• Super Mario

Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?

Har sett men särskilt hört att många föräldrar verkar vara ganska likgiltiga avseende att deras barn ligger innan sovdags och tittar i Ipad, dator eller mobil. Även att många barn (många gånger väldigt små barn) verkar hålla på med mobil, dator/Ipad väldigt ofta, t.ex. i barnvagnen, vid middagsbordet där det är tänkt att äta lugnt, umgås och höra hur dagen varit och dyl, på toan osv.

Såg även några avsnitt av "Supernanny Sverige" & jag blev smått chockad (dock inte fullt ut) över hur mkt Ipaden tar plats i barnens liv och sen blir föräldrarna förvånade när deras barn inte lyssnar på de och inte har ögonkontakt etc.

Undrar nu hur ni tänker kring det och hur ni resonerar om t.ex. Ipad vid läggdags. Har ni tidigare läst för era barn på kvällen eller har ni någonsin läst istället eller legat och pratat/myst ihop med era barn innan sovdags?

Hör av andra föräldrar att de ser er föräldrar som har barn som pysslar med dessa Ipad-s ofta att ni bara är lata eller att ni tappat orken och engagemang för era barn/gett upp på uppfostran av era barn och därför blir t.ex. mobilen bara en "nanny" så att ni slipper vara/leka med era barn eller exempelvis att slippa ta konflikter , tycker ni det stämmer?

Vidare undrar jag om ni är insatta i hur mobil/Ipad innan läggdags påverkar barns sömn och koncentration i skolan?

Varför jag undrar är då jag ofta hör mycket om detta och folk verkar ha väldigt mkt åsikter (oftast mkt negativa) om just barn som "är med" Ipad/mobil/dator istället för med mamma/pappa och som konstant har "näsan" i skärmen. Detta är alltså ingen direkt riktad kritik utan genuina frågor.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?
  • Super Mario
    frökenelisabeth skrev 2017-09-26 21:56:57 följande:

Man utgår väl från hur det funkar med ens eget barn. Om mitt barn hade stora problem att somna hade vi kanske haft lite fastare regler. Nu har vi inte så mkt regler kring i-pad, eftersom det funkar bra som det är. 

Ibland tittar han på i-pad när han ska sova, ibland läser vi, ibland bygger vi lite lego och så är det direkt i säng. Det är ingen stor grej.

Man behöver inte förbjuda i-pad om barnen inte verkar beroende av den, tänker jag. 

Nej jag tycker inte heller man ska förbjuda saker när det inte är ett problem som du skrev, absolut inte!
  • Super Mario

Gällande det där man sömn så menade jag/ vad jag läst inom forskning- inte att barn har svårt att sova utan att studier visar att barn inte helt och hållet "kopplar av" i själva sömnen utan att vissa delar av hjärnan fortfarande är aktiva när barnet sover.

• Valkyria75
    Super Mario skrev 2017-09-27 19:41:33 följande:

Oki men gällande Ipad på toan- är det inte bättre att barnet lär sig att sitta på toan för det som den är avsedd för ? Och för bråttom är något man väl lär barn att inte ha, helt enkelt. Det kanske kräver lite av din tid att öva på att sitta i lugn och ro men ger man bara Ipad tror du inte att det blir den lättare utvägen istället för att lära barnet att ha tålamod och sitta lugnt?

Fast när jag var liten satt jag alltid och läste serietidning på toa. Vad hör det för skillnad om man tittar på paddan liksom?
  • Super Mario
    Valkyria75 skrev 2017-09-27 19:53:34 följande:

Fast när jag var liten satt jag alltid och läste serietidning på toa. Vad hör det för skillnad om man tittar på paddan liksom?

Det handlar om att du sa att barnet kommer får förstoppning om de inte tittar i en Ipad när de bajsar. . Att de stressar om de inte hat något att göra. Och jag menar att man först och främst ska lära barnet att sitta lugnt och lära barnet tålamod. Och kan man inte bajsa så ska man inte sitta på toan.
  • Ellie
    Super Mario skrev 2017-09-27 20:03:56 följande:

Det handlar om att du sa att barnet kommer får förstoppning om de inte tittar i en Ipad när de bajsar. . Att de stressar om de inte hat något att göra. Och jag menar att man först och främst ska lära barnet att sitta lugnt och lära barnet tålamod. Och kan man inte bajsa så ska man inte sitta på toan.

Jag ser inte riktigt poängen med att träna en 4-åring i att tålmodigt sitta 15 min på toa utan något att göra, när det fungerar bra med ipad. Små barn har ju tusen situationer där de skall lära sig tålamod och att välja just toaletten för extra träning tror jag riskerar att motverka goda avföringsvanor. Jag tänker att det skall vara trevligt för barnet att gå på toa.

Vad menar du med att man inte skall sitta på toa om man inte kan bajsa? Är det om bajset inte kommer fort nog? Även om barnet uttryckt ett behov av att bajsa? Vad är fort nog?

Som sagt är det väldigt vanligt med förstoppningsproblem pga att barn har för bråttom. De vill fortsätta leka och klämmer bara ut lite avföring när det behöver tömmas mer, vilket kan ta en stund.
  • Ellie

Oki men gällande Ipad på toan- är det inte bättre att barnet lär sig att sitta på toan för det som den är avsedd för ? Och för bråttom är något man väl lär barn att inte ha, helt enkelt. Det kanske kräver lite av din tid att öva på att sitta i lugn och ro men ger man bara Ipad tror du inte att det blir den lättare utvägen istället för att lära barnet att ha tålamod och sitta lugnt?

Se mitt svar ovan.
  • Super Mario
    Ellie skrev 2017-09-27 20:21:00 följande:

Se mitt svar ovan.

Jag säger inget mer här. Du gör det som funkar för er. Vill inte ha en bråk och tjafs tråd som det är ofta här på familjeliv.
  • Alexi

Tja, ikväll har sexåringen tittat på tv i flera timmar, stress, trötthet hos oss och ilska och trots och allmänt bråkande från hans sida blev till en fight vi inte orkade ta.

Med det sagt vill jag säga att våra barn aldrig får ha mobil eller ipad i sängen. Dessa läggs i tvättstugan på nedervåningen innan läggdags och ligger där tills på morgonen. Vi läser saga för barnen vid läggning och äldsta läser sen egen bok tills hon somnar.

De är 7 och 9 år.

• Alexi
    Alexi skrev 2017-09-27 21:25:31 följande:
    Tja, ikväll har sexåringen tittat på tv i flera timmar, stress, trötthet hos oss och ilska och trots och allmänt bråkande från hans sida blev till en fight vi inte orkade ta.

Med det sagt vill jag säga att våra barn aldrig får ha mobil eller ipad i sängen. Dessa läggs i tvättstugan på nedervåningen innan läggdags och ligger där tills på morgonen. Vi läser saga för barnen vid läggning och äldsta läser sen egen bok tills hon somnar.

De är 7 och 9 år.
    Haha, sexåringen är nästan sju år, därav förvirringen i åldrar.
  • mso
    Super Mario skrev 2017-09-27 19:37:14 följande:
    Tror du att ditt barn väljer bort att läsa saga då ditt barn har valet att välja just Ipad/mobil före sagan?
    Förstår inte frågan riktigt då jag redan sagt att de får välja, yngsta vill oftast titta, äldsta är mer varierat. De 10 minutrarna de tittar i sängen är oftast den enda skärmtiden de har, så jag ser inte varför det skulle vara sämre att låta de titta på ett halvt program av nått istället för att läsa en bok? Är de sjuka så har de såklart mer skärmtid, men en vanlig vardag så finns det ingen tid för TV/Ipad/mobil, förutom just när de ska somna. (Det ska vara om vi inte får dem att gå på toaletten för att bajsa då... Då får de ta med sig telefonen så vi vet att de sitter still i en kvart.)

Sagor är de inte intresserade av alls. Faktaböcker om t.ex. dinosaurier tycker de är intressanta däremot. Men då det ofta ska diskuteras en massa kring vad vi just läst så tar vi oftast det tidigare på kvällen, annars så tar diskussionerna sällan slut.
  • wuq
    Mina barn får tillgång till alla varianter. De får ha Ipad ofta, men vi pratar också, vi läser för dem och myser vid läggdags, vi uppfostrar dem, ibland får man ha Ipad vid middagen, oftast inte och då pratar vi och umgås.

Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Och jag tycker inte att man behöver lägga vikt vid att förändra något som inte är ett problem. Och ja, det händer att jag tycker att det är skönt att mina barn pysslar med sitt ett tag så att jag också får pyssla med mitt.

Oavsett om de pysslar med paddan eller pysslar med sina leksaker, hoppar studsmatta eller leker med en kompis. Det betyder inte att jag struntar i dem eller deras fostran, det är en naturlig del av vardagen med barn att man både gör saker tillsammans och var för sig och att både barn och vuxna har behov av att få vara ifred en stund och slappna av. 

Supernanny-programmen ger jag däremot inte mycket för. Tittar sällan, men det jag sett har inte imponerat och jag tycker inte att jag fått ut nåt av dem som förälder.

Jag jobbar med barn och träffar många barn och föräldrar och tycker nog att de flesta föräldrar anstränger sig väldigt mycket för att deras barn ska ha det bra, fostras och få alla delar.

Men, jag tycker att föräldrar idag är väldigt ängsliga och har liksom tappat sitt eget sunda förnuft. De tittar mycket på vad andra tycker eller sånt de ser på sociala medier när de fostrar barnen eller sätter gränser, istället för att fundera vad som är viktigt för dem och deras barn att lägga energi på.

Precis som du beskriver i ditt inlägg: Man hör att andra..., och sen kopplar man ihop nån egen tolkning av att då måste det vara si eller så bara för det...
  • wuq
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Man gör väl ändå det man ska på toa oavsett om man läser eller inte under tiden?

Jag och många med mig gillar att läsa eller surfa på telefonen på toa, jag vågar nog tro att det är rätt vanligt till och med. 

Varför skulle det vara bättre att lära barnen att sitta och ha tråkigt på toan istället för att sitta och göra nåt trevligt medan man ändå måste sitta där?
  • Valkyria75
    Super Mario skrev 2017-09-27 20:03:56 följande:

Fast det där köper jag faktiskt inte. Jag kan inte se att det finns någon som helst vinst i att tvinga fram lugn och tålamod hos en treåringen med förstoppningsproblematik med en tydlig rädsla för att bajsa. Det är ju en plåga för barnet att tvingas sitta där. ALLA sätt att distrahera barnet till att spendera lite längre tid UTAN ångest och rädsla är ju jättebra. Och för de flesta är en iPad ett av de absolut bästa verktygen för detta.

Du verkar överdriva ipadens/skärmens risker lite. En iPad är inte per automatik dålig. Den är tvärtom ett oerhört kraftfullt verktyg på vägen till lärande och tränande av färdigheter såväl som ett lugnande verktyg för vissa barn. Däremot kan den missbrukas och då överväger nackdelarna som med allt annat missbruk. Men att använda den 15 min på toaletten då och då är verkligen inte ett missbruk, utan tvärtom en riktigt bra idé. Tålamod och lugn på toaletten utan distraktion kan man 'lära sig' vid annat tillfälle om det behövs.
  • Fru Ve

Mina barn får alltid se film (6-åringen ser på DVD och 10-åringen på Netflix på Ipad!!!) innan de somnar. Är det enklaste och bästa sättet för oss att få barnen att somna snabbt och utan tjafs. Det ena utesluter ju inte det andra, så vi läser alltid bok INNAN film sätts på. Barn är väl olika och självklart skulle de inte få se film innan de somnar om jag märkte att det gav stress och sömnproblem. Men jag ser inte problemet i vårt fall.

Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?