• wuq

Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?

Mina barn får tillgång till alla varianter. De får ha Ipad ofta, men vi pratar också, vi läser för dem och myser vid läggdags, vi uppfostrar dem, ibland får man ha Ipad vid middagen, oftast inte och då pratar vi och umgås.

Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Och jag tycker inte att man behöver lägga vikt vid att förändra något som inte är ett problem. Och ja, det händer att jag tycker att det är skönt att mina barn pysslar med sitt ett tag så att jag också får pyssla med mitt.

Oavsett om de pysslar med paddan eller pysslar med sina leksaker, hoppar studsmatta eller leker med en kompis. Det betyder inte att jag struntar i dem eller deras fostran, det är en naturlig del av vardagen med barn att man både gör saker tillsammans och var för sig och att både barn och vuxna har behov av att få vara ifred en stund och slappna av. 

Supernanny-programmen ger jag däremot inte mycket för. Tittar sällan, men det jag sett har inte imponerat och jag tycker inte att jag fått ut nåt av dem som förälder.

Jag jobbar med barn och träffar många barn och föräldrar och tycker nog att de flesta föräldrar anstränger sig väldigt mycket för att deras barn ska ha det bra, fostras och få alla delar.

Men, jag tycker att föräldrar idag är väldigt ängsliga och har liksom tappat sitt eget sunda förnuft. De tittar mycket på vad andra tycker eller sånt de ser på sociala medier när de fostrar barnen eller sätter gränser, istället för att fundera vad som är viktigt för dem och deras barn att lägga energi på.

Precis som du beskriver i ditt inlägg: Man hör att andra..., och sen kopplar man ihop nån egen tolkning av att då måste det vara si eller så bara för det...
  • wuq
    Super Mario skrev 2017-09-27 19:41:33 följande:
    Oki men gällande Ipad på toan- är det inte bättre att barnet lär sig att sitta på toan för det som den är avsedd för ? Och för bråttom är något man väl lär barn att inte ha, helt enkelt. Det kanske kräver lite av din tid att öva på att sitta i lugn och ro men ger man bara Ipad tror du inte att det blir den lättare utvägen istället för att lära barnet att ha tålamod och sitta lugnt?
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Man gör väl ändå det man ska på toa oavsett om man läser eller inte under tiden?

Jag och många med mig gillar att läsa eller surfa på telefonen på toa, jag vågar nog tro att det är rätt vanligt till och med. 

Varför skulle det vara bättre att lära barnen att sitta och ha tråkigt på toan istället för att sitta och göra nåt trevligt medan man ändå måste sitta där?
Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?