Förskolans sekretess??
Lång historia kort- Min dotters pappa har nyligen flyttat till annan ort. Dottern (4år), som vi har gemensam vårdnad om går kvar på samma förskola som innan men tvingas nu pendla varannan vecka med pappan under hans veckor. Pappan jobbar tiderna 7-16 i orten där han nu bor och det tar minst 40 min enkel resa från hans bostad till förskolan.
Jag skulle föredra att dottern bodde med mig alla vardagar då bilresan varje dag lär ta på krafter och kanske så småning om bidra till trötthet, koncentrationssvårigheter osv..
Pga att vi har gemensam vårdnad så kan jag inte bara bestämma själv att dottern ska bo med mig mer än med pappan. Utan det måste isåfall finnas "bevis" på att dotterns mående påverkas negativt av situationen.
Familjerätten råder mig att vara "på min vakt", vara uppmärksam och även komunicera med förskolepersonalen regelbundet för att kolla så att dottern verkligen kommer till förskolan de tider som är sagt eller om det märks på henne att hon blivit tröttare osv.. (pappan har tidigare inte skött schematider och varit hemma från jobbet/förskolan ovanligt mycket)
Nu till min fundering- Personalen på förskolan menar att dem inte får prata med mig om vilka tider hon är på förskolan under pappans veckor. Dem får inte, enligt dem, ge ut någon information om henne under den andre förälderns vecka. Det ska tydligen ingå i deras sekretess.
Familjerätten råder mig alltså till att prata med förskolan för att kunna se om dotterns mående försämras under pappans veckor, medans förskolan, enligt dem själva inte får prata om henne mående med mig under hans veckor över huvud taget...
Jag känner mig förvirrad, finns det någon här som vet vad dom stämmer eller vad jag ska göra istället?