• Jowai

Faktura för offentliga handlingar

I våras skickade jag ett mail ang att få ut offentliga handlingar. Jag efterfrågade dom att skickas per e-mail då de offentliga handlingarna i sig var e-mail, alltså digitala. 

Fick svar att de inte kunde skicka dom digitalt. Då slutade jag svara eftersom jag inte kunde få dom på det sätter jag ville. 

För några dagar sedan fick jag nu en faktura samt ett paket med dessa papper hemskickade till mig. Jag har i mitt första mail inte skrivit mitt namn eller min adress. En del av mitt personliga mail består av mitt efternamn så jag misstänker att de har hittat det på så sätt (handlingarna är från min arbetsgivare) 

Min fråga är nu om de kan göra så här? Fakturan är på flera tusen av något jag inte efterfrågat på det sättet. 

• Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar
  • Jowai

Hittade det här, Det finns alltså inga som helst skäl att de skickar uppgifterna till mig eftersom det aldrig är efterfrågat. Praxis borde då varit att skriva ut uppgifterna och sedan meddelat att det fanns att läsa på plats.

?Det finns med andra ord ?betydande hinder? för att lämna ut originalhandlingen ?på stället? (se TF 2:12 2 st). Enligt professor Alf Bohlin så har du i dessa fall rätt att kostnadsfritt ta del av kopior av handlingarna på plats hos myndigheten (men du får inte ta med dem hem utan att betala, se ?

?En myndighet kan inte heller ta ut kopieavgift i de fall då en handling inte kan lämnas ut i original därför att den innehåller hemliga uppgifter som måste maskas/täckas över (se s. 146 i Bohlins Offentlighetsprincipen och s. 311 i JO 1972 s.306).?

• NELJ
    Jowai skrev 2017-09-26 08:54:54 följande:

Det finns en historia bakom det här som gör att det mycket väl kan vara så att man tar ut oskäligt mycket pengar. Framförallt att man inte förvarnar att det kan vara dyrt att få ut detta. 

På arbetsplatsen har man velat lägga ner vår avdelning och flytta oss till en annan arbetsgivare. Då de även med flera uppmaningar inte gav personalen information försökte vi hämta den på detta sätt, med att ta ut mail konversationer mellan cheferna. Det finns flera andra tvister i den här vevan så "rättshaverist" eller försöka ge tillbaka är troligt scenario.

Behär du anonymt ut offentliga handlingar från din egen arbetsplats? Det här låter ju helskumt. Är facket inkopplat? Varför är du kvar när det är så infekterat?
  • Jowai

Jag vet inte varför det är skumt? Det är helt ok att begära ut offentliga handlingar då det är inom statens regi. 

Jag är kvar i ca 2 månader till sen har jag inte kvar min anställning.

• Jowai

Facket är inkopplat men har inte kunnat göra så mycket.

• Guapa

När jag jobbade på kommun fick vi inte skicka ut handlingar via e-post. Tror det var PUL (personuppgiftslagen) som hindrade. Men fysiska utskrifter gick bra, 2 kr per ark. Eller att personen fick läsa gratis hos kommunen. (Väldigt besvärligt för oss då de flesta handlingar var digitala- hade varit lättare att maila)

Dock ser jag en kommunikationsmiss här. Jag tycker det kan likställas med ett avtal där det krävs både anbud och accept. Ytterst tveksamt om ett frånvaro av svar kan anses som accept.

• NELJ
    Jowai skrev 2017-09-26 09:16:28 följande:

Jag vet inte varför det är skumt? Det är helt ok att begära ut offentliga handlingar då det är inom statens regi. 

Jag är kvar i ca 2 månader till sen har jag inte kvar min anställning.

Jag menade inte att ditt beteende var skumt. Utan att situationen som sådan är skum iom att du kände att det var befogat. Att ha sådant misstroende mot sin arbetsgivare tyder på ett väldigt klent ledarskap från deras sida.

Och att de sen skickar dig en faktura när de vet vem du är gör det ännu mer absurt. Är det en stor statlig arbetsgivare skulle jag nästan överväga att prata med nån tidning.

Hoppas du hittar en bättre arbetsplats efter denna!
  • Jowai

Det finns ju framförallt några saker som är ytterst tveksamma i det här fallet. 

Jag skickade in förfrågan som anonym men min arbetsgivare tog reda på min adress. 
    Jag efterfrågade digitala kopior, de kunde inte skicka de men skrev ut utgifterna för läsning på plats (avgiftsfritt)
    Fick ett mail till min privata (ej skyldig att läsa) där de står att om jag inte svarar ska de skicka uppgifterna hem till mig (har aldrig lämnat något adress eller namn)

Har ringt deras jurist men inte fått svar..

• Jowai

Pratat med en trevlig jurist nu. 

Eftersom mitt namn stog delvis i mailet kan man inte anses anonym.

Att man skickat uppgifterna utan att jag har begärt det sågs av juristen som konstigt.
    Att man sökt upp min adress utan att jag lämnat den sågs av juristen som konstigt. 

Återkommer under dagen eller imorgon så vi får se vad som händer.

• Anna60
    Jowai skrev 2017-09-26 09:50:27 följande:
    Pratat med en trevlig jurist nu. 

Eftersom mitt namn stog delvis i mailet kan man inte anses anonym.

Att man skickat uppgifterna utan att jag har begärt det sågs av juristen som konstigt.
    Att man sökt upp min adress utan att jag lämnat den sågs av juristen som konstigt. 

Återkommer under dagen eller imorgon så vi får se vad som händer.
    Bra!
  • Steven01

Personer som inte är reportrar och ändå begär ut handlingar = rättshaverister.

• Jowai
    En uppföljning på tråden.

Nu har ett besluts tagit på mitt klagomål. Man kommer fram till att tjänstemannen agerat korrekt på alla punkter utom den där hen har skickat kopiorna till mig. Ändå så bedömer man att inte göra någon annan bedömning än att jag ska betala fakturan. 

Jag förstår inte hur de kan komma fram till det!?
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Jowai skrev 2017-10-16 14:23:00 följande:

En uppföljning på tråden.Nu har ett besluts tagit på mitt klagomål. Man kommer fram till att tjänstemannen agerat korrekt på alla punkter utom den där hen har skickat kopiorna till mig. Ändå så bedömer man att inte göra någon annan bedömning än att jag ska betala fakturan. Jag förstår inte hur de kan komma fram till det!?

Då skulle jag bestrida fakturan på grund av att myndigheten har medgett att grunden för avgiftsuttaget varit felaktigt, nämligen att kopiorna sänts utan ditt medgivande. Jag hade nog, mot bakgrund av de uppgifter du lämnat här, också övervägt en JO-anmälan, eftersom allt inte verkar ha gått rätt till (bla eftersökningsförbudet).

Framgår det att myndigheten använt en särskild tariff för digitala handlingar? (Även för sådana kan avgift tas ut, men det kan ändå vara intressant eftersom det var din ursprungliga begäran, vad jag kunde förstå).
  • Jowai

Dom hävdar att eftersom jag är anställd och uppgifterna finns hos dom har dom inte eftersökt uppgifterna utan dom haft funnits hos arbetsgivaren. 

• Kjell2
    Jowai skrev 2017-10-16 16:37:42 följande:

Dom hävdar att eftersom jag är anställd och uppgifterna finns hos dom har dom inte eftersökt uppgifterna utan dom haft funnits hos arbetsgivaren. 

Men det har inget med betalningen att göra. Om det du skriver stämmer har de utfört och tagit betalt för en tjänst du inte beställt. Det är där du ska lägga fokus.

• Jowai

Det gör jag, ska sätta mig med en anmälan till JO nu. Får se var man hamnar med det. Jag vet inte om man har rätt att överklaga eller fortsatt bestrida fakturan.

• Jowai

Anmälan till JO är gjord. Får se vart det här hamnar.

Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar