• Jowai

Faktura för offentliga handlingar

I våras skickade jag ett mail ang att få ut offentliga handlingar. Jag efterfrågade dom att skickas per e-mail då de offentliga handlingarna i sig var e-mail, alltså digitala. 

Fick svar att de inte kunde skicka dom digitalt. Då slutade jag svara eftersom jag inte kunde få dom på det sätter jag ville. 

För några dagar sedan fick jag nu en faktura samt ett paket med dessa papper hemskickade till mig. Jag har i mitt första mail inte skrivit mitt namn eller min adress. En del av mitt personliga mail består av mitt efternamn så jag misstänker att de har hittat det på så sätt (handlingarna är från min arbetsgivare) 

Min fråga är nu om de kan göra så här? Fakturan är på flera tusen av något jag inte efterfrågat på det sättet. 

• Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar
  • Jowai

Jag kan ju heller inte vara tvungen att kolla min mail med vissa intervall för att se att han skriver så.

• Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 14:12:11 följande:
    Jag kan ju heller inte vara tvungen att kolla min mail med vissa intervall för att se att han skriver så.
    Nej, det ska du inte. Men i stället för att sitta här så ta upp luren och ring dom.
  • Jowai

Det var det första jag gjorde så han säger bara att han kan göra så här.. så jag måste ha något mer konkret att kunna säga..

• Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 14:19:31 följande:
    Det var det första jag gjorde så han säger bara att han kan göra så här.. så jag måste ha något mer konkret att kunna säga..
    Du säger:
    * jag bad om att få handlingarna digitalt
    * jag har varken lagt in beställning på papperskopior eller ens lämnat namn och adress till mig
    * ni skickar papperskopior
    * ni skickar faktura på något jag inte ens begärt.

Du skall inte ringa handläggaren nu. Du skall ringa dennes överordnade, eller företagets jurist. Var vänlig, hetsa inte upp dig, inga ilskna uttryck. Men var jävligt envis. Säg att du kommer koppla in jurist. Sånt kan göra att de inte tycker det är värt tiden. Pengar brukar dock finnas hos myndigheterna.

• Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Jowai skrev 2017-09-25 14:01:47 följande:

Men han kan väl inte tvinga att skicka dom. De ska väl skickas om man begärt det, annars så finns väl uppgifterna på plats. Men som du säger, de har ju uppenbarligen eftersökt mina uppgifter och man ska få chansen att vara anonym.

Ingen som vet om det finns någon upplysning man kan ringa eller liknande för mer info i frågan?

Hej.

Myndigheters rätt att ta ut avgifter regleras i avgiftsförordningen (SFS 1992:191). Av den framgår
    - myndigheter kan ta ut avgift om detta framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen för kopior av allmänna handlingar (3 §)
    - Undantag från avgiftsförordningen kan ges i lag/förordning (2 §)
    - Myndigheter har normalt sett rätt till kostnadstäckning för kopiorna (5 och 16 §§) 
    - Avgiften är 50 kr om fler än 10 sidor begärs ut, och därefter 2 kr per sida (16 § 2 st)
    - Efter att du har betalat avgiften har du 30 dagar på dig att begära ett formligt beslut från myndigheten angående avgiftsuttaget (23 §)
    - Beslutet kan överklagas till skattemyndigheten om du är missnöjd (24 §)

Så ser huvuddragen ut. Tillämpning kan dock vara lite beroende på vad det är för typ av handlingar och, vilken myndighet det rör sig om.

Tidsförloppet verkar lite oklart. Hade du beställt handlingar via mail i våras, men fick dem först för någon dag sedan? Det tog alltså otroligt lång tid?

Nåväl, mitt konkreta tips är att du nu - direkt! - skickar ett svar på förra mailet där du skriver (t.ex.). "Nu har det gått lång tid sedan min begäran. Jag utgår från att några handlingar inte kommer att skickas. Om ni ändå skickar handlingarna vill jag veta om det blir några kostnader för mig". I övermorgon kontaktar du myndigheten (se till att de gör en tjänsteanteckning) och hänvisar till ditt mail och frågar varför de trots din begäran har valt att skicka handlingarna. Sedan kan du nog lugnt bestrida fakturan. (Begär ut en kopia på tjänsteanteckningen så har du ytterligare bevis och spara ditt mail).
  • Anonym (Myndighetsanställd)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2017-09-25 14:48:03 följande:

Hej.

Myndigheters rätt att ta ut avgifter regleras i avgiftsförordningen (SFS 1992:191). Av den framgår

- myndigheter kan ta ut avgift om detta framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen för kopior av allmänna handlingar (3 §)

- Undantag från avgiftsförordningen kan ges i lag/förordning (2 §)

- Myndigheter har normalt sett rätt till kostnadstäckning för kopiorna (5 och 16 §§) 

- Avgiften är 50 kr om fler än 10 sidor begärs ut, och därefter 2 kr per sida (16 § 2 st)

- Efter att du har betalat avgiften har du 30 dagar på dig att begära ett formligt beslut från myndigheten angående avgiftsuttaget (23 §)

- Beslutet kan överklagas till skattemyndigheten om du är missnöjd (24 §)

Så ser huvuddragen ut. Tillämpning kan dock vara lite beroende på vad det är för typ av handlingar och, vilken myndighet det rör sig om.

Tidsförloppet verkar lite oklart. Hade du beställt handlingar via mail i våras, men fick dem först för någon dag sedan? Det tog alltså otroligt lång tid?

Nåväl, mitt konkreta tips är att du nu - direkt! - skickar ett svar på förra mailet där du skriver (t.ex.). "Nu har det gått lång tid sedan min begäran. Jag utgår från att några handlingar inte kommer att skickas. Om ni ändå skickar handlingarna vill jag veta om det blir några kostnader för mig". I övermorgon kontaktar du myndigheten (se till att de gör en tjänsteanteckning) och hänvisar till ditt mail och frågar varför de trots din begäran har valt att skicka handlingarna. Sedan kan du nog lugnt bestrida fakturan. (Begär ut en kopia på tjänsteanteckningen så har du ytterligare bevis och spara ditt mail).

Är nog tyvärr lite försent att göra så nu när han redan kontaktat handläggaren som med största sannolikhet har en tjänsteanteckning på att de pratat om ärendet. Däremot bör han kontakta jurist på myndigheten för att fråga om det är ok att handläggaren nosar reda på hans adress och även om det är ok att tolka det som ett tyst medgivande på att skicka på papper om han inte svarar på mailet. Framförallt att de sökt reda på hans adress när han varken angett den eller sitt namn är väldigt tveksamt.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (Myndighetsanställd) skrev 2017-09-25 17:35:18 följande:

Är nog tyvärr lite försent att göra så nu när han redan kontaktat handläggaren som med största sannolikhet har en tjänsteanteckning på att de pratat om ärendet. Däremot bör han kontakta jurist på myndigheten för att fråga om det är ok att handläggaren nosar reda på hans adress och även om det är ok att tolka det som ett tyst medgivande på att skicka på papper om han inte svarar på mailet. Framförallt att de sökt reda på hans adress när han varken angett den eller sitt namn är väldigt tveksamt.

Såg det i efterhand.

Då hade jag begärt ett beslut, där grunderna för avgiftsuttaget anges. Om hen har beställt digitala kopior har jag svårt att tro att myndigheten ska kunna skicka papperskopior ett halvår senare utan att ha fått en uttrycklig bekräftelse från den som begärt ut handlingar. Det torde inte räcka med en negativ avtalsbindning i det här fallet. I vart fall bör myndigheten förklara varför den ändå anser det. Dessutom hade jag erinrat handläggaren om efterforskningsförbudet.
  • Anonym (Offentlig förvaltning)

Att de tar betalt är inte fel. Men flera tusen? Och utan att du uppgett namn och adress? Det låter jättemärkligt.

• Anonym (???)

Handlingar för flera tusen? Det luktar lite rättshaverist här... Kan tänka mig att tjänstemannen tröttnat på sådana och vill statuera exempel.

• Jowai

Det finns en historia bakom det här som gör att det mycket väl kan vara så att man tar ut oskäligt mycket pengar. Framförallt att man inte förvarnar att det kan vara dyrt att få ut detta. 

På arbetsplatsen har man velat lägga ner vår avdelning och flytta oss till en annan arbetsgivare. Då de även med flera uppmaningar inte gav personalen information försökte vi hämta den på detta sätt, med att ta ut mail konversationer mellan cheferna. Det finns flera andra tvister i den här vevan så "rättshaverist" eller försöka ge tillbaka är troligt scenario.

Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar