• AnkiC

Förskolans sekretess??

Mli95 skrev 2017-09-26 17:31:06 följande:

Med andra ord är det familjerätten som gett mig fel råd. Tack för svar.

Ja det har dom. Vi får inte skvallra till den ene föräldern om hur barnet mår under den andra förälderns vecka. Den kommunikationen får föräldrarna ha själva. Märkligt av familjerätten.
  • AnkiC

Om barnet mår väldigt dåligt under pappans vecka så är det med honom vi diskuterar detta och han får ta ställning till att förändra sin tillvaro så att barnet mår bättre. Skulle barnet må väldigt dåligt så att vi misstänker att hon far illa tar förskolan sitt ansvar och anmäler till soc. Tror dock inte det kommer ske i detta fall. Flickan far nog inte illa av detta. Du får försöka ha en dialog med pappan ts och fråga hur barnet fungerar med dessa bilresor. Förhoppningsvis ser han till barnets bästa och är ärlig. Låter inte som att det är en hållbar situation ändå och frågan är hur länge pappan orkar med denna pendling varje dag. Måste kosta bilbränder också.

• AnkiC
    Alexi skrev 2017-09-26 17:55:28 följande:

Men vem är förskolans sekretess tänkt att skydda? De vuxna eller barnet? Hur kan förskolan ha sekretess över huvud taget vad gäller ett barn gentemot dess vårdnadshavare?

Mamman kan ju i detta fallet använda förskolans info i en vårdnadstvist och det är ju inte alls säkert att det är till gagn för barnet. Förskolan får inte ta ställning. Märker förskolan att barnet mår dåligt måste man larma såklart och gå den vägen för barnets bästa. Inte agera mellanspel i föräldrars tvist.
  • AnkiC
    Alexi skrev 2017-09-26 21:01:24 följande:
    Men tex. Om barnet har en magsjuka eller bryter foten på pappans vecka, är det ett brott mot sekretessen att berätta det för mamman? Dvs sådant som enbart handlar om barnets hälsa.

Hur gör förskolan om man vet att föräldrarna inte kommunicerar alls men man har varit tvungen att ringa ambulans för barnet pga allvarlig händelse på förskolan?
    Kan inte tänka mig att det skulle vara fel att berätta det. Det är inte jämförbart. Det är ju inget mamman kan använda mot pappan på nåt vis. Hon får ju reda på det ändå också om barnet bryter foten. Om det händer något på förskolan ringer man båda vårdnadshavarna såklart.
  • AnkiC
    Anonym (123) skrev 2017-09-26 21:23:06 följande:
    Fast det där får ju pappan lösa. Nu var det ju inte din fråga men för mig är 40min en helt normal tid att ta sig fram till vardags. Det är klart rutiner rubbas när ni är skilda. Det blir pappas rutiner vv och mammas rutiner vv nu. Inget konstigt alls, och inte måste barn fara illa av det heller. Även om det blir annorlunda och alltid kommer vara annorlunda mot när ni var en familj. För många löser sig sådana praktiska problem med tiden, hoppas detblir så för dig också TS.
    Ja jag håller med om detta. Sen kanske du ts vet om andra brister hos pappan som gör att du vill ha henne hos dig mer. Det kanske är befogat men jag tror du griper efter halmstrån om du fiskar efter detta med pendlingen och tror det ska hjälpa. Du har ju mist kontrollen nu när ni separerat. Det är jobbigt.
Svar på tråden Förskolans sekretess??