• Mli95

Förskolans sekretess??

Lång historia kort- Min dotters pappa har nyligen flyttat till annan ort. Dottern (4år), som vi har gemensam vårdnad om går kvar på samma förskola som innan men tvingas nu pendla varannan vecka med pappan under hans veckor. Pappan jobbar tiderna 7-16 i orten där han nu bor och det tar minst 40 min enkel resa från hans bostad till förskolan.

Jag skulle föredra att dottern bodde med mig alla vardagar då bilresan varje dag lär ta på krafter och kanske så småning om bidra till trötthet, koncentrationssvårigheter osv..

Pga att vi har gemensam vårdnad så kan jag inte bara bestämma själv att dottern ska bo med mig mer än med pappan. Utan det måste isåfall finnas "bevis" på att dotterns mående påverkas negativt av situationen.

Familjerätten råder mig att vara "på min vakt", vara uppmärksam och även komunicera med förskolepersonalen regelbundet för att kolla så att dottern verkligen kommer till förskolan de tider som är sagt eller om det märks på henne att hon blivit tröttare osv.. (pappan har tidigare inte skött schematider och varit hemma från jobbet/förskolan ovanligt mycket)

Nu till min fundering- Personalen på förskolan menar att dem inte får prata med mig om vilka tider hon är på förskolan under pappans veckor. Dem får inte, enligt dem, ge ut någon information om henne under den andre förälderns vecka. Det ska tydligen ingå i deras sekretess.

Familjerätten råder mig alltså till att prata med förskolan för att kunna se om dotterns mående försämras under pappans veckor, medans förskolan, enligt dem själva inte får prata om henne mående med mig under hans veckor över huvud taget...

Jag känner mig förvirrad, finns det någon här som vet vad dom stämmer eller vad jag ska göra istället?

• Svar på tråden Förskolans sekretess??
  • Meriall

Men vänta, hur kunde pappan flytta med dottern (vv) om ni har gemensam vårdnad? Du måste väl godkänna flytten?

• Anonym (Va)
    Meriall skrev 2017-09-26 16:47:23 följande:

Men vänta, hur kunde pappan flytta med dottern (vv) om ni har gemensam vårdnad? Du måste väl godkänna flytten?

Nej. Pappan får bo vart han vill. Båda måste godkänna om man flyttar barnets boende adress. Men umgänge hos pappa 40 min bort måste inte mamman godkänna.
  • Meriall
    Anonym (Va) skrev 2017-09-26 16:49:33 följande:

Nej. Pappan får bo vart han vill. Båda måste godkänna om man flyttar barnets boende adress. Men umgänge hos pappa 40 min bort måste inte mamman godkänna.

Vv-boende är väl inte bara umgänge? Eller räknas det som det ändå? Så ifall man har vv så kan föräldern där barnet inte är skrivet flytta var som helst men den där barnet står skrivet inte flytta alls? Underligt i så fall...
  • Anonym (Va)

Inom förskolan gäller sekretess med omvänt skaderekvisit till skydd för uppgifter om enskild personliga förhållande, dvs den stränga graden av sekretess. En uppgift som omfattas av en sekressesregel med omvänt skaderekvisit är bara offentlig om det står klart att den kan lämnas ut utan risk för skada.

Sen exakt vad det innebär när det kommer till vårdnadshavare är jag lite osäker på. Man kan väl se det åt båda håll. 1. Du som vårdnadshavare borde ha rätt att veta om ditt barn har varit där eller inte och hur h*n mår. 2. Men attt lämna ut de uppgifterna inskränker på pappans liv.

• Anonym (Va)
    Meriall skrev 2017-09-26 16:50:57 följande:

Vv-boende är väl inte bara umgänge? Eller räknas det som det ändå? Så ifall man har vv så kan föräldern där barnet inte är skrivet flytta var som helst men den där barnet står skrivet inte flytta alls? Underligt i så fall...

Varannan vecka innebär att barnet bor varannan vecka. Men barnet kan bara vara skriven på 1 adress. För att ändra barnets adress krävs bådas underskrift. Vägrar andra föräldern skriva under så kan man flytta ändå och sen få skatteverket att göra en utredning om vart barnet ska stå skrivet.
  • Vickan I

Fast vadå att "barnet ska vara där tider som sagts". Om han väljer att vara hemma med barnet är väl det bara positivt? Är ju ingen skolplikt. Självklart ska ju förskolan flagga vidare om de misstänker att barnet far illa.

• Anonym (123)

Fast om ni har vv så gör väl pappan som han vill sina veckor. Vill han ha maxtid, eller vara hemma så det hans val. Familjerättens uppmaning känns lite märklig.

• Mli95

Självklart ska dottern vara hemma med sin pappa om han också är hemma/ledig. Jag som mamma blir dock fundersam när jag upptäcker att mitt barn inte varit på förskolan under en hel vecka vid flera tillfällen samt missat fotograferingar eller att informationslappar från personal hängt kvar på kroken för att pappan i fråga inte varit på förskolan. När jag vet att pappan har fast anställning med regelbundna arbetstider så antar jag att min dotter då befinner sig på förskolan när inget annat har sagts- alltså "de tider som sagts".

Men nu var ju inte det det jag funderade över i just denna tråden. Utan om förskolans sekretess.

• Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-26 17:18:41 följande:

Självklart ska dottern vara hemma med sin pappa om han också är hemma/ledig. Jag som mamma blir dock fundersam när jag upptäcker att mitt barn inte varit på förskolan under en hel vecka vid flera tillfällen samt missat fotograferingar eller att informationslappar från personal hängt kvar på kroken för att pappan i fråga inte varit på förskolan. När jag vet att pappan har fast anställning med regelbundna arbetstider så antar jag att min dotter då befinner sig på förskolan när inget annat har sagts- alltså "de tider som sagts".

Men nu var ju inte det det jag funderade över i just denna tråden. Utan om förskolans sekretess.

Läs;
    Anonym (Va) skrev 2017-09-26 16:59:01 följande:

Inom förskolan gäller sekretess med omvänt skaderekvisit till skydd för uppgifter om enskild personliga förhållande, dvs den stränga graden av sekretess. En uppgift som omfattas av en sekressesregel med omvänt skaderekvisit är bara offentlig om det står klart att den kan lämnas ut utan risk för skada.

Sen exakt vad det innebär när det kommer till vårdnadshavare är jag lite osäker på. Man kan väl se det åt båda håll. 1. Du som vårdnadshavare borde ha rätt att veta om ditt barn har varit där eller inte och hur h*n mår. 2. Men attt lämna ut de uppgifterna inskränker på pappans liv.

• Mli95

Med andra ord är det familjerätten som gett mig fel råd. Tack för svar.

Svar på tråden Förskolans sekretess??