Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?
Här får 5-åringen använda ipad medan jag lägger lillasyster. Därefter läser vi saga. Hon brukar inte ha ett dugg svårt att somna efter det, och sover gott hela natten i sin egen säng.
Hon får också ha ipad på toaletten. Det är bra att sitta där en stund och inte ha alltför bråttom - något som tex lätt leder till förstoppning hos barn. Hon kan givetvis gå på toa utan ipad om hon måste, men till vardags ser jag inte ipaden som ett problem, snarare hjälp.
Ipad får också användas vid långa bilfärder som tidsfördriv, samt någon gång ibland vid mellanmål om hon föredrar det, och det inte är så att vi alla äter samtidigt.
Hon har lärt sig massor med ipadens hjälp (där vi suttit med bredvid), tex har hon spel som tränar läsning, lösa korsord, matematik, naturvetenskap, empati, kreativitet, problemlösning mm.
Jag ser inte hur detta skulle hänga ihop med vår uppfostran i övrigt. Hon lyssnar precis lika mycket som vilken 5-åring som helst, och vi har aldrig haft bekymmer med trots eller liknande (vilket säkert ligger mer i hennes personlighet än i vår uppfostran - barn är ju olika). Jag tycker ipad är ett bra läromedel om det används rätt, och det handlar inte om att vi är lata eller ointresserade av våra barn.