• Anonym (Va)

Förskolans sekretess??

Meriall skrev 2017-09-26 16:47:23 följande:

Men vänta, hur kunde pappan flytta med dottern (vv) om ni har gemensam vårdnad? Du måste väl godkänna flytten?

Nej. Pappan får bo vart han vill. Båda måste godkänna om man flyttar barnets boende adress. Men umgänge hos pappa 40 min bort måste inte mamman godkänna.
  • Anonym (Va)

Inom förskolan gäller sekretess med omvänt skaderekvisit till skydd för uppgifter om enskild personliga förhållande, dvs den stränga graden av sekretess. En uppgift som omfattas av en sekressesregel med omvänt skaderekvisit är bara offentlig om det står klart att den kan lämnas ut utan risk för skada.

Sen exakt vad det innebär när det kommer till vårdnadshavare är jag lite osäker på. Man kan väl se det åt båda håll. 1. Du som vårdnadshavare borde ha rätt att veta om ditt barn har varit där eller inte och hur h*n mår. 2. Men attt lämna ut de uppgifterna inskränker på pappans liv.

• Anonym (Va)
    Meriall skrev 2017-09-26 16:50:57 följande:

Vv-boende är väl inte bara umgänge? Eller räknas det som det ändå? Så ifall man har vv så kan föräldern där barnet inte är skrivet flytta var som helst men den där barnet står skrivet inte flytta alls? Underligt i så fall...

Varannan vecka innebär att barnet bor varannan vecka. Men barnet kan bara vara skriven på 1 adress. För att ändra barnets adress krävs bådas underskrift. Vägrar andra föräldern skriva under så kan man flytta ändå och sen få skatteverket att göra en utredning om vart barnet ska stå skrivet.
  • Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-26 17:18:41 följande:

Självklart ska dottern vara hemma med sin pappa om han också är hemma/ledig. Jag som mamma blir dock fundersam när jag upptäcker att mitt barn inte varit på förskolan under en hel vecka vid flera tillfällen samt missat fotograferingar eller att informationslappar från personal hängt kvar på kroken för att pappan i fråga inte varit på förskolan. När jag vet att pappan har fast anställning med regelbundna arbetstider så antar jag att min dotter då befinner sig på förskolan när inget annat har sagts- alltså "de tider som sagts".

Men nu var ju inte det det jag funderade över i just denna tråden. Utan om förskolans sekretess.

Läs;
    Anonym (Va) skrev 2017-09-26 16:59:01 följande:

Inom förskolan gäller sekretess med omvänt skaderekvisit till skydd för uppgifter om enskild personliga förhållande, dvs den stränga graden av sekretess. En uppgift som omfattas av en sekressesregel med omvänt skaderekvisit är bara offentlig om det står klart att den kan lämnas ut utan risk för skada.

Sen exakt vad det innebär när det kommer till vårdnadshavare är jag lite osäker på. Man kan väl se det åt båda håll. 1. Du som vårdnadshavare borde ha rätt att veta om ditt barn har varit där eller inte och hur h*n mår. 2. Men attt lämna ut de uppgifterna inskränker på pappans liv.

• Anonym (Va)
    Alexi skrev 2017-09-26 17:55:28 följande:

Men vem är förskolans sekretess tänkt att skydda? De vuxna eller barnet? Hur kan förskolan ha sekretess över huvud taget vad gäller ett barn gentemot dess vårdnadshavare?

Att förskolan har så sträng sekretess beror just på att förskolan får veta så mycket privat info om barnen OCH deras familjer. Förskolan får inte berätta om en vårdnadshavare för den andra. Man kan tycka att mamman borde ha rätt till info om barnet även på pappans veckor men det kan inskränka på pappan. Alltså är policin att man inte säger nått. Misstänker förskolan att barnet far illa så kommer dom att anmäla det.
  • Anonym (Va)
    Alexi skrev 2017-09-26 21:01:24 följande:

Men tex. Om barnet har en magsjuka eller bryter foten på pappans vecka, är det ett brott mot sekretessen att berätta det för mamman? Dvs sådant som enbart handlar om barnets hälsa.

Hur gör förskolan om man vet att föräldrarna inte kommunicerar alls men man har varit tvungen att ringa ambulans för barnet pga allvarlig händelse på förskolan?

Fast det är ju inte samma sak. Det är en händelse som hänt på förskolan. Det har ingenting med pappan att göra.

Men däremot att berätta om vilka dagar och tider som barnet kommer dit har med pappans liv att göra. Om han är ledig/sjuk/skolkar ifrån jobbet och är hemma med barnet är inget som förskolan får berätta om.
  • Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-26 22:48:07 följande:

Vi var separerade långt innan han bestämde sig för att flytta till annan ort. Och vi hade en "bra" relation då. Det handlar alltså inte om någon kontroll från min sida utan enbart om hur situationen påverkar dottern. Jag försöker inte ta pappans vårdnad på något sätt utan jag är helt öppen för olika alternativ. Det är det med att hon i stort sätt tillbringar hela sin vakna tid tillsammans med pappan i bilen. Samt att det lär bli slitsamt. Jag vill det bästa för mitt barn. Och jag tycker inte att pappan gör det bästa. Tyvärr.

Fast det känns som om du bara antar att det kommer vara dåligt för barnet. Inte att du faktiskt märkt att hon mår dåligt av det. Att åka bil kan vara jobbigt och stressigt, men det kan också vara en lugn och skön stund för barnet och pappan att umgås, prata lite, sjunga med i låtar, titta på det man passerar. Livet blir vad man gör det till, det är inte alltid perfekt men kan va bra ändå. Så jag förstår inte varför du ska dra igång nått innan du ens vet att barnet mår dåligt?
  • Anonym (Va)
    Mli95 skrev 2017-09-27 09:58:48 följande:

Jag tror att du missuppfattar. Märks inga förändringar på dottern finns det ju inga anledningar för mig att ändra boendesituationen såklart.

Vad är det jag missuppfattar? Du har ju själv inte märkt att barnet mår dåligt nu utav att behöva pendla. Men du anser ändå inte att det är bra, du har ändå redan pratat med familjerätten om det och försöker samla bevis för att det är som du tror. Eller?

Varför tar du det inte lugnt och ser hur det blir istället? Barnet kanske inte alls mår dåligt av att pendla, i så fall bra. Eller så kommer du att märka att detta funkar inte alls och kan då ta tag i det.
Svar på tråden Förskolans sekretess??