och det känns som om hela "underredet" ska komma ut.. 

Jag har i alla år upplevt mig som slapp/större i slidöppningen och inga knipövningar i världen hjälper. Klippet har förstört muskulaturen och ärrvävnaden gör ont..

Ska det behöva vara så här?? Ska vi kvinnor behöva lida i det tysta? Ska våra relationer behöva ta slut pga ett dåligt samliv?

Vad finns det för hjälp att få??
  • Svar på tråden Förlossningsskador
  • Anonym (43)
    Anonym (mor) skrev 2017-09-28 08:01:01 följande:

Och jag tror att sådana svåra skador är EXTREMT ovanliga.

Tyvärr är inte skador ovanliga. I Sverige är det en hög andel kvinnor som aldrig blir helt återställda. På Socialstyrelsens sida finns gott om fakta och siffror och man kan utläsa att ca 50% av kvinnorna får någon form av skada. 2004 skadades 7% av kvinnorna i tredje och fjärde gradens sfinkterruptur. Det är helt galet!

• Anonym (K)
    Anonym (mor) skrev 2017-09-28 13:33:47 följande:

Jag har ingen aning om det gjorts några studier men alla vet väl att övervikt är en riskfaktor i ALLA sammanhang så självklart är det även så när man är gravid. T ex om det måste göras ett akut snitt så är det jätteallvarligt om man ska måsta skära sig igenom en decimeter fett innan man när livmodern. Risken för högt blocktryck och diabetes (t ex) är kopplat till övervikt och alla vet att just de två faktorerna är det väldigt mkt fokus på när man är gravid.

Anledningen till att "alla vet" att övervikt är en riskfaktor vid akuta ks, högt blodtryck och diabetes är att det har gjorts vetenskapliga studier som har bevisat det. Så länge det inte finns forskning som visar att just övervikt är en riskfaktor för att få en förlossningsskada spelar det ju ingen roll att det är en riskfaktor i andra sammanhang. Dessutom skrev du från början om att "hålla sig i form" vilket inte automatiskt betyder att man inte är överviktig. Det finns många som är normalviktiga men som inte är i form.

Det finns riskfaktorer för att få större förlossningsskador och bland de sidor jag har titta på finns inte övervikt med. Följande citat är hämtat från hemsidan bakingbabies och hon som skriver är fysioterapeut med inriktning mot kvinnohälsa. Hon är påläst och utgår alltid från forskning. "Det finns idag vetenskapligt belägg för fem riskfaktorer för analsfinkterskada. Dessa är instrumentell förlossning, hög födelsevikt hos barnet, avvikande bjudning av fosterhuvudet (vidöppen hjässbjudning, ansiktsbjudning eller pannbjudning), att vara förstföderska och att vara infibulerad (könsstympad). Att vara förstföderska är alltså en av de kända riskfaktorerna, och den kan alltså räcka om oturen är framme".

bakingbabies.se/2017/02/13/fragestunden-sfinkterruptursfragor/

Dessa riskfaktorer får man fram på flera olika sidor genom google.
  • Cox Orange
    Anonym (mor) skrev 2017-09-28 12:56:45 följande:
    OT men jag har en släkting som jobbar som barnmorska och har gjort det i många år och är snart pensionär. Hon säger att det idag är mer regel än undantag att mammor har mer eller mindre övervikt och det är ett problem för självklart utgör det en extra belastning för den gravida kvinnan och det är väl därför som skadorna blir allt fler.
    Sorry, men din släkting är en okunnig idiot.

Jag, vältränad, BMI 19,5 har flera vänner i exakt samma sits. Vältränade, välutbildade mammor runt 30 som fått sfinkterrupturer. Jag hade normalvikt även som höggravid skall jag förtydliga och det har ALLA andra jag känner också. Ingen över 35. Så det är totalt bullshit.
  • Anonym (Opererad)
    Anonym (K) skrev 2017-09-28 17:02:39 följande:
    Anledningen till att "alla vet" att övervikt är en riskfaktor vid akuta ks, högt blodtryck och diabetes är att det har gjorts vetenskapliga studier som har bevisat det. Så länge det inte finns forskning som visar att just övervikt är en riskfaktor för att få en förlossningsskada spelar det ju ingen roll att det är en riskfaktor i andra sammanhang. Dessutom skrev du från början om att "hålla sig i form" vilket inte automatiskt betyder att man inte är överviktig. Det finns många som är normalviktiga men som inte är i form.

Det finns riskfaktorer för att få större förlossningsskador och bland de sidor jag har titta på finns inte övervikt med. Följande citat är hämtat från hemsidan bakingbabies och hon som skriver är fysioterapeut med inriktning mot kvinnohälsa. Hon är påläst och utgår alltid från forskning. "Det finns idag vetenskapligt belägg för fem riskfaktorer för analsfinkterskada. Dessa är instrumentell förlossning, hög födelsevikt hos barnet, avvikande bjudning av fosterhuvudet (vidöppen hjässbjudning, ansiktsbjudning eller pannbjudning), att vara förstföderska och att vara infibulerad (könsstympad). Att vara förstföderska är alltså en av de kända riskfaktorerna, och den kan alltså räcka om oturen är framme".

bakingbabies.se/2017/02/13/fragestunden-sfinkterruptursfragor/

Dessa riskfaktorer får man fram på flera olika sidor genom google.
    Men det finns ju andra skador än just analsfinkter som ger men. Själv så gick mina muskler i slidan av så jag fick framfall av slidväggarna och svårt att gå på toaletten. Det är en vanlig skada vad jag förstår.

Men jag var ju förstföderska så jag ingick i riskgruppen... 
  • Cox Orange

Till TS vill jag säga att sök dig till Eva Uustal i Linköping. Den enda läkaren värd namnet.

• Anonym (K)
    Anonym (Opererad) skrev 2017-09-28 17:34:14 följande:

Men det finns ju andra skador än just analsfinkter som ger men. Själv så gick mina muskler i slidan av så jag fick framfall av slidväggarna och svårt att gå på toaletten. Det är en vanlig skada vad jag förstår.

Men jag var ju förstföderska så jag ingick i riskgruppen... 

Analsfinkterruptur är ju en muskelskada som går från slidan till ändtarmen sen kan man ju ha olika grad på den. Så det är ju muskler i slidan som går av också. Oavsett så ville jag mest visa på att det finns vissa kända risker för förlossningsskador (dessa tas upp på flera sidor) och övervikt är inte en av dem vilken den jag citerade påstod utan belägg för sitt påstående.
  • Anonym (K)
    Cox Orange skrev 2017-09-28 17:34:03 följande:

Sorry, men din släkting är en okunnig idiot.

Jag, vältränad, BMI 19,5 har flera vänner i exakt samma sits. Vältränade, välutbildade mammor runt 30 som fått sfinkterrupturer. Jag hade normalvikt även som höggravid skall jag förtydliga och det har ALLA andra jag känner också. Ingen över 35. Så det är totalt bullshit.

Samma här!
Svar på tråden Förlossningsskador