• Mli95

Förskolans sekretess??

Lång historia kort- Min dotters pappa har nyligen flyttat till annan ort. Dottern (4år), som vi har gemensam vårdnad om går kvar på samma förskola som innan men tvingas nu pendla varannan vecka med pappan under hans veckor. Pappan jobbar tiderna 7-16 i orten där han nu bor och det tar minst 40 min enkel resa från hans bostad till förskolan.

Jag skulle föredra att dottern bodde med mig alla vardagar då bilresan varje dag lär ta på krafter och kanske så småning om bidra till trötthet, koncentrationssvårigheter osv..

Pga att vi har gemensam vårdnad så kan jag inte bara bestämma själv att dottern ska bo med mig mer än med pappan. Utan det måste isåfall finnas "bevis" på att dotterns mående påverkas negativt av situationen.

Familjerätten råder mig att vara "på min vakt", vara uppmärksam och även komunicera med förskolepersonalen regelbundet för att kolla så att dottern verkligen kommer till förskolan de tider som är sagt eller om det märks på henne att hon blivit tröttare osv.. (pappan har tidigare inte skött schematider och varit hemma från jobbet/förskolan ovanligt mycket)

Nu till min fundering- Personalen på förskolan menar att dem inte får prata med mig om vilka tider hon är på förskolan under pappans veckor. Dem får inte, enligt dem, ge ut någon information om henne under den andre förälderns vecka. Det ska tydligen ingå i deras sekretess.

Familjerätten råder mig alltså till att prata med förskolan för att kunna se om dotterns mående försämras under pappans veckor, medans förskolan, enligt dem själva inte får prata om henne mående med mig under hans veckor över huvud taget...

Jag känner mig förvirrad, finns det någon här som vet vad dom stämmer eller vad jag ska göra istället?

• Svar på tråden Förskolans sekretess??
  • Tow2Mater
    Mli95 skrev 2017-09-26 19:27:41 följande:
    Enligt mig är 40 min (minst, räkna in mycket trafik) bilåkning två gånger om dagen, tidig morgon samt kväll inte optimalt för en fyraåring som dessutom ska orka hålla igång hela dagen på förskolan också. Rutiner rubbas. Pappan början jobba kl 7, dottern ska hinna köras till förskolan innan dess, pappan ska sen hinna tillbaka från förskolan till jobbet.. Jag känner min dotter och jag vet att i längden kommer det inte vara hållbart.

Att komma i säng efter kl 20 och sen upp igen senast 0530 varje dag klarar knappt jag själv av.
    Få har "optimala" liv. 40-45 minuter är inte onormalt, många har den pendlingstiden.  Kan ni byta till en fsk mittemellan era hem?
  • Mli95
    Tow2Mater skrev 2017-09-26 19:33:01 följande:

Få har "optimala" liv. 40-45 minuter är inte onormalt, många har den pendlingstiden.  Kan ni byta till en fsk mittemellan era hem?

Hela hennes liv finns i kommunen vi bor i samt hela hennes familj, min familj och pappans familj. Jag har inget körkort och arbetar här i orten. Dottern trivs jättebra och med tanke på alla andra förändringar hon tvingats gå igenom så är byte av förskola inget alternativ. Pappan har valt att flytta enbart pga en ny flickvän. Det tycker inte jag ska vara en god anledning till att vår dotter ska få "lida". Men visst, det hade ju kunnat funka om situationen var annorlunda.
  • Alexi
    AnkiC skrev 2017-09-26 18:33:23 följande:
    Mamman kan ju i detta fallet använda förskolans info i en vårdnadstvist och det är ju inte alls säkert att det är till gagn för barnet. Förskolan får inte ta ställning. Märker förskolan att barnet mår dåligt måste man larma såklart och gå den vägen för barnets bästa. Inte agera mellanspel i föräldrars tvist.
    Men tex. Om barnet har en magsjuka eller bryter foten på pappans vecka, är det ett brott mot sekretessen att berätta det för mamman? Dvs sådant som enbart handlar om barnets hälsa.

Hur gör förskolan om man vet att föräldrarna inte kommunicerar alls men man har varit tvungen att ringa ambulans för barnet pga allvarlig händelse på förskolan?
  • Anonym (Va)
    Alexi skrev 2017-09-26 21:01:24 följande:

Men tex. Om barnet har en magsjuka eller bryter foten på pappans vecka, är det ett brott mot sekretessen att berätta det för mamman? Dvs sådant som enbart handlar om barnets hälsa.

Hur gör förskolan om man vet att föräldrarna inte kommunicerar alls men man har varit tvungen att ringa ambulans för barnet pga allvarlig händelse på förskolan?

Fast det är ju inte samma sak. Det är en händelse som hänt på förskolan. Det har ingenting med pappan att göra.

Men däremot att berätta om vilka dagar och tider som barnet kommer dit har med pappans liv att göra. Om han är ledig/sjuk/skolkar ifrån jobbet och är hemma med barnet är inget som förskolan får berätta om.
  • Mli95

Äntligen någon som förstår mina funderingar. Det verkar så lustigt att bara för att föräldrarna bor på varsin adress får man plötsligt inte längre veta hur ens barn mår varannan vecka..
  • AnkiC

Kan inte tänka mig att det skulle vara fel att berätta det. Det är inte jämförbart. Det är ju inget mamman kan använda mot pappan på nåt vis. Hon får ju reda på det ändå också om barnet bryter foten. Om det händer något på förskolan ringer man båda vårdnadshavarna såklart.
  • Mli95
    Anonym (Va) skrev 2017-09-26 21:09:37 följande:

Fast det är ju inte samma sak. Det är en händelse som hänt på förskolan. Det har ingenting med pappan att göra.

Men däremot att berätta om vilka dagar och tider som barnet kommer dit har med pappans liv att göra. Om han är ledig/sjuk/skolkar ifrån jobbet och är hemma med barnet är inget som förskolan får berätta om.

Det är inte pappans liv jag vill vara delaktig i, utan min dotters. Vi är båda vårdnadshavare och föräldrar, jämt alla dagar i veckan. Min personliga åsikt (den spelar ingen roll egentligen men ändå) är att jag borde ha rätt att få veta om min dotter varit på förskolan eller inte, sen behöver inte förskolan berätta mer ingående men ett ja/nej borde jag kunna få, tycker jag. Men nu funkade det ju tydligen inte så, så jag respekterar det och tänker inte tjata mer om det.
  • Anonym (123)
    Mli95 skrev 2017-09-26 19:27:41 följande:

Enligt mig är 40 min (minst, räkna in mycket trafik) bilåkning två gånger om dagen, tidig morgon samt kväll inte optimalt för en fyraåring som dessutom ska orka hålla igång hela dagen på förskolan också. Rutiner rubbas. Pappan början jobba kl 7, dottern ska hinna köras till förskolan innan dess, pappan ska sen hinna tillbaka från förskolan till jobbet.. Jag känner min dotter och jag vet att i längden kommer det inte vara hållbart.

Att komma i säng efter kl 20 och sen upp igen senast 0530 varje dag klarar knappt jag själv av.

Fast det där får ju pappan lösa. Nu var det ju inte din fråga men för mig är 40min en helt normal tid att ta sig fram till vardags. Det är klart rutiner rubbas när ni är skilda. Det blir pappas rutiner vv och mammas rutiner vv nu. Inget konstigt alls, och inte måste barn fara illa av det heller. Även om det blir annorlunda och alltid kommer vara annorlunda mot när ni var en familj. För många löser sig sådana praktiska problem med tiden, hoppas detblir så för dig också TS.
  • AnkiC
    Anonym (123) skrev 2017-09-26 21:23:06 följande:
    Fast det där får ju pappan lösa. Nu var det ju inte din fråga men för mig är 40min en helt normal tid att ta sig fram till vardags. Det är klart rutiner rubbas när ni är skilda. Det blir pappas rutiner vv och mammas rutiner vv nu. Inget konstigt alls, och inte måste barn fara illa av det heller. Även om det blir annorlunda och alltid kommer vara annorlunda mot när ni var en familj. För många löser sig sådana praktiska problem med tiden, hoppas detblir så för dig också TS.
    Ja jag håller med om detta. Sen kanske du ts vet om andra brister hos pappan som gör att du vill ha henne hos dig mer. Det kanske är befogat men jag tror du griper efter halmstrån om du fiskar efter detta med pendlingen och tror det ska hjälpa. Du har ju mist kontrollen nu när ni separerat. Det är jobbigt.
  • Mli95
    AnkiC skrev 2017-09-26 22:10:06 följande:

Ja jag håller med om detta. Sen kanske du ts vet om andra brister hos pappan som gör att du vill ha henne hos dig mer. Det kanske är befogat men jag tror du griper efter halmstrån om du fiskar efter detta med pendlingen och tror det ska hjälpa. Du har ju mist kontrollen nu när ni separerat. Det är jobbigt.

Vi var separerade långt innan han bestämde sig för att flytta till annan ort. Och vi hade en "bra" relation då. Det handlar alltså inte om någon kontroll från min sida utan enbart om hur situationen påverkar dottern. Jag försöker inte ta pappans vårdnad på något sätt utan jag är helt öppen för olika alternativ. Det är det med att hon i stort sätt tillbringar hela sin vakna tid tillsammans med pappan i bilen. Samt att det lär bli slitsamt. Jag vill det bästa för mitt barn. Och jag tycker inte att pappan gör det bästa. Tyvärr.
  • Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-26 22:48:07 följande:

Vi var separerade långt innan han bestämde sig för att flytta till annan ort. Och vi hade en "bra" relation då. Det handlar alltså inte om någon kontroll från min sida utan enbart om hur situationen påverkar dottern. Jag försöker inte ta pappans vårdnad på något sätt utan jag är helt öppen för olika alternativ. Det är det med att hon i stort sätt tillbringar hela sin vakna tid tillsammans med pappan i bilen. Samt att det lär bli slitsamt. Jag vill det bästa för mitt barn. Och jag tycker inte att pappan gör det bästa. Tyvärr.

Fast det känns som om du bara antar att det kommer vara dåligt för barnet. Inte att du faktiskt märkt att hon mår dåligt av det. Att åka bil kan vara jobbigt och stressigt, men det kan också vara en lugn och skön stund för barnet och pappan att umgås, prata lite, sjunga med i låtar, titta på det man passerar. Livet blir vad man gör det till, det är inte alltid perfekt men kan va bra ändå. Så jag förstår inte varför du ska dra igång nått innan du ens vet att barnet mår dåligt?
  • Mli95
    Anonym (Va) skrev 2017-09-27 08:13:08 följande:

Fast det känns som om du bara antar att det kommer vara dåligt för barnet. Inte att du faktiskt märkt att hon mår dåligt av det. Att åka bil kan vara jobbigt och stressigt, men det kan också vara en lugn och skön stund för barnet och pappan att umgås, prata lite, sjunga med i låtar, titta på det man passerar. Livet blir vad man gör det till, det är inte alltid perfekt men kan va bra ändå. Så jag förstår inte varför du ska dra igång nått innan du ens vet att barnet mår dåligt?

Jag tror att du missuppfattar. Märks inga förändringar på dottern finns det ju inga anledningar för mig att ändra boendesituationen såklart.
  • Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-27 09:58:48 följande:

Jag tror att du missuppfattar. Märks inga förändringar på dottern finns det ju inga anledningar för mig att ändra boendesituationen såklart.

Vad är det jag missuppfattar? Du har ju själv inte märkt att barnet mår dåligt nu utav att behöva pendla. Men du anser ändå inte att det är bra, du har ändå redan pratat med familjerätten om det och försöker samla bevis för att det är som du tror. Eller?

Varför tar du det inte lugnt och ser hur det blir istället? Barnet kanske inte alls mår dåligt av att pendla, i så fall bra. Eller så kommer du att märka att detta funkar inte alls och kan då ta tag i det.
  • LinaIda

Förskolan har sekretess enl 23 kap Offentlighets- och sekretesslagen OSL, men inte gentemot barnets vårdnadshavare enl 12:3 OSL - när det gäller barnets personliga förhållanden - se 6:11 Föräldrabalken.
    Förskolan ska lämna ut information om barnet till dig, men inte sådant som rör den andra vårdnadshavaren - utan endast sådant som rör barnet. Kontakta kommunen om förskolan inte ger med sig! Självklart har Familjerätten inte fel här, utan förskolan.

Vänligen Juridikläraren

Svar på tråden Förskolans sekretess??