• Isa3

Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

Hej!

Har en son på 3 år som fortfarande har blöja. Vi brukar hjälpa han till pottan med jämna mellanrum och det händer ganska ofta att det hamnar lite där.
    Vi har även provat att låta han gå i enbart kalsonger men det blir konstant olyckor så han har fått fortsätta med blöjan.
    Det som oroar oss lite är att han säger inte till när han har kissat/bajsat. Han bryr sig helt enkelt inte om det är fullt med bajs i blöjan när vi tex är ute.
    Frågar vi han om han har bajsat så säger han alltid nej.

Vi har provat ett belöningssystem där han har fått samla stjärnor och när han har samlat ihop ett gäng välja en liten leksak men det har inte fungerat som vi hade hoppats.

Har ni några tips på hur vi kan få sonen mer intresserad av att säga till när han har bajsat, eller ännu hellre, innan? :)

• Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan
  • Wolfie13
    elin1989 skrev 2017-11-24 13:20:10 följande:

Jag är helt med på hur du tänker, men tror att vissa grejer funkar bättre med vissa barn än andra. Jag pottränad min son vid 3.5. Han hade överhuvudtaget inget intresse då, förutom att han alltid ville bli bytt på om han hade bajsat. Det tog ett par veckor innan han var torr, dag och natt. Om jag hade väntat på honom är jag hyfsat säker på att han fortfarande skulle ha blöja (han är 4). Sen vet jag andra barn som i princip självmant släppte blöjan när de var 2.

Jag tror helt enkelt inte att vänta in funkar bra för alla barn, vissa barn behöver att man som vuxen säger när det är dags och hjälper dem komma över tröskeln.

Det skulle såklart stå att jag INTE skulle gå med på att han gick runt obytt efteråt :) efter tre år är det ju dags börja försöka träna lite smått iaf tycker jag med

Jo det är klart, och alla är olika! Tänkte bara lite på det här med nappen också, att vissa typ sliter ut den vid två och sen får onödiga problem med ledsna barn vid nattning mm. Ibland känns det som föräldrarna får för sig att nåt är så viktigt för dem och glömmer barnet i det hela.
  • Isa3

Givetvis vill jag byta direkt men det är som ni kanske har läst inte det lättaste. Jag vet inte hur jag ska få med han till badrummet utan att riskera få en spark i huvet eller behöva jaga han runt hela huset.  Försöker göra mitt bästa men det är inte alltid det går så bra. Är ensam med sonen på eftermiddagarna innan sambon kommer hem vid 18-tiden. Är man två hade man kunde hjälpas åt att byta nu när han är så trotsig av sig. Man känner sig lite misslyckad när man inte klarar detta själv utan ska behöva vara två.

Fick ett nytt litet tips idag som kanske kan vara värt att testa. Att när jag upptäcker att han har bajsat ta en liten mysstund på 10-15 minuter och låta han sitta i knät och kanske läsa en bok för att få han på andra tankar och liksom bryta mönstret. Jag vet inte om det skulle funka men det är kanske värt ett försök.

Även idag kom han och sa till att blöjan var blöt. Så lite intresse verkar han iaf ha fått upp senaste dagarna. Har fått han till att sitta på pottan flera gånger i eftermiddag/kväll men ännu har han inte lyckats kissa där. Annars kan han gå och småskvätta i blöjan.  :/

• Wolfie13
    Isa3 skrev 2017-11-24 22:37:40 följande:

Givetvis vill jag byta direkt men det är som ni kanske har läst inte det lättaste. Jag vet inte hur jag ska få med han till badrummet utan att riskera få en spark i huvet eller behöva jaga han runt hela huset.  Försöker göra mitt bästa men det är inte alltid det går så bra. Är ensam med sonen på eftermiddagarna innan sambon kommer hem vid 18-tiden. Är man två hade man kunde hjälpas åt att byta nu när han är så trotsig av sig. Man känner sig lite misslyckad när man inte klarar detta själv utan ska behöva vara två.

Fick ett nytt litet tips idag som kanske kan vara värt att testa. Att när jag upptäcker att han har bajsat ta en liten mysstund på 10-15 minuter och låta han sitta i knät och kanske läsa en bok för att få han på andra tankar och liksom bryta mönstret. Jag vet inte om det skulle funka men det är kanske värt ett försök.

Även idag kom han och sa till att blöjan var blöt. Så lite intresse verkar han iaf ha fått upp senaste dagarna. Har fått han till att sitta på pottan flera gånger i eftermiddag/kväll men ännu har han inte lyckats kissa där. Annars kan han gå och småskvätta i blöjan.  :/

Det är klart och det förstår jag ju också, det finns alltid en gräns hur långt man kan driva på och som tur är har min pojke alltid gått med på att byta efteråt, han vet att det svider annars och jag har varit "hård" på just den biten. Och haft lite tur där helt enkelt..

Hoppas det fixar sig!
  • Isa3

Tack. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara såhär svårt att få sonen att lära sig vart man kissar/bajsar. Hade hoppats att få han blöjfri innan fyra års ålder men inser nu att detta inte kommer ske. Har kämpat i snart ett år men intresset och viljan verkar han sakna.

Är glad att han äntligen har börjat säga till när blöjan är blöt i alla fall. Även om han ibland kunde välja bättre tillfällen att berätta det tex att inte alla i butiken vi var inne i igår behövde få höra det =)  Vill heller inte säga åt han att vara tyst då kanske han slutar att säga till. Men det är väl bara att vänja sig vid tittande nyfikna personer =)

Nästa steg är att försöka få han att förstå att bajsblöjor måste man byta direkt. Hade hoppats få testa min nya ?taktik? i helgen men det fick jag aldrig någon chans till, men det kommer garanterat. =)

• legomum
    Isa3 skrev 2017-11-26 22:09:10 följande:

Tack. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara såhär svårt att få sonen att lära sig vart man kissar/bajsar. Hade hoppats att få han blöjfri innan fyra års ålder men inser nu att detta inte kommer ske. Har kämpat i snart ett år men intresset och viljan verkar han sakna.

Är glad att han äntligen har börjat säga till när blöjan är blöt i alla fall. Även om han ibland kunde välja bättre tillfällen att berätta det tex att inte alla i butiken vi var inne i igår behövde få höra det =)  Vill heller inte säga åt han att vara tyst då kanske han slutar att säga till. Men det är väl bara att vänja sig vid tittande nyfikna personer =)

Nästa steg är att försöka få han att förstå att bajsblöjor måste man byta direkt. Hade hoppats få testa min nya ?taktik? i helgen men det fick jag aldrig någon chans till, men det kommer garanterat. =)

Det är många barn som inte är mogna och då tar det jättelång tid och med många olyckor.
    Läste för ett tag sedan om en som började potta sin 10 månaders men som inte blev torr förrän vid 3 års ålder. Då hade föräldrarna kämpat hela tiden med massor av olyckor misslyckanden och tvätt. Kul för vem?

Varför stressa och kämpa för något barnet själv inte är redo för?
    Men som du skriver ta ett steg i taget och börja med bajsblöjan att du ska få byta den direkt. Ett tips är att uppmärksamma honom på doften att det luktar blä, gå in i diskussion med lite mer humor. Att rycka upp någon ur leken med att nu ska vi byta är varken ok eller juste. Säg istället om en pyttestund byter vi lek lite mer men sedan kommer jag och hämtar dig till badrummet eller liknande.
    En annan ide kan vara att han själv får ställa äggklockan på ringning (och du ställer tillbaka den på någon minut inte som han kommer göra full timme)...
  • elin1989
    legomum skrev 2017-11-27 08:38:14 följande:

Det är många barn som inte är mogna och då tar det jättelång tid och med många olyckor.

Läste för ett tag sedan om en som började potta sin 10 månaders men som inte blev torr förrän vid 3 års ålder. Då hade föräldrarna kämpat hela tiden med massor av olyckor misslyckanden och tvätt. Kul för vem?

Varför stressa och kämpa för något barnet själv inte är redo för?

Men som du skriver ta ett steg i taget och börja med bajsblöjan att du ska få byta den direkt. Ett tips är att uppmärksamma honom på doften att det luktar blä, gå in i diskussion med lite mer humor. Att rycka upp någon ur leken med att nu ska vi byta är varken ok eller juste. Säg istället om en pyttestund byter vi lek lite mer men sedan kommer jag och hämtar dig till badrummet eller liknande.

En annan ide kan vara att han själv får ställa äggklockan på ringning (och du ställer tillbaka den på någon minut inte som han kommer göra full timme)...

Varför skulle det inte vara okej att dra upp någon ur leken för att byta? Alltså klart att man inte ska rycka och slita men jag skulle definitivt bara säga att oj nu luktar det, nu får vi byta, du får leka mer efter.
  • legomum
    elin1989 skrev 2017-11-27 09:26:50 följande:
    Varför skulle det inte vara okej att dra upp någon ur leken för att byta? Alltså klart att man inte ska rycka och slita men jag skulle definitivt bara säga att oj nu luktar det, nu får vi byta, du får leka mer efter.
    Vad menar du med att det är ok?
    VEM menar du tycker det är ok att bli tagen i handen och "dragen" till en annan aktivitet oavsett vad det nu är.
    Nämn ett barn som accepterar när de har kul att på sekunden lämna det den håller på med?

Ge någon minut eller fem till och med prata med barnet förbered... så behöver du inte ha bråk eller ledset.

TS barn vill ju inte därav att förbereda lite innan.
    Lite mer smidig (låg affektivt bemötande) och det blir helt annan situation
  • Isa3

@legomun Det var lite så vi brukade göra, när vi upptäcker att han har bajsat säger vi åt han lite försiktigt att vi måste byta men får då till svar ?inte nu?. Och då väntar vi 10-15 minuter innan vi provar igen men det blir samma svar. O så kan det hålla på tills vi ska äta. Då är det sällan några problem att slita sig.

@elin1989 Att gå rakt på och ta tag i handen och säga att nu är det dags att byta och tro att han snällt ska följa med. Det gör han inte. Utan han sliter till och springer iväg. Jagar man efter så kryper han bara undan och gömmer sig. Har han bajsat i kalsongerna har jag tidigare bara gått in och lyft upp han och gått ut till badrummet. Allt för att slippa få massa fläckar lite varstans. Men han börjar nu bli så stor och tung att detta är en redig utmaning samtidigt som det ska skrikas, slingras o sparkas i luften för att komma loss.

Idag fick jag chansen att testa den nya "taktiken". Hörde ett småstånkande från sonens rum. Smög fram lite försiktigt o tittade in och såg där att han var i full gång och väntade då på att han skulle se färdig ut innan jag gick in. Nämnde inget om att jag såg att han hade bajsat utan sa bara att vi kunde ta och mysa lite och läsa en bok. Och det var han sugen på o hämtade en bok o vi satte oss i soffan. Tänkte att detta va ju bra o det tar säkert bara en kvart? Men efter att ha läst/bläddrat igenom den så var snart flera böcker framme. Men efter ytterligare lite bläddrande började jag o busa lite med han och skämtade lite om att det luktade det prutt :)  Efter lite busande lyckades jag få med han ut i badrummet utan motstånd. Måste säga att jag ser detta som en STOR framgång även om det tog tid. Inget bråk eller motstånd denna gången.

Vet inte redigt vad det är som gör att han annars vägrar. Om det är att han är så långt inne i lekandet. Om han inte vill att jag ska byta. Eller om det är att han är rädd för att bli intvingad duschen. Vet att han inte gillar duschen utan föredrar i så fall att bada. Men att bada tar betydligt längre tid och tid är tyvärr oftast en bristvara när man även ska hinna med att laga mat och allt annat som behöver göras.

Har inte fått någon kallelse än till 4 års kontroll men börjar bli lite orolig på va de ska säga om att han är lika mycket pottränad nu som när vi va där på 3 års kontrollen. Var lite orolig på 3 års kontrollen, att han ännu inte hade börjat visa något intresse av att gå på pottan men fick då till svar att det kommer med tiden.  :/

• elin1989

Jag förstår att det inte går nu att bara ta honom i handen och gå, men jag vidhåller att om du gjorde det i typ en vecka så skulle han vänja sig. Aldrig att jag skulle sitta och läsa bok i en halvtimme med ett barn som har blöjan full med bajs, det blir ju jätteäckligt och dessutom svårare att göra rent.

• Isa3
    elin1989 skrev 2017-11-27 23:07:31 följande:

Jag förstår att det inte går nu att bara ta honom i handen och gå, men jag vidhåller att om du gjorde det i typ en vecka så skulle han vänja sig. Aldrig att jag skulle sitta och läsa bok i en halvtimme med ett barn som har blöjan full med bajs, det blir ju jätteäckligt och dessutom svårare att göra rent.

Jag håller med. Det optimala hade varit att byta direkt, helst innan han satte sig i det och slippa få det utkladdat i hela blöjan. Det hade underlättat rengöringen ordentligt. Jag ville testa något nytt som jag inte hade provat innan. Det känns som om vi har provat allt. Men antagligen har vi gjort fel. Något som är mer lugnande än att hålla på att tjata och starta bråk. Det gör bara saken värre. Om man skulle gå på ditt förslag att ta han i handen och leda ut han i badrummet. Det första han gör är att han börjar skrika och försöker slita sig loss. Sen springer han iväg. Tycker du då man ska springa efter? Eller hur hade du tänkt? Det gör saken bara värre. Ibland undrar man om det är blöjbytet han är emot eller om det är att han vill bråka och han har valt ut just det tillfället som han vill bestämma över.

Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan