Inlägg från: Anonym (Ally) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ally)

Förlossningsskador

Det finns hjälp att få men vart du ska vända dig beror på var i landet du bor. Du kan ju gå via en vårdcentral och säga att du vill ha remiss till närmsta tex bäckenbottencentrum, kvinnoklinik eller dylikt. Om du bor nära något stort sjukhus kan du nog googla dig till rätt avdelning och skriva en egenremiss om du vill slippa steget med vårdcentral. Du kan också få gå till vissa kliniker utan att ha remiss. Bor du i södra Sverige kan du kontakta sexologen Helena Cewers som kan tipsa om vart du ska vända dig. Det görs operationer, ibland även långt efter förlossningar. Läs tex om Dinamarca som varit öppen med sina problem efter förlossning och som genomgått operation.

Har själv haft problem efter min första förlossning då jag fick liten bristning, grad 1 som läktes ihop för stramt där jag blev sydd. Det gjordes ett klipp efter fyra månader som lättade på problemen men det känns fortfarande för stramt på ett ställe. Har haft mängder med vårdkontakter och slutsatsen är att den enda alternativet för mig är att tänja ut det strama stället genom att trycka på det i och massera. Det går att få hjälp genom sjukgymnastik men jag pallar inte att ha en sjukgymnast i underlivet en gång i veckan så det får bara vara som det är.

• Anonym (Ally)
    Guapa skrev 2017-09-28 11:03:00 följande:
    I den studie som genomfördes på sahlgrenska för ett par år sedan visade det sig att drygt 50% av kvinnorna hade bestående men i form av bäckenbottenskador efter sin första förlossning. I många fall kunde man endast se skadorna mha ultraljud då de var rent muskulära. Det innebar bl.a urinläckage, avföringsläckage, framfall och problem vid sex. Just nu genomförs en jättestudie hos alla de större sjukhusen i sverige av hur tillsynes mindre bristningar kan ge bestående men. Förhoppningen är att kunna motverka förlossningsskador samt bättre kunna hjälpa de kvinnor som drabbats.
    Detta var intressant. Vet du varman kan få veta mer om studien?
Svar på tråden Förlossningsskador