@legomun Det var lite så vi brukade göra, när vi upptäcker att han har bajsat säger vi åt han lite försiktigt att vi måste byta men får då till svar ?inte nu?. Och då väntar vi 10-15 minuter innan vi provar igen men det blir samma svar. O så kan det hålla på tills vi ska äta. Då är det sällan några problem att slita sig.
@elin1989 Att gå rakt på och ta tag i handen och säga att nu är det dags att byta och tro att han snällt ska följa med. Det gör han inte. Utan han sliter till och springer iväg. Jagar man efter så kryper han bara undan och gömmer sig. Har han bajsat i kalsongerna har jag tidigare bara gått in och lyft upp han och gått ut till badrummet. Allt för att slippa få massa fläckar lite varstans. Men han börjar nu bli så stor och tung att detta är en redig utmaning samtidigt som det ska skrikas, slingras o sparkas i luften för att komma loss.
Idag fick jag chansen att testa den nya "taktiken". Hörde ett småstånkande från sonens rum. Smög fram lite försiktigt o tittade in och såg där att han var i full gång och väntade då på att han skulle se färdig ut innan jag gick in. Nämnde inget om att jag såg att han hade bajsat utan sa bara att vi kunde ta och mysa lite och läsa en bok. Och det var han sugen på o hämtade en bok o vi satte oss i soffan. Tänkte att detta va ju bra o det tar säkert bara en kvart? Men efter att ha läst/bläddrat igenom den så var snart flera böcker framme. Men efter ytterligare lite bläddrande började jag o busa lite med han och skämtade lite om att det luktade det prutt :) Efter lite busande lyckades jag få med han ut i badrummet utan motstånd. Måste säga att jag ser detta som en STOR framgång även om det tog tid. Inget bråk eller motstånd denna gången.
Vet inte redigt vad det är som gör att han annars vägrar. Om det är att han är så långt inne i lekandet. Om han inte vill att jag ska byta. Eller om det är att han är rädd för att bli intvingad duschen. Vet att han inte gillar duschen utan föredrar i så fall att bada. Men att bada tar betydligt längre tid och tid är tyvärr oftast en bristvara när man även ska hinna med att laga mat och allt annat som behöver göras.
Har inte fått någon kallelse än till 4 års kontroll men börjar bli lite orolig på va de ska säga om att han är lika mycket pottränad nu som när vi va där på 3 års kontrollen. Var lite orolig på 3 års kontrollen, att han ännu inte hade börjat visa något intresse av att gå på pottan men fick då till svar att det kommer med tiden. :/